FFC:s kongress
slog fast år 2001 att EU borde få en ny "grundlag" på grund av de
förändringar unionens expansion för med sig. Det är ändå knappast bara FFC:s
förtjänst att EU faktiskt får en ny grundlag. Vid regeringskonferensen som börjar i
Rom den 4.10.2003 ska en ny grundlag skapas som en fortsättning på Romavtalet,
gemenskapsfördraget från 1986, och Maastricht-, Amsterdam- och Nizzaavtalen. Det är
sedan en smaksak om man vill kalla det avtal som regeringskonferensen resulterar i ett
konstituerande fördrag eller en grundlag. EU bör emellertid starta om från början för
unionen blir över en natt en gemenskap för 25 medlemsländer den 1 maj 2004.
Ett utkast till ny grundlag skapades vid det s.k. framtidskonventet där
medlemsländernas, de kommande medlemsländernas och kandidatländernas, d.v.s.
Bulgariens, Rumäniens och Turkiets regeringar var företrädda. Resultatet är något som
pensionerade generalsekreteraren för Europafacket, Emilio Gabaglio kallat "den
bästa skissen hittills".
Ur fackets perspektiv var det positivt att arbetsmarknadsparterna var företrädda vid
konventet som officiella observatörer med yttranderätt. Europafacket EFS och
arbetsgivarorganisationerna UNICE och CEEP hade på så sätt ett direkt inflytande.
Också på det nationella planet har FFC och dess broderorganisationer runtom i Europa
kunnat delta aktivt i förhållande till sina nationella representanter eller sina
europaparlamentariker. De finländska representanterna och deras suppleanter var också
på ett par undantag när i kontakt med facket och andra intresseorganisationer.
Konferensen torde fortsätta
Regeringskonferensen ska alltså börja finslipa fördraget under Italiens
ordförandeperiod och Italiens färgstarka och despotiska premiärminister, miljardären
Silvio Berlusconis dröm är att också kunna avsluta processen på det här årets sida.
Det är ändå tänkbart att Berlusconi, som är känd för sina trick och sin
högerinriktning, får lov att finna sig i att processen fortskrider även nästa år.
Slutförd ska den emellertid vara innan EU har fått sina nya medlemmar och före
Europaparlamentsvalet i juni. Efter det börjar den tidskrävande ratificeringsprocessen.
Tysklands gröna utrikesminister Joschka Fischer besökte Helsingfors i slutet av
augusti med budskapet "ta det som det är". Konventets fördragsutkast har inte
dikterats av de stora länderna, sade Fischer, för både de gamla och de nya små
medlemsländerna har haft sitt ord med i laget. En kompromiss är det hur som helst. Och
Fischer har rätt i att merparten av utkastet kommer att undergå närmast
tjänstemannabehandling under regeringskonferensen. En del punkter bör utan vidare
klarläggas ytterligare, oavsett om man ser på fördraget ur europeiskt
löntagarperspektiv eller som finländsk röstberättigad.
Mera makt åt parlamentet
I den finländska debatten såväl som annanstans i Europa har man fäst huvudvikten
vid makt- och befogenhetsfrågor. Får Europarådet en president och en utrikesminister?
Får varje land en egen ledamot i kommissionen? Facket behöver inte gå in i den här
debatten. Den avgörs i sista hand av de demokratiskt valda politikerna. Jag vill ändå
betona en sak utgående från min personliga erfarenhet. Det är bra att Europaparlamentet
får mera inflytande än hittills. Det är just parlamentet som har varit EFS:s och
fackets närmaste bundsförvant i strävan att skapa ett mera socialt och jämlikt Europa.
Detta är bra att komma ihåg inom den finländska fackföreningsrörelsen då man börjar
förbereda Europaparlamentsvalet i juni 2004. Redan för vår egen självkänsla är det
nödvändigt att höja röstningsaktiviteten från bottennoteringen 31 procent. Vi lever
ju i Europa, inte i Amerika!
Den viktigaste positiva ingrediensen i det utkast som ska behandlas är att de
grundläggande rättigheterna finns med. Facket och en bred medborgarkoalition verkade
tillsammans i åratal för att den deklaration som godkändes år 2000 skulle skrivas in
som sådan i fördraget och vara bindande. Och där finns den, i utkastets andra kapitel.
Nu finns det inga skäl att börja peta i eventuella brister i dess formulering. I
dokumentet konstateras bl.a. helt klart att strejkrätten är en europeisk
grundrättighet. Detta budskap måste vi signalera tydligt i Tallinn eller Bratislava när
EU expanderar. Positivt är också att Matti Vanhanens regering i sin redogörelse för
riksdagen ställde sig entydigt bakom grundrättighetsdeklarationen.
Fortsatt risk för skattekonkurrens
För fackets del finns det också tvivelaktiga punkter i fördragsutkastet, såväl i
den del som omfattar ekonomi och finanspolitik som i den handelspolitiska delen. Där
finns knappast möjlighet att förenhetliga den ekonomiska politiken som motvikt till den
gemensamma penningpolitiken. Det betyder att risken för en osund skattekonkurrens
kvarstår och tom. ökar när EU expanderar. Fördragsutkastets handelspolitiska del bör
man precisera för att kunna skingra medborgarnas befogade oro över hur det går med
samhällets basservice, utbildning, kultur, hälsovård. Man kan heller inte foga sig i
att utkastet nästan inte alls medför ökade möjligheter att fatta beslut om den
europeiska framtiden genom kvalificerad majoritet.
Så finns det vissa hjärtesaker för oss finländare. Speciellt viktigt är det att
under regeringskonferensens förlopp hålla ett öga på behandlingen av de
specialprotokoll som godkändes vid medlemsförhandlingarna 1994. Vårt
arbetspensionssystem fungerar väl och det bör få fortsätta på samma grund också i
framtiden.
FFC, FTFC och Akava offentliggör sitt offentliga ställningstagande till fördraget
och till den finländska redogörelsen i slutet av september. Under de kommande veckorna
och månaderna kommer vi noga att följa med vad som sker under regeringskonferensen. En
rätt god och tydlig ny grundlag torde den Europeiska Unionen få, oavsett.
MARKKU
JÄÄSKELÄINEN
FFC:s Europasekreterare