Fackföreningsinstitutet i Kiljava,
Murikkainstitutet, KAT-skolan, Siikarantainstitutet och FTFC:s Aktiiviinstitut ville genom
projektet utveckla en gruppundervisning per datanät, som är anpassad till
förtroendemännens verksamhet. Man ville pröva nya metoder och utveckla nya slag av
inlärningsmiljöer.
En datanätsbaserad gruppundervisning förefaller ge ett bättre studieresultat än
traditionell gruppundervisning. Nätbaserad gruppundervisning passar utomordentligt väl i
den fackliga utbildningen, anser forskare Olli Vilkki som ledde projektet. Den fackliga
utbildningen syftar ju till att utveckla förmågan att lösa problem.
I och med att förtroendemännens roll förändras behövs det ett fortlöpande
utbildningssystem och den virtuella studiegemenskapen kan fungera både som ett stöd för
förtroendemännen, som informationskälla och som ett kontaktforum, säger Vilkki.
Lär på eget ansvar
Eleverna värdesatte de undersökande och självständiga studieformerna och fann det
viktigt att studiemetoderna varierade. Grupparbetet, där tre elever delade dator, ansågs
vara en aktiverande arbetsmetod och bättre än ensamarbetet. I studierna betonades vikten
av att eleven dirigerade sitt eget arbete och bar ansvar för det. Förhållandet mellan
lärare och elev förändrades såtillvida att läraren trädde till sidan ändå var mera
till hands än i traditionellt grupparbete.
Olli Vilkki menar att undervisningsmetoden lämpar sig speciellt väl då man vill
stöda självständigt tänkande och människor, som har förmåga att lösa problem och
förhålla sig kritiskt till information.
Bäst fungerade de konkreta uppgifterna där man behandlade förhållandena på en
arbetsplats och problemsituationer där. Förtroendemännen var speciellt intresserade av
uppgifter och metoder som gick att tillämpa direkt på förhållandena på arbetsplatsen.
Däremot blev de irriterade av alltför komplicerade uppgifter och dataprogram som var
svåra att använda.
Utvecklingsprojektet förverkligades med medel från Utbildningsstyrelsen. Också
Arbetarskyddsfonden och Folkets bildningsfond deltog i finansieringen.
Den virtuella skolans slutrapport kan beställas från fackinstitutet i Kiljava, av
Merja Laakso, tel. 09-276 2702, epost: merja.laakso@kio.fi