Det går att peka på fler orsaker till detta. Tidpunkten för valet är
inte den bästa . Politikens första kedja kandiderar, på några undantag när, inte i
valet. De stora, dragande frågorna saknas. Och så vidare ... det går att rada upp
många små delförklaringar till det bristande intresset.
"Att
väljarna ser EU:s parlamentsval
som mindre viktigt kan o kätterska tanke! ses som ett utslag för att
väljarna tänker mer sunt
än den politiska eliten vill medge."
Den övergripande orsaken är dock att valet inte engagerar eftersom EU-projektet som
sådant inte engagerar. Det finns inget tungt EU-motstånd i Finland, men det finns heller
ingen förnimbar EU-entusiasm. EU är avlägset, EU är ingenting för "vanligt
folk" det är den politiska elitens projekt. Vilket den politiska eliten också
demonstrerar genom att samlas till käbblande toppmöten där man ger sig ut för att
fatta viktiga, riktgivande beslut under former som utifrån sett ter sig minst sagt
kaotiska. Är det ett sätt att skapa förtroende?
Att väljarna ser EU:s parlamentsval som mindre viktigt i detta sammanhang kan o
kätterska tanke! ses som ett utslag för att väljarna tänker mer sunt än den
politiska eliten vill medge. Parlamentet befinner sig nämligen, alla motsatta bedyranden
till trots, inte i EU:s maktkärna. Förklaringen att en stor del av vår nationella
lagstiftning kommer till via EU-parlamentet håller inte. EU har inte en parlamentarisk
uppbyggnad. I den mycket svåröverskådliga maktstruktur EU har står parlamentet på det
federativa sidospåret. EU:s kärna är statsförbundets regeringskonferens där de
nationella ledarna styr.
Så varför besvära väljarna med att utse ett parlament avskalat på makt? Man har
velat ge EU en folklig legitimitet, men misslyckats åtminstone tills vidare. Det
kunde ha varit vettigare att till en början låta de nationella parlamenten välja
EU-parlament. Men nu är det för sent att ta steget tillbaka. Nu är politikerna piskade
till att öka det folkliga engagemanget för EU. För att lyckas måste man lyfta fram de
gemensamma substansfrågor som förenar och övertyga väljarna om att dessa frågor
också kan påverkas i valet. Det är ingen lätt match. EU:s nya grundlag för eventuellt
en bit på väg, men är långt från mål ännu.
Medan man i Bryssel och Strasbourg grubblar på de stora frågorna, kan det vara skäl
att på hemmaplan se över våra nationella regler för EU-valet. Systemet med en valkrets
för hela landet har sina brister. Det gör avståndet mellan väljare och seriösa
kandidater stort. De tankar som framförts på någon form av valkretsindelning borde inte
få avfärdas lättvindigt. Och varför inte helt förutsättningslöst begrunda
möjligheten till enmansvalkretsar? Fjorton valkretsar som var och en väljer en
EU-parlamentariker kunde tänkas engagera medborgarna betydligt mer än nuvarande system.
HANS JERN