Sysselsättningsgruppens slutrapport
en besvikelse
Den sysselsättningskommitté som statssekreterare
Raimo Sailas har lett offentliggjorde sin slutrapport i slutet av mars. Kommitténs
uppdrag var att finna metoder som höjer sysselsättningsgraden till 75 procent och
sänker arbetslöshetsgraden till 5 procent.
Efter en mycket god och balanserad mellanrapport var slutrapporten en besvikelse.
Kommittén nöjer sig med att upprepa en del gamla redan skrinlagda metoder och den har
inte kommit på nya metoder att sysselsätta. FFC anser att varje människa som har varit
arbetslös en längre tid bör erbjudas ett bättre alternativ eller pension vid behov. I
rapporten saknas emellertid förslag till dylika lagändringar eller nya budgetanslag.
Visserligen kan man betrakta kommitténs målsättningar och en sysselsättningspolitik
som baserar sig på tillväxt som riktiga utgångspunkter i sig. Men även om rapporten
utgör ett i många avseenden positivt debattunderlag förefaller inte den föreslagna
åtgärdshelheten rättvis ur ett löntagarperspektiv. Hos arbetsgivarna väcker rapporten
fromma förhoppningar utan några verkliga förpliktelser. Löntagarnas och de
arbetslösas ställning och utkomst vill man försvaga genom en rad konkreta åtgärder.
Kommittén konstaterar att en snabb och brant höjning av sysselsättningsgraden är en
förutsättning för finansieringen av de förhandenvarande offentliga utgifterna då man
beaktar också de kostnader en åldrande befolkning medför. För att höja
sysselsättningsgraden måste den strukturella arbetslösheten elimineras och
arbetskarriären förlängas med i genomsnitt fyra år.
Kommittén föreslår att de åtgärder som syftar till att höja
sysselsättningsgraden skrivs in som det nya regeringsprogrammets främsta mål. Den vill
också att regeringen avstår från alla reformer som kräver tilläggsresurser under
23 år framöver och överväger dem på nytt först när sysselsättningsgraden är
i brant stegring.
Utgångspunkten att öka sysselsättningen och förlänga arbetskarriären är riktig.
Förbättrad sysselsättning bör vara regeringens främsta mål. Däremot torde det inte
vara realistiskt att avstå från att öka de offentliga utgifterna. Ska man få bukt med
den strukturella arbetslösheten krävs ordentligt med tilläggsresurser för
arbetskraftspolitiken. De åtgärderna behövs nu och inte om några år.
Inga satsningar på arbetskraftspolitiken
I kommitténs förslag saknas ökade resurser för en aktiv arbetskraftspolitik och de
är nödvändiga om vi ska komma till en nordisk nivå beträffande aktiveringsåtgärder.
En bra tanke är att söka pensionsmöjligheter för arbetssökande med förlorad
arbetsförmåga.
FFC har betonat att en förbättring av sysselsättningsgraden förutsätter, förutom
ekonomisk tillväxt, också en helhet av snara åtgärder med tillräckliga resurser för
en aktiv arbetskraftspolitik, kompetensutveckling och förbättrat omställningsskydd på
arbetsplatserna. En aktiv arbetskraftspolitik kräver extra resurser som gör det möjligt
för allt fler att få jobb, praktik, utbildning eller rehabilitering. Medan cirka 40
procent av de arbetslösa i de flesta EU-länder omfattas av aktiveringsåtgärder är
aktiveringsgraden i Finland 20 procent.
Nedskärning skapar inte nya jobb
Sailaskommittén förslår att det inkomstrelaterade arbetslöshetsskyddet graderas
enligt arbetshistoria. Med dagens arbetsvillkor skulle man få arbetslöshetsdagpenning i
200 dagar, med en arbetshistoria på fem år i 300 dagar, tio års arbetshistoria skulle
ge 400 dagar och först med en femton års arbetshistoria kunde man nå upp till 500
dagar. Sysselsättningsstöd skulle betalas till alla som har varit arbetslösa länge än
200 dagar.
Olika graderingsmodeller synades också i Toiviainens arbetsgrupp som dock inte gjorde
några förslag i den riktningen. Det aktuella förslaget innebär stora förändringar i
den färska lagen om arbetslöshetsskydd. De som lyfter inkomstrelaterad dagpenning blir i
dagens läge snabbt sysselsatta på nytt. Men några nya arbetsplatser blir det inte av
att man försämrar arbetslöshetsskyddet.
Kommittén anser också att man bör begränsa rätten till tilläggsdagar i
arbetslöshetsskyddet. Man borde finna ett fungerande alternativ till
arbetslöshetspension för dem som är födda före 1950. Också ändamålsenligheten med
pensionssluss för dem som är födda 1950 och senare bör man ompröva. Kommittén vill
också skärpa villkoren för deltidspension.
I rapporten betraktas pensionsreform 2005 som ett steg i rätt riktning men anser att
den inte är tillräcklig när det gäller målet att höja den faktiska
pensioneringsåldern. Pensionsskyddscentralens uppskattningar från hösten 2002 har dock
undgått rapportmakarna, för de ger vid handen att pensionsreformen tillsammans med
tidigare pensionsbeslut på sikt höjer pensioneringsåldern med i snitt tre år. Därmed
uppfylls målet i Paavo Lipponens andra regerings program om att höja den faktiska
pensioneringsåldern med 23 år på lång sikt.
De försämringsförslag som gäller arbetslöshetsskyddet och arbetslöshetspensionen
ställer nog trovärdigheten i trepartsavtalandet i en märklig dager. Lagarna om
arbetslöshetsskydd och arbetspensionsbestämmelser reformerades nyligen i samband med det
stora socialpaketet. I samband med att paketet formades analyserades
sysselsättningseffekterna av det inkomstrelaterade arbetslöshetsskyddet och
arbetslöshetspensionen noggrant och då kunde man inte spåra någon
sysselsättningseffekt av att försämra skyddet. Trycksvärtan i riksdagens nyskrivna
lagar och inpo-avtalet har knappt torkat när man är i full färd med att riva upp beslut
och överenskommelser.
Lundh anförde avvikande åsikt
Metallarbetarförbundets förre ordförande Per-Erik Lundh satt med i kommittén men
kunde inte godkänna de försämringar i arbetslöshets- och pensionsskydden som
kommittén föreslog. En av de saker som minister Lundh fäste uppmärksamhet vid i sitt
eget utlåtande motsvarar också FFC:s uppfattning. Lundh konstaterar att ensidiga
förslag inte löser sysselsättningsproblemet, utan bara medför att förslagen inte kan
förankras på ett bredare plan. De föreslagna försämringarna hämtar inga nya jobb men
skapar oro och ökad fattigdom.
För att göra det lättare att stanna kvar i jobbet borde man finna metoder som
påverkar arbetsgivarnas agerande. Genom att försämra utkomstskyddet för de äldre
arbetare som har mist sitt jobb skapar man inga nya arbetsplatser. Merparten av dem som
lyfter inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning blir snabbt återsysselsatta, redan inom
några månader. Mest problematiskt är sysselsättandet av de långtidsarbetslösa som
har fallit utanför det inkomstrelaterade arbetslöshetsskyddet. För att sysselsätta dem
krävs investeringar i en aktiv arbetskraftspolitik. Dylika extra satsningar saknas så
gott som helt i Sailaskommitténs slutrapport.
Hurtiga skattelättnader
De stora skattelättnader arbetsgruppen föreslår är förbundna med orealistiska
sysselsättningsförväntningar vilket kan leda till en alltför stor statlig skuldbörda.
En i sig riktig utgångspunkt är att lätta beskattningen av löneinkomster och att av
sysselsättningsskäl fokusera lättnaderna på små- och medelinkomsttagare.
Kommittén föreslår att konkurslagstiftningen förnyas så att bl.a. företagarens
egen bostad och framtida inkomster under vissa omständigheter kan ställas utanför boets
skulder. Kommittén föreslår också generationsväxlingsstöd för företagare, att
företagarutbildningen utvecklas och ett företagarprogram görs upp. Vidare föreslås
att stödtjänster och välfärdstjänster inom den offentliga sektorn utplaceras och
öppnas för konkurrens.
FFC ogillar planerna på att öka konkurrensutsättningen av offentliga tjänster. En
omfattande utplacering av välfärdstjänsterna som ett ändamål i sig kan äventyra hela
grunden för vårt välfärdssamhälle.
Kommittén föreslår en sänkning av momsen på livsmedel men sänkningen skulle
finansieras genom att höja momsen på andra förnödenheter. Förhöjningen skulle drabba
läkemedel, böcker, persontransporter och turism vilket kunde försämra
sysselsättningen i dessa branscher. Kommittén lägger fram möjligheten att delta i EU:s
momssänkningsexperiment för arbetsplats- och restaurangbespisningens del.
Arbetsgivarens folkpensionsavgift borde gradvis slopas, anser kommittén. Däremot
återfinns inte den omdebatterade Holm-Vihriälämodellen i kommitténs förslag.
Sailaskommittén vill koncentrera sysselsättningsstödet på dem som har varit
arbetslösa i mer än 200 dagar. Här skulle Sailasmodellen effektivare och mera
fördelaktigt än Holm-Vihriälämodellen kunna sysselsätta uttryckligen
långtidsarbetslösa.
FFC understöder kommitténs utgångspunkt att slopa arbetsgivarens folkpensionsavgift
som finansierar icke inkomstrelaterade förmåner. Denna förändring måste ändå
genomföras småningom så att finansieringen är tryggad. I första hand bör man förnya
sjukförsäkringens finansiering i enlighet med Somerakommitténs riktlinjer.
FFC har föreslagit en samhällsgaranti för unga som skulle ge alla personer under 25
år en utbildnings-, praktik- eller arbetsplats som alternativ till arbetslösheten.
Sailaskommitténs förslag om aktivering av unga är besläktade med FFC:s förslag om en
samhällsgaranti.
Janne Metsämäki
jurist på FFC
Pirjo Pajunen
Löntagaren FFC-Nytt 14.04.2003 |