DE
FLESTA FINLÄNDSKA FÖRETAG som säljer jeans meddelar att de inte använder
sig den livsfarliga metoden sandblästring för att få jeansen att se slitna ut.
Samtidigt finns det ändå brister i övervakningen hos en del av de stora företagen,
visar en undersökning som Finnwatch gjort på begäran av fackets solidaritetscentral
SASK.
Manuell sandblästring kan leda till den dödliga sjukdomen stendammslunga, sikikos,
eftersom arbetet i utvecklingsländerna utförs med bristfällig skyddsutrustning eller
helt utan skydd.
Finnwatch gjorde en enkät bland 24 finländska företag som säljer jeans, och av dem
svarade 22 att de inte använder jeans som har sandblästrats. Veljekset Keskinen tillät
inte att svaret publiceras och CTRL Clothing lät bli att svara på enkäten.
Av företagen som deltog i undersökningen är det endast Kesko, SOK, Stockmann,
Seppälä, Lindex och M.A.S.I Company som offentligt har meddelat att de inte tillåter
sandblästring.
Konsumenterna borde få veta att jeansen som han eller hon köper inte har gett
personen som tillverkat dem silikos. Alla företag borde publicera sina principbeslut i
frågor som berör så här farliga metoder, säger forskaren Outi Moilala som
har sammanställt undersökningen.
Det är svårt att övervaka att sandblästring inte används för att ge jeansen det
slitna intrycket. En del av företagen har endast gjort en skriftlig överenskommelse med
underleverantören, medan andra övervakar fabrikerna.
INTERNATIONELLA MÄRKEN som säljs i Finland
granskades också i undersökningen. De italienska lyxmärkena Armani, Roberto Cavalli och
Versace hör till de sista som förbjudit sandblästring. Trots påtryckningar har Dolce
& Gabbana inte ännu avstått från sandblästring.
Det italienska toppmärket har till kampanjen Clean Clothes sagt att man inte
är intresserad av frågan. Det här är otroligt, för det är inte precis på modet att
bete sig oetiskt, säger Sonja Vartiala som är verksamhetsledare för
Finnwatch.