Efter en
sedvanligt tillkrånglad avtalsrörelse kunde en inkomstpolitiska helhetslösning nås
även denna gång. Att vägen fram till ett avtal är svårforcerad och kantad av
överraskningar är inget unikt. Det har redan blivit mer regel än undantag i finländsk
arbetsmarknadspolitik. Här utdelas inga stilpoäng blott slutresultatet räknas,
brukar man framhålla.
Unik är uppgörelsen ändå såtillvida att avtalsperioden nu är rekordlång, två
och ett halvt år, och att detta är det tredje centrala avtalet i följd. Det har inte
skett tidigare. Senast vi hade en avtalsrörelse på förbundsnivå var år 2000. När det
nu slutna avtalet löpt till ända har det gått sju och ett halvt år sedan branscherna
ingick kollektivavtal utan stöd av en central uppgörelse.
"
Ett avtal innehåller
alltid framgångar och besvikelser.
Annars blir det inget avtal."
Detta om något är väl ett uttryck för stabiliteten i finländsk
arbetsmarknadspolitik. Avtalsvägen säkras arbetsfreden på ett sätt som inga sanktioner
eller lagar någonsin kan. Industrins konkurrenskraft tryggas, åtminstone vad på
lönekostnadsutvecklingen ankommer, på den toppnivå den redan intagit. Näringslivet
serveras på en bricka alla tänkbara förutsättningar för investeringar och
långsiktiga satsningar i hemlandet.
Ett avtal innehåller alltid framgångar och besvikelser. Annars blir det inget avtal.
På förhandlarnas vinstkonto kan bevarandet av den solidariska löneprofilen första
året räknas. Andra årets procentuella förhöjningar kombinerade med en
jämställdhetspott klarar med nöd och näppe nivån för det godtagbara. Inriktningen
är oroväckande med tanke på framtiden.
Omställningsskyddet är totalt sett en framgång. Här uppnåddes av två
målsättningar den ena. Idén att höja företagens uppsägningströskel genom att
påföra företagen en direkt kostnad för uppsägningar visade sig inte genomförbar i
detta skede. Arbetsgivarna valde att kollektivt ta den lilla kostnad reformen medför.
Däremot lyckades man i föresatsen att åt uppsagda bygga en bro till ny
anställningsmöjlighet kanske kan man kalla den en hängbro. Att detta brobygge
startar möjligast nära uppsägningen, redan under själva uppsägningstiden, kan visa
sig vara speciellt värdefullt. Den känsla av uppgivenhet som lätt drabbar en arbetslös
kan förhoppningsvis motverkas när åtgärder sätts in i ett tidigt skede. Mycket kommer
här an på arbetskraftsmyndigheternas innovationsförmåga. Särskilt i regioner med hög
arbetslöshet är det nödvändigt att höja ambitionsnivån.
Med kraven på ökat beställaransvar och rätt till grupptalan stötte fackets
förhandlare denna gång på övermäktigt motstånd. Frågorna är dock inte avförda
från dagordningen.
Samhället blev således inte färdigt i denna avtalsrörelse heller men några
steg i rätt riktning blev tagna.
HANS JERN