Nämnden beslöt vid sitt möte den 22
mars 2002 att följande femton kollektivavtal har allmänbindande karaktär:
- Reguljär ruttrafik eller tung chartertrafik (Luftfartsunionen)
- Energibolagen (KAT och kommunaltjänstemännen, Delegationen för teknik och
bastjänster, FHT)
- Energisektorn (Metall)
- Skogscentralerna (Skogsbranschens experter, Skogsvårdarförbundet)
- Serviceinrättningarnas arbetsgivarförenings undervisningssektor (Lärarfacket)
- Kopierings- och utskrivningsbranschen (Servicefacket)
- Kontorstekniska branschen (Servicefacket)
- Energibranschen (Elektrikerförbundet)
- Energibranschens funktionärer (Tjänstemannaunionen TU)
- Tjänstemännen (TU)
- Kollektivavtal mellan mediearbetsgivarna (TU)
- Professionella vuxenutbildningscentraler (Statsfacket, Funktionärsfacket TOEL,
Lärarfacket)
- Rådgivningssektorn (Statsfacket, TOEL, Pardia = f.d. FTFC-O, Akava-JS)
- Privata utbildningssektorn (Statsfacket, TOEL, Lärarfacket)
- Grafiska funktionärer (Medieförbundet)
Det finns sammanlagt nästan 300 riksomfattande kollektivavtal som skall granskas av
nämnden. Nämndens har enligt lagen tid på sig till den 19 oktober 2002 att fatta beslut
om de riksomfattande kollektivavtalen. Nästa möte är den 3 maj 2002.
Nämndens beslut och de allmänbindande avtalen publiceras i Statens
författningssamling FINLEX. Webbadressen är www.finlex.fi/svenska/myndig/index.Den
rätta sidan finns under rubriken ministerier: avgöranden om kollektivavtal. De
kollektivavtal som finns länkade till sidan är i ett fåtal fall översatta till svenska
(övers. anm.). Information om de avtal som har fastställts som allmänbindande finns
också uppräknade i årets andra och tredje nummer av SAK Tiedottaa.
Servicefacket besvärade sig
För sju avtals del har nämnden vid tidigare möten ansett att dessa inte är
representativa på det sätt som lagen föreskriver, och därför inte kan betraktas som
allmänbindande för sin bransch. Servicefacket har hos Arbetsdomstolen besvärat sig
över två beslut. Det ena beslutet gällde biografpersonalens kollektivavtal och det
avtalet andra gällde dem som arbetar vid skidcentraler. I bägge fallen har nämnden
fattat sitt beslut på basen av statistiska uppgifter, vilket Servicefacket betraktar som
problematiskt i de aktuella fallen.
När det gäller skidcentralerna försvåras jämförelsen av att föreningen för
skidcentraler har uppgett det totala antalet anställda vid skidcentralerna medan
arbetsgivarförbundet har meddelat antalet mansarbetsår.
För biografteatrarnas del har nämnden missförstått innehållet i avtalets
tillämpningsdirektiv, menar Servicefacket. Nämnden har uteslutit de arbetstagare som
inte är fackligt anslutna, medan Servicefacket menar att de borde beaktas.
Haltande lösningar
När det gällde beslutet om skidcentralernas kollektivavtal har nämnden inte alls
använt de nya värderingskriterier som nämns i motiveringen till det stycke i
kollektivavtalslagen som gäller avtalens allmänbindande karaktär. Inte heller det, att
avsikten enligt lagens motiveringar inte är att ifrågasätta någon tidigare lagenlig
eller allmänt omfattad tolkning av ett kollektivavtal som allmänbindande.
Biografteatrarnas beslut har tillkommit utan att nämnden i tillräcklig grad har
studerat rättslitteraturens inlägg, exempelvis det som har skrivits av Kaarlo Sarkko om
de juridiska följderna av bestämmelserna i kollektivavtal. Sarkko skriver bl.a. att
även om bara fackets medlemmar omfattad av ett avtal, förpliktigas den aktuella
arbetsgivaren att följa avtalet, på basen av vad som sägs om allmänbindande avtal i §
17 i arbetsavtalslagen.
Tilläggsinformation:
Ansvarige juristen Jorma Rusanen
Tel. 09-7721 409, e-post: jorma.rusanen@sak.fi