SPEL: Journey
Desert
FORMAT: Playstation Network
BETYG: 5 av 5
KLOCKAN ÄR 04.38 och jag borde sova. Men
jag kan inte. Vågar inte. Då kanske jag glömmer allt när jag vaknar. Då kanske jag
förlorar den här märkliga, rena och magiska känslan som dröjer kvar efter att ha
upplevt spelet nej, verket som över en natt förändrade min syn på det
medium jag älskat sedan barnsben.
Om några timmar går solen upp, men jag kommer inte att märka det. För jag är
bländad av en virtuell stjärna som skiner klarare än den starkaste av nebulosor. En
stjärna som heter Journey.
Men låt oss ta det från början.
För 65 år påbörjades en resa. Då skapade två män Thomas T. Goldsmith Jr.
och Estle Ray Mann världshistoriens första elektroniska spel: Cathode Ray Tube
Amusement Device. En primitiv andra världskrigssimulator, vars tema kom att bli
karakteristiskt för det krigsglorifierande actionspektakel vi ännu i dag känner
spelmediet som.
SNABBSPOLNING FRAMÅT. Den 14 mars 2012
inleddes en annan resa. Då lanserades indiespelet Journey på nedladdningstjänsten
Playstation Network. Fast egentligen är "spel" fel ord. Journey innehåller
nämligen inget av det vi i allmänhet förknippar med mediet. Här finns inga vapen, inga
explosioner, ingen sexism. Istället kretsar upplevelsen kring att styra en anonym
kåpklädd varelse genom karga ökenlandskap, mot ett skimrande berg som hägrar i
fjärran.
Resan dit är din. Vad du ser längs vägen, bland de kyliga ruinerna och
ödeslätterna utan liv, beror helt på vem du är. För somliga jag tittar på er
som primalskriker när dj:n spelar Pitbull på krogen kan de den ambienta musiken
och frånvaron av hektiska eldstrider få Journey att framstå som händelselöst och
sömnigt. För oss andra vi som gillar att tänka, känna, analysera blir
det något mer. Det blir en resa genom jaget. Genom minnen och framtidsdrömmar och det
undermedvetna. En resa som kan göras ensam, eller tillsammans med andra vilsna själar du
råkar möta i havet av sand.
Redan i sina tidigare spel Fl0w och Flower bevisade Journeys skapare That Game Company
att studion är något alldeles väsensskilt från majoriteten av sina konkurrenter. Den
här gången tar de sina artistiska visioner ett steg längre. Vandringen från böljande
sanddyner till gnistrande snö är såväl underskön som symboltung, monoton som
monumental. Och den liknar inget annat.
JOURNEY MARKERAR på många sätt slutet
på den resa som inleddes med Cathode Ray Tube Amusement Device. I That Game Companys
ingenmansland faller alla machokonventioner slutligen ihop, slitna och uppgivna och
krigströtta.
Ur deras sargade kroppar reser sig en ny sol, mer strålande än allt vi någonsin
tidigare fått uppleva.
Ur deras död föds en ny början.
BENJAMIN KNOPMAN