
Yxman rånade apotek. Polis sprang i fatt
frisörsalongsrånare. Man rånade affär på kassan. Tre rubriker om rån en och samma
fredag.
Med säkerhetskunskap
och lugn klaras det mesta
Kundvåld blev en nationell fråga
Även
om våldsdåd sällan resulterar i dödsfall eller grav skada, bör risken beaktas då
arbetsplatsen kartläggs. Det understryker arbetsmiljöexpert Seija Virta på
Servicefacket PAM.
– Redan att risken finns kan skapa en atmosfär av rädsla
medan ett rån kan ge också psykisk arbetsskada. Det är viktigt att se över hur risken
kan minimeras, säger hon.
Störst är risken för personal i små, ensligt belägna butiker och kiosker, men
också väktare och restaurangpersonal hotas.
– Säkerhetsrisken minimeras genom förebyggande arbetarskydd, utbildning,
reglerade öppethållningstider och så lite ensamarbete som möjligt. Vår arbetsgivare
utbildar alla fastanställd personal, och inhoppare i mån av möjlighet. Själv har jag
också gått på PAM:s kurser, och där vi gärna kunde ta upp fler konkreta exempel,
säger Birgitta Juhala, R-kioskernas arbetarskyddsfullmäktige i Sydvästra Finland.
Hon besöker 50-talet kiosker med totalt 250 anställda varje år, och kontrollerar då
att säkerhetshandboken finns på plats, och har läst. Riskerna på arbetsplatsen —
varuplacering, utgångar, alarm etc — kartlägger hon per blankett, som sedan går
vidare upp i hierarkin för åtgärder.
– Arbetsgivaren griper snabbt in, men större problem har vi inte haft i vårt
distrikt. Allvarligare tillbud sker högst en gång i året, säger hon.
Teflonyta och handfasta vakter
Birgitta Juhala är förman för R-kiosken i det s.k. Mezzohuset i centrum av Åbo.
Dörren går i ett.
– Här ser man mänsklighetens mångfald. Fysiskt våld har jag inte själv råkat
ut för, säger hon och knackar i träet. – Värst vore om den fysiska integriteten
kränks, att någon lyckas ta sig in bakom disken. Den egna livhanken är viktigast, allt
annat kan ersättas.
Psykiskt våld är däremot vardagsmat för kioskarbetarna.
– Med åren har jag fått en teflonyta. Har kunden som det jobbigt kanske det
lättar att få häva ur sig skällsord, säger hon lugnt.
Att bibehålla lugnet är speciellt viktigt om kunden är knarkpåverkad. Då gäller
det att väga sina ord på guldvåg.
– Känner jag att jag inte klarar av situationen kan jag snabbt kalla på vakt.
Två uniformsklädda män som kliver över tröskeln brukar räcka för att återställa
lugnet, säger Juhala.
Händer något hjälper det att tala ut med arbetskamraterna. Arbetsgivaren har också
ett klart kriskoncept.
– För oss gäller det att själva aktivt ta reda på hur vi ska agera i en
hotfull situation. Det gäller att ha ögon i ryggen. Vi inte bara säljer, vi beställer
och packar upp varor, fyller hyllor, och städar själva, säger hon.
INGEGERD EKSTRAND
Kundvåld blev en
nationell fråga
Våld från tredje part blev
den verkliga tröskelfrågan i förhandlingarna om arbetsplatsvåld mellan Europafacket
EFS och privatarbetsgivarnas UNICE. EFS menade att kundvåld inte kan lämnas utanför,
UNICE motsatte sig det bestämt, och hade helst sett ett avtal endast om trakasserier.
Kompromissen blev att EU-länderna själva beslutar om hur förebygga och avvärja
kundvåld, och hur agera om något ändå sker.
– Oss berör det inte, då vår arbetssäkerhetslag redan täcker också
kundvåld. Men många, speciellt de nya EU-länderna, saknar bestämmelser om
arbetsplatsvåld. Nivån blir nu varierande, och kundvåld tas kanske inte med ens
överallt, säger Nikolas Elomaa, avtalsexpert på FFC och finländsk förhandlare för
arbetstagarsidan.
Även om Elomaa beklagar kompromissen, är han mer än nöjd med att de europeiska
arbetsmarknadsparterna visade sin styrka då de lyckades föra förhandlingarna i mål.
Arbetsmarknaderna i Finland har signalerat grönt, och då såväl UNICE, som nu bytt
namn till Business Europe BE, samt offentliga arbetsgivarnas CEEP godkänt resultatet och
Europafacket EFS accepterade det 27 mars torde Europaavtalet om fysiskt och psykiskt våld
samt sexuella trakasserier underskrivas ännu i vår. Sedan översättning gjorts har EU:s
medlemsländer tre år på sig att ratificera avtalet.
Risk för A- och B-lag
Riskkartläggning finns indirekt med i förhandlingsresultatet. Elomaa hoppas
arbetarskyddsmyndigheterna uppmärksammar detta, men avgörande är hur arbetsplatserna
agerar. Även om ordinarie personal är insatt i våldförebyggande, hur är det med den
merpart inom handeln som kommer och går, frågar han.
– Utbildas också den tillfälliga arbetskraften kontinuerligt, och vem svarar
för introduktionen för den utomstående arbetskraftens del? Här föreligger en klar
risk att vi får ett A- och ett B-lag, varnar Elomaa.
Varken lag eller avtal förmår utrota våldet. Svårast att parera är våld från
tredje part, från kunden. Väsentligt är att personalen har flyktväg, alarm, annan
skyddsutrustning, och hur varorna placeras, hur mycket pengar det finns i kassorna, hur
kameraövervakningen fungerar.
– Alldeles enkelt är det ju inte heller att avgöra var gränsen går mellan ett
öppet och ett slutet samhälle, säger han.
Ensamarbete bör också minimeras. Ett framtida förbud är knappast realistiskt, även
om det kunde vara ett mål, menar Elomaa. Genom att reglera öppethållningstider och
arbetslistor kan den psykiska pressen i nattarbete fås ned.
Finland ligger högt i statistiken över arbetsplatsvåld, men även om våldet ökar,
tex inom hälsovården, i skolorna och i transportbranschen, kan också statistiska
metoder spela in.
– Arbetsgivaren ansvarar givetvis för att arbetarskyddet fungerar, men också
arbetarskyddsfullmäktiges roll är central. Fysiskt våld går att bevisa, medan psykiskt
våld är svårt att mäta men får inte sopas under mattan, säger Nikolas Elomaa.
Löntagaren 29.3.2007 nr
3/07
|