Arbetslöshetsskyddet förorsakar
inte arbetslöshet
Statens ekonomiska forskningscentral (VATT) publicerade i
slutet av september en rapport om aktuell forskning i strukturell arbetslöshet. Enligt
rapporten kan man inte i vårt land se något samband mellan förändringarna i
arbetslöshetsskyddet och den ökade arbetslösheten i början av 1990-talet. Av
rapportens konklusioner var det dock närmast förslaget om att förkorta
ersättningsperioden som kom ut i offentligheten. I rapportens slutledning heter det att
man kan förkorta ersättningsperioden genom att underlätta utbildning och arbetssökande
och genom bättre uppföljning, istället för att skära i arbetslöshetsskyddet.
Enligt en av de undersökningar som rapporten redovisar, har skattelagarna och
socialskyddet gjorts mera sporrande för de arbetslösa. Allt mindre löneinkomster
räcker numera till för att höja de befintliga inkomsterna över den inkomstbundna
dagpenningens nivå. Rapporten visar dock att barnfamiljerna alltjämt har
motivationsproblem, som beror på den sammanlagda effekten av beskattning, boendestöd och
dagvårdskostnader.
VATT:s rapport omfattar 44 inhemska och utländska studier och artiklar om strukturell
arbetslöshet. I studiernas konklusion finns det stoff för en omfattande vidare
utveckling av arbetskrafts- och sysselsättningspolitiken, utan att för den skull igen
peka finger mot de långtidsarbetslösa, som inte får några jobb.
Yrkeskunskap bästa boten mot långtidsarbetslöshet
Man löser inte problemet med arbetslöshet genom att gradera arbetslöshetsskyddets
längd eller nivå. Det som främst påverkar långtidsarbetslösheten är att
utbildningsnivån är låg, vilket också bekräftas av de aktuella forskningsrapporterna.
Bästa botemedlet mot långtidsarbetslöshet är att höja kunskapsnivån och
yrkeskompetensen.
När man frågar arbetsgivarna är inte arbetslöshetsskyddet ett hinder för att
anställa nya arbetstagare. Orsaken till rekryteringsproblemen är i allmänhet bristande
kunskaper, utbildning och yrkeskompetens. Istället för att fokusera på att skära ner
arbetslöshetsskyddet borde man koncentrera ansträngningarna på att förverkliga
programmet för att höja kompetensen hos den vuxna befolkningen och på att utveckla den
aktiva arbetskraftspolitiken.
En reform av arbetslöshetsskyddet diskuterades grundligt av den kommitté som
avslutade sitt arbete förra hösten. Då talade man bl.a. om att gradera
arbetslöshetsskyddet, men kommittén valde istället att lägga fram diverse andra
förslag, som syftar till att utveckla arbetslöshetsskyddet och arbetskraftspolitiken i
en riktning som sporrar människor att stanna kvar längre i arbetslivet, och som stöder
arbetsförmågan och sysselsättningen. Ett lagförslag som baserar sig på kommitténs
betänkande behandlas som bäst i riksdagen.
Arbetslöshetsskyddet europeiskt genomsnitt
Sysselsättningen i vårt land har förbättrats stadigt sedan mitten av 1990-talet.
Som en följd av att exportmarknaden började svikta år 2000 börjar dock arbetslösheten
åter öka. En förutsättning för förbättrad sysselsättning är att det
fortsättningsvis finns tillväxt i ekonomin. Diskussionen om socialskyddets passiverande
inverkan är irrelevant i jämförelse med detta.
Också under innevarande år har långtidsarbetslösheten minskat i vårt land. Även
om de långtidsarbetslösa är en stor grupp i vårt land, är de ändå relativt sett
färre än i EU i snitt.
Flertalet av dem som blir arbetslösa sysselsätts på nytt inom tre månader. Svårast
att sysselsätta är de långtidsarbetslösa som får arbetsmarknadsstöd efter det att
den inkomstrelaterade dagpennningsperioden har tagit slut.
Studierna visar att det finländska arbetslöshetsskyddets nivå och längd motsvaras
av genomsnittet inom EU. Fallet från inkomstbunden dagpenning till arbetsmarknadsstöd
är högt i vårt land. Det är rätt hårda villkor förknippade med
arbetslöshetsskyddet, vilket innebär att en arbetslös är tvungen att ta emot de jobb
som erbjuds, om han inte vill drabbas av flera månaders karens.
1990-talets kraftiga ökning av arbetslösheten berodde på den ekonomiska recessionen
och på att arbetsplatserna skars ner, inte på arbetslöshetsskyddet. Nya arbetsplatser
måste skapas om sysselsättningen ska kunna förbättras. Den ekonomiska tillväxten bör
upprätthållas, det behövs extra satsningar på aktiv sysselsättningspolitik och ett
ordentligt lyft i kunskaps- och kompetensnivån.
Jurist Janne Metsämäki
Löntagaren FFC-Nytt 15.10.2002 |