. vane.jpg (302 bytes)
ffc-nytt-pal.jpg (4434 bytes)

Nöjda elever på nätet

pune.gif (67 bytes)  Vid årsskiftet avslutades ett utvecklingsprojekt där fem fackföreningsinstitut tillsammans har bedrivit nätundervisning för förtroendemän. De elever som deltog i nätstudierna var i huvudsak nöjda med att gå i den s.k. virtuella skolan. Också gruppernas studieresultat var bättre än traditionella kurser uppvisar.

Fackföreningsinstitutet i Kiljava, Murikkainstitutet, KAT-skolan, Siikarantainstitutet och FTFC:s Aktiiviinstitut ville genom projektet utveckla en gruppundervisning per datanät, som är anpassad till förtroendemännens verksamhet. Man ville pröva nya metoder och utveckla nya slag av inlärningsmiljöer.

En datanätsbaserad gruppundervisning förefaller ge ett bättre studieresultat än traditionell gruppundervisning. Nätbaserad gruppundervisning passar utomordentligt väl i den fackliga utbildningen, anser forskare Olli Vilkki som ledde projektet. Den fackliga utbildningen syftar ju till att utveckla förmågan att lösa problem.

– I och med att förtroendemännens roll förändras behövs det ett fortlöpande utbildningssystem och den virtuella studiegemenskapen kan fungera både som ett stöd för förtroendemännen, som informationskälla och som ett kontaktforum, säger Vilkki.

Lär på eget ansvar

Eleverna värdesatte de undersökande och självständiga studieformerna och fann det viktigt att studiemetoderna varierade. Grupparbetet, där tre elever delade dator, ansågs vara en aktiverande arbetsmetod och bättre än ensamarbetet. I studierna betonades vikten av att eleven dirigerade sitt eget arbete och bar ansvar för det. Förhållandet mellan lärare och elev förändrades såtillvida att läraren trädde till sidan ändå var mera till hands än i traditionellt grupparbete.

Olli Vilkki menar att undervisningsmetoden lämpar sig speciellt väl då man vill stöda självständigt tänkande och människor, som har förmåga att lösa problem och förhålla sig kritiskt till information.

Bäst fungerade de konkreta uppgifterna där man behandlade förhållandena på en arbetsplats och problemsituationer där. Förtroendemännen var speciellt intresserade av uppgifter och metoder som gick att tillämpa direkt på förhållandena på arbetsplatsen. Däremot blev de irriterade av alltför komplicerade uppgifter och dataprogram som var svåra att använda.

Utvecklingsprojektet förverkligades med medel från Utbildningsstyrelsen. Också Arbetarskyddsfonden och Folkets bildningsfond deltog i finansieringen.

Den virtuella skolans slutrapport kan beställas från fackinstitutet i Kiljava, av Merja Laakso, tel. 09-276 2702, epost: merja.laakso@kio.fi

Pirjo Pajunen
Översättning: ASTRID NIKULA

Löntagaren FFC-Nytt 15.2.2002

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)