Arbetslösheten kan inte trollas bort
FFC har offentliggjort ett diskussionsunderlag om att
förbättra sysselsättningen. Dokumentet "Parempaan työllisyyteen Suomen
mallilla" (Finlands modell för en bättre sysselsättning) analyserar vilka
ekonomiska, arbetsmarknads- och samhällspolitiska faktorer som påverkar
sysselsättningen och de metoder för att öka sysselsättningen som hittills har förts
fram i debatten.
FFC tror inte att man på något enkelt sätt kan trolla fram ökad sysselsättning.
Bl.a. den s.k. Holm-Vihriälämodellen, som bygger på att arbetsgivaravgifterna
återbördas, skulle bli orimligt dyr för staten, öka andelen lågt avlönade jobb och
leda till spekulation med deltidstjänster. För att verkligen förbättra
sysselsättningen krävs det en bred åtgärdshelhet. Det gäller att förbättra
förutsättningarna för ekonomisk tillväxt, föra en aktiv arbetskraftspolitik och
utveckla arbetslivet.
Motorn är ekonomisk tillväxt
FFC:s mål är att 75 procent ska vara sysselsatta och högst fem procent arbetslösa
före utgången av detta decennium. Dokumentet utgår från att den ekonomiska
tillväxten, som kan leda till bättre sysselsättning bör stödas genom en aktiv
närings- och regionalpolitik. Ekonomisk tillväxt är emellertid inte nog för att
sysselsätta alla. Det finns 180 000 återkommande och långtidsarbetslösa i vårt land
av vilka 75 000 är långtidsarbetslösa som har varit oavbrutet utan jobb i över ett
års tid. Det som ofta gör det svårt att sysselsätta dem som är fortlöpande eller
långtidsarbetslösa är att dessa har brister i sin kompetens och yrkeskunskap. Det
behövs ökade satsningar på arbetskraftsutbildning och på kompetensutveckling. Också
arbetsgivarnas ansvar för kompetensen bör ökas.
FFC betonar att Finland inte har råd med utslagning av de unga. De unga måste få en
grundutbildning på åtminstone andra stadiet. Den samhällsgaranti som FFC har efterlyst
skulle ge alla personer under 25 år antingen studieplats, praktik eller arbete. Det
främsta alternativet är utbildning, men myndigheterna bör få ett större ansvar också
för att sysselsätta personer under 25 år.
Mera sysselsättningspengar
FFC anser att det absolut behövs större anslag för sysselsättningen. För att råda
bot på den strukturella arbetslösheten krävs individuellt skräddarsydda och
tillräckligt långvariga åtgärdshelheter som leder till att långtids- och fortlöpande
arbetslösa kan sysselsättas. Med de här åtgärderna bör man öka de arbetslösas
yrkesfärdigheter och arbetsförmåga och arrangera arbetspraktik och stödarbete.
Budgetanslagen för en aktiv arbetskraftspolitik bör höjas till en nordisk nivå.
Andelen personer som deltar i aktiveringsåtgärderna bör höjas från nuvarande tjugo
till 40 procent.
FFC föreslår i sitt diskussionsunderlag att man gör arbetsmarknadsstödet till en
"aktiveringspenning" som stöder sysselsättning. Villkoren för det kombinerade
stödet borde ändras så att man kan sysselsätta människor i ett tidigare skede än nu,
innan det blir risk för att de stöts ut från arbetsmarknaden.
Nedskärningar löser ingenting
Påståendena om att arbetslöshetsskyddet kan förhindra sysselsättning saknar grund.
En arbetsgivarenkät visar att arbetslöshetsskyddet inte är en orsak till företagens
svårighet att få ny arbetskraft. De som har inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning
blir i allmänhet sysselsatta igen mycket fort. Under den senaste tiden har de som blivit
arbetslösa varit utan jobb kortare tid än tidigare. Hösten 2002 blev människor åter
sysselsatta efter en kort tid av arbetslöshet nästan lika fort som i slutet av
1980-talet.
Sedan början av år 2003 förverkligas en reform av arbetslöshetsskyddet som stöder
återsysselsättning. Reformen gör det bl.a. lättare att ta emot korttidsjobb.
FFC anser att man i arbetslöshetsregistret borde finna de människor som är svårast
att sysselsätta och uppskatta deras arbetsförmåga. Man bör inleda en social
företagsverksamhet för att sysselsätta arbetslösa med sviktande arbetsförmåga som
inte har möjligheter att få jobb på den fria arbetsmarknaden. Myndigheterna bör
förpliktigas att tillsammans med den arbetslösa arbetssökande finna det alternativ som
passar denna bäst: den arbetslösa bör kunna få ett arbete, utbildning som leder till
jobb, rehabilitering eller vid behov någon annan form av socialskydd.
Försiktighet i invandringen
Den brist på arbetskraft som uppstår i och med att den arbetsföra befolkningen blir
äldre har arbetsgivarorganisationerna velat lösa genom att importera arbetskraft. Om
målet är att uppnå en sysselsättningsgrad på 75 procent är detta en dålig lösning.
Finland har redan i dag en betydande arbetskraftsreserv. Av de utlänningar i arbetsför
ålder som nu finns i vårt land är dessutom bara 40 procent sysselsatta..
Dessa arbetsgivarförhoppningar kan inte utgöra någon grund för Finlands
invandrarpolitik. Man måste också beakta de ökade behoven av service och
inkomstöverföringar som finns i samhället. Arbetsgivarna bör få ett större ansvar
för de utländska arbetarnas och deras familjers utkomst, språkutbildning och andra
integrationskostnader.
FFC anser att man i första hand bör förbättra sysselsättningen bland de invandrare
som redan nu finns i vårt land. Sysselsättningen kan stödas av i synnerhet
språkkunskaper och yrkesutbildning. Arbetskraftsmyndigheterna bör verka aktivt för att
förbättra invandrarnas möjligheter att få arbete. På det sättet kommer deras
yrkeskunskaper till nytta i det finländska arbetslivet. Att få ett arbete som motsvarar
invandrarens utbildning och kompetens underlättar hans anpassning och engagemang i det
finländska samhället.
För många invandrare står fördomar och attityder i vägen för en anställning. Det
krävs en attitydförändring bland arbetsgivare och på arbetsplatserna för att allt
fler invandrare ska kunna få jobb.
Janne Metsämäki
jurist på FFC
Löntagaren FFC-Nytt 18.3.2003 |