 FFC inledde
kampanj för att
får löntagarna att
rösta i valet i mars
Arbetsgivarna vill öka
klyftorna
Kampanjen
stöder valarbetet
Valrobotten
föreslår lämplig kandidat
FFC är bekymrat över att löntagarnas röstningsiver
har minskat de senaste åren. Inför valet år 1995 meddelade 72 procent av
FFC-medlemmarna att de säkert skulle rösta i valet. Inför förra valet var bara 52 %
säkra på att rösta och vid medlemsundersökningen förra våren meddelade bara 45
procent av FFC-medlemmarna att de har för avsikt att rösta i nästa val.
Det här betyder att löntagarnas röst inte blir hörd i beslutsfattandet i den
utsträckning den borde höras, säger Matti Tukiainen som basar för FFC:s
medlemsservice.
I förra riksdagsvalet lät nästan 400 000 FFC-medlemmar bli att rösta. Av de
finländare som hade de största inkomsterna röstade 83 procent men av dem som
förtjänade minst röstade bara varannan. En färsk enkät visar att företagare och
chefer också denna gång kommer att gå mest mangrant till valurnorna. Av de arbetslösa
uppger bara 34 procent att de säkert röstar i riksdagsvalet.
I förra riksdagsvalet fick storinkomsttagarna in 25 ledamöter i riksdagen
medan bara 15 ledamöter representerar dem med de minsta inkomsterna. Om det inte blir en
ändring i röstningsbeteendet kommer inte mandatfördelningen i riksdagen att motsvara de
röstberättigades sammansättning i framtiden heller, konstaterar Tukiainen.
Regeringar är olika
Det är många som menar att det är en övervägd protest att inte rösta i val.
Forskningen visar att detta inte håller streck. Flertalet av de s.k. soffliggarna låter
bli att rösta av helt andra orsaker. De vanligaste orsakerna till att människor inte
röstade i riksdagsvalet 1999 var enligt en undersökning efter valet att de inte kunde
hitta en lämplig kandidat, att de inte gitte eller inte hann rösta.
Det ligger i löntagarnas intresse att det i riksdag och regering sitter så
många beslutsfattare som möjligt som känner arbetslivet och löntagarnas vardag. Det
påverkar t.ex. hurudana lagförslag regeringen avlåter i frågor som påverkar
arbetarnas liv och hurudan behandling förslagen får i riksdagen, säger Tukiainen.
Han påminner också om att det finns skillnader mellan olika regeringar. Under de två
senaste regeringsperioderna, under den s.k. regnbågsregeringens tid, har frågor avgjorts
i huvudsak i samförstånd och förtroende. Esko Ahos centerdominerade regering i början
av 1990-talet fungerade annorlunda. Den föreslog exempelvis att man slopar
kollektivavtalens allmänbindande karaktär, övergår till lokala avtal, frångår
samarbetslagens krav på obligatoriska förhandlingar, begränsar strejkrätten, lägger
ner fackförbundens arbetslöshetskassor och begränsar strejkbidragens skattefrihet.
Om löntagarna tiger i valet kan det gå så att Finland efter valet har en
regering vars politik är att medvetet öka inkomstskillnaderna, försvaga
arbetslöshetsskyddet och minska förtjänstdelen i det, och att öka arbetsgivarens
möjligheter att diktera villkoren på arbetsplatserna.
Kampanj kan påverka
FFC:s och förbundens gemensamma röstningsaktivitetskampanj inför förra valet gav
goda resultat. Över 60 procent av FFC:arna röstade och viktiga löntagarfrågor
debatterades i valet. Genom valet motade medborgarna den arbetsreform som Centern ville
genomföra.
Också själva kampanjen fick positiv respons. En utredning visade att över 60 procent
ansåg att FFC kunde ha gått ut ännu hårdare för att locka löntagarna att rösta.
Enligt arbetsmarknadsbarometern förra hösten ansåg 85 procent av finländarna att
facket bör föra kampanj även nu för att höja röstningsaktiviteten. Matti Tukiainen
menar att kampanjerna faktiskt har effekt. Efter förra valet visade det sig i en
utredning att FFC:s kampanj på ett avgörande sätt hade påverkat de tillfrågades
röstningsbeteende.
FFC:s kampanj börjar synas i offentligheten i början av mars. Matti Tukiainen betonar
ändå att kampanjen riktar sig främst till fackförbunden, fackavdelningarna och
arbetsplatserna.
Allra viktigast är det lokala valarbetet. Jag hoppas att man på
arbetsplatserna har mod att diskutera också samhällsfrågor, säger Matti Tukiainen.
Pirjo Pajunen
Arbetsgivarna
vill öka klyftorna
Arbetsgivarnas TT har föreslagit att nästa regering
kännbart sänker skatten på arbete och egendom. Skattesänkningen skulle finansieras
genom att höja avgifterna för social- och hälsovård, kultur och idrott.
Stommen i nästa regeringsprogram, så som arbetsgivarnas ser det, är tydligen
att skrota välfärdssamhället och importera utländsk låglönearbetskraft.
Arbetsgivarna efterlyser omfattande skattesänkningar för storinkomsttagarna, som de
fattiga skulle bekosta genom höjda avgifter för social- och hälsovård. Det är lätt
att föreslå avgifter för kultur och idrott om man glömmer bort att också detta är
ägnat att öka klyftan mellan de familjer och barn som har det väl ställt och dem med
små inkomster, konstaterar Matti Tukiainen.
TT:s vd Johannes Koroma har föreslagit i offentligheten att man löser den
arbetskraftsbrist som hotar genom att öka invandringen. Enligt Koroma borde nästa
regering skriva in detta i sitt program. Detta trots att det fortfarande finns över 200
000 arbetslösa i landet.
Arbetsgivarna var med och skrev innehållet i den kommande utlänningslagen.
Håller inte arbetsgivarnas avtal ens så länge att riksdagen hinner stifta den lag vi
tillsammans har berett, undrar Tukiainen.
Kampanjen
stöder valarbetet
FFC:s röstningsaktivitetsprogram är avsett att stöda
förtroendemännens och de aktivas valarbete på arbetsplatserna. Kampanjen omfattar
blänkare och annonser i förbunds- och löntagartidningarna, liksom TV-reklam och
tidningsannonser. Kampanjen öppnas strax före förhandsröstningen och fortsätter till
själva valdagen. FFC-kampanjens slogan är RÖSTA ELLER ANNARS GÅR DET DÅLIGT.
FFC har sänt ut sitt målsättningsprogram inför nästa valperiod till alla
riksdagskandidater. FFC har också träffat alla partiers representanter och presenterat
sina målsättningar för dem. Förtroendemännen får en broschyr som presenterar FFC:s
röstningsaktivitetskampanj och de centralaste målsättningarna för valperioden.
Ytterligare en broschyr sänds ut i världen när valet närmar sig och där presenterar
FFC sina viktigaste valteman.
Kampanjmaterialet FFC:s målsättningsprogram och kampanjens flygblad kan
beställas från förbunden eller FFC:s regioncentraler. Allt material kan också laddas
ner via FFC:s hemsida www.sak.fi.
FFC:s och förbundens röstningsaktivitetskampanj kostar sammanlagt nästan 300 000
euro.

Valroboten
föreslår lämplig kandidat
FFC har öppnat sina valsidor på
Internet. Man kommer dit direkt via webbadressen www.sak.fi/vaalit2003. FFC:s målsättningsprogram
är översatt till svenska. I övrigt är materialet i huvudsak på finska. På valsidorna
fungerar också FFC:s egen valrobot (www.sak.fi/vaalikone)
där man kan leta efter den kandidat vars åsikter står närmast ens egna. Valroboten har
25 frågor av vilka en del gäller arbetslivet.

|
Löntagaren FFC-Nytt
29.01.2003 |