FFC:s styrelse behandlade på sitt
marsmöte FFC:s målsättningar inför statens budget för år 2003 och anslagsramarna
för åren 2003-2006. Utöver sysselsättningen tar FFC ställning till bl.a.
beskattningen, tryggandet av social- och hälsovårdstjänsterna och näringspolitiken.
När det ekonomiska läget är osäkert är det av extra stor vikt att man fäster
uppmärksamhet vid hur sysselsättningen sköts. FFC föreslår därför ett
åtgärdspaket till stöd för sysselsättningen, med bl.a. ökade anslag och resurser
för en aktiv arbetskraftspolitik, med nya tjänster inom den centrala basservicen, med
stöd för bostadsbyggande. Här föreslås också effektivare och tidigarelagda
offentliga investeringar och reparationsprojekt.
FFC anser att bästa sättet att motverka arbetslöshet och samtidigt trygga
tillgången på arbetskraft är att se till att arbetstagarna får mera utbildning och
ökad kompetens. FFC uttrycker sitt stöd för den parlamentariska
vuxenutbildningskommitténs förslag till kompetenslyft för den vuxna befolkningen.
Specialåtgärder behövs också för att ge ungdomen fotfäste i arbetslivet och alla
unga måste ges en möjlighet att avlägga åtminstone en andra stadiets yrkesexamen.
FFC vill öka språkundervisningen för invandrare och bättre än nu ta vara på deras
yrkeskunskap, med målet att snabbt få ut dem i arbetslivet.
Måtta i skattesänkningarna
FFC anser inte att det nu finns råd att genomföra några omfattande skattelättnader
och motsätter sig att eventuella skattelättnader finansieras genom att skära i viktiga
offentliga tjänster eller socialskyddet. FFC önskar att beskattningens tyngdpunkt
förskjuts från skatt på arbete till skatt på kapitalinkomster, fastighetsförmögenhet
och miljöbelastning.
FFC vill begränsa rätten att göra skatteavdrag på pensioner som köps i avsikt att
tidigarelägga pensioneringen. Enligt FFC är det motstridigt att marknadsföra
köppensionen med rätten till skatteavdrag som säljargument, samtidigt som man allmänt
försöker övertyga människor om vikten av att orka längre i arbetslivet.
Om man vill stöda sysselsättningen borde man rikta skattelättnader till löntagare
med låg eller medelstor inkomst. FFC upprepar sitt förslag till en modell för att
genomföra skattelättnader, en modell som bygger på löntagarens möjlighet att dra av
resekostnader.
Skattebasen borde breddas genom att utveckla fastighetsbeskattningen och utsträcka den
till att omfatta också jord- och skogsbruksmark och öka kommunernas svängrum när
fastighetsskatteprocenten slås fast.
FFC vill minska mervärdesskattesatsen för serverings- och personalmatsalsverksamhet
till 17 procent, d.v.s. samma som momsen på livsmedel. En sänkning av skatten på
alkoholdrycker och möjligen också tobaks- och bilskatterna försvårar en mera
omfattande momssänkning.
Värna om offentliga tjänsterna
Statsandelarna för social- och hälsovård borde höjas i enlighet med det avtal
riksdagsgrupperna ingick sommaren 2001, anser FFC. Om man genomför nya lättnader i
inkomstskillnaderna borde det bortfall dessa medför i skatteintäkterna kompenseras
kommunerna på det sätt som man har slagit fast i regeringsprogrammet.
Det innebär ett eget orosmoment att befolkningen åldras så snabbt, vilket ökar
efterfrågan på hälsovårdstjänster. FFC anser att social- och hälsovårdstjänsterna
skall utvecklas som en helhet och att staten skall finansiera en större andel av hälso-
och socialvården.
Barndagvården borde utvecklas så att man bättre beaktar deras arbetstider som har
atypiska arbetsförhållanden. Också när det gäller dagvårdsavgifterna borde systemet
kunna medge flexibilitet i förhållande till föräldrarnas arbetssituation.
FFC kräver en återgång till den nivå på socialvården som gällde före
recessionens nedskärningar och mera resurser till arbetskraftsförvaltningen och
arbetarskyddsdistrikten.
Trygga sjöfartens kontinuitet
Näringspolitiken borde enligt FFC effektivare än nu användas som ett instrument i
regionpolitiken. Nya arbetsplatser skall till, i synnerhet i avfolkningsbygderna i östra
och norra Finland.
FFC vill också driva staten till ett aktivt och ansvarsfullt ägarskap i börsbolagen.
Ägarna bör dock vägledas bättre och man borde överväga att koncentrera vägledningen
till ett ministerium. När man mäter de statsägda bolagens produktivitetsmålsättningar
bör man beakta att statsbolagen är förpliktade att upprätthålla sysselsättningen.
Vidare bör man garantera en fortsatt sjöfart under finsk flagg såväl på
passagerar- som lastfartygen, genom att genomföra sådana stödåtgärder som EU medger
och som motsvarar nivån i Sverige. För stöden till passagerarfartygen bör det anslås
lagenliga budgetmedel och man bör se till att rederierna kan övergå till systemet med
tonnageskatt, vilket garanterar att de blir kvar under finsk flagg. (PP)
Arbete och utbildning
Den ekonomiska nedgång som började i fjol syns redan i sysselsättningen.
Arbetslösheten har inte börjat öka, men minskningen av arbetslösheten har stannat upp.
I många branscher har man ännu kunnat undvika massuppsägning och permitteringar, men om
inte ekonomin växer till sig kommer sysselsättningen att försvagas.
FFC föreslår ett åtgärdspaket till stöd för sysselsättningen inför statens
budget för år 2003. FFC:s förslag är följande:
- Ökade medel och resurser för en aktiv sysselsättningspolitik. I budgeten för år
2003 ökas arbetsministeriets anslag för utbildning och stödsysselsättning med 100
miljoner euro. Den summan gör det möjligt för omkring 10 000 fler arbetslösa att
omfattas av aktiva stödåtgärder.
- Arbetsmarknadsorganisationerna gör upp en gemensam rekommendation om åtgärder för
att stöda bevarandet av arbetsplatser och utbildning och för att undvika permitteringar
och uppsägningar.
- Stat och kommuner anställer personal för viktiga uppgifter inom basservice och för
arbeten som stöder sysselsättning. Det förutsätter att samarbetet mellan stat och
kommun intensifieras.
- Fler människor än hittills erbjuds bestående heltidsarbete. Arbetsgivarna har
möjlighet att föregripa kommande brist på arbetskraft genom att binda människor i
atypiska arbetsförhållanden i ett bestående arbetsförhållande som kan trygga
utkomsten och genom att ändra deltidstjänster till heltids.
- Stöd till bostadsbyggande. Bostadsbyggandet förbättrar sysselsättningen och tryggar
bostadsproduktionen på orter som behöver ny arbetskraft. Också reparation och sanering
av bostäder måste få resurser.
- Effektivering och tidigareläggning av offentliga investeringar och saneringsprojekt.
För bl.a. den regionala jämlikheten är det viktigt att utveckla landsvägs-,
järnvägs- och motorledsnäten. Bredband för datakommunikation måste byggas ut till
alla boendecentra. Detta är viktigt för att man ska kunna ge alla medborgare
grundförutsättningar i kunskapssamhället.
Regeringens budgetramar för 20032006 behandlades den 13 mars.
FFC lägger fram detaljerade budgetkrav i juni.
FFC:s PM om budget 2003 och budgetramar för år 20032006 finns att läsa i sin
helhet på finska på FFC:s hemsida www.sak.fi (pdf).