. vane.jpg (302 bytes)

aktuellt.jpg (1939 bytes)

Anställningsskyddet kräver förbättringar

runu.gif (924 bytes)  AKT står fast vid sin modiga linje

pune.gif (67 bytes)  Människan måste kunna lita på att hon har arbete nästa dag. För att kunna planera sitt liv räcker det inte med en femårsplan, man måste få ha visshet om en utkomst som varar under hela ens arbetstillvaro, säger Sini Turunen, Jori Hedback och Hannu Kilpijärvi, medlemmar i Bil och Transport, AKT; och alla hjärtligt trötta på kvartalsekonomin.

Sini Turunen, Jori Hedback och Hannu Kilpijärvi tycker att det största bekymret är att man i arbetslivet idag tvingas leva som om sista stunden var kommen. Arbetet utförs i rasande takt och ingen vet vad morgondagen för med sig, för att inte tala om att man visste något om sina sysselsättningsutsikter på sikt. Foto: HELI SAARELASini Turunen, 26 kommer från Vanda och kör ut livsmedel med Kuljetus Kovanens lastbilar. Jobbet är inte fysiskt för tungt för den 160 centimeter långa unga damen: när krafterna inte räcker till kommer tekniken till hjälp.

Sini Turunen körde upp sitt C-körkort som en följd av en vadslagning, med den påföljd att transportjobbet blev hennes yrke och dessutom ett bra sådant.

– Man måste inte sitta stilla innanför fyra väggar, varje dag är olik en annan och dessutom är kvinnor bättre på kundservice än de buttra karlarna. Sådan respons får man. Dessutom finns det helt enkelt inte tillräckligt med stora starka karlar för det här jobbet, konstaterar Sini Turunen.

För denna unga dam har förbundskongressen varit verkligt intressant.

En annan som håller på att orientera sig i den fackliga verksamhetens labyrinter är Jori Hedback, 29, stuvare från Hangö. Han har i ett par års tid lett sin egen fackavdelning. Samtidigt som Bil och Transport kongressade i Helsingfors införde Sjömans-Unionen blockad av Superfastfärjorna i Hangö hamn, en aktion som fick stöd av Bil och Transport.

Veteran i sammanhangen är redan Hannu Kilpijärvi, 49, från Kuusamo. Han har trettio år bakom sig i branschen. Kilpijärvis chaufförsvardag, speciellt under den långa vintern, präglas av dåliga, hala vägar och mörker. Han kör råvirke från Ryssland till Uleåborg, Kemi och Kemijärvi.

– Tidspressen blir värre hela tiden. Man ska vara allt snabbare och effektivare.

Bort med spekulationen

De tre kongressombuden menar att kongressens största nytta var kravet på förbättrat anställningsskydd, ett krav som också underströks kraftigt i förbundets programdokument.

– Bruket av visstidsanställningar är väl inskrivet i lagen, men lagen lämnar alltför mycket rum för spekulation. Det borde finnas gränser för hur många visstidsanställda man får ha i förhållande till den fasta personalen, säger Turunen.

I hamnarbetarnas kollektivavtal har man inskrivet att de tillfälligt anställda får vara högst en tiondedel.

– Systemet fungerar väl. De tillfälliga arbetarna är i praktiken hela tiden samma personer, de har fått arbetarskyddsutbildning och är givetvis medlemmar i vårt förbund, säger Hedback.

I sitt program säger Bil och Transport klart och tydligt att förbundet inte accepterar hyresarbetskraft i transportbranschen.

– Vid sidan om deltidsjobben och de tillfälligt anställda finns det helt enkelt inte rum för hyresarbetare, säger Turunen.

– Grunden rämnar om man utöver de tillfälliga och deltidsjobbarna ytterligare tillät hyresarbete. Vi satsar vårt allt på att förhindra att hyresarbetet får fotfäste i transportbranschen. Också i övrigt måste vi se till att arbetet i transportbranschen förblir i finländarnas händer, säger Kilpijärvi.

Det att hyresarbetet smyger sig in i hamnarbetet börjar redan vara skäl till strejk, menar Hedback.

– Hyresarbete blir lätt samma sak som låglönearbete och brott mot löneavtalen. Det kan vi inte acceptera. Men det går inflation i strejkvapnet om vi tvingas gripa till det alltför ofta.

Bestämt förbund

Bil och Transport döms ofta i offentligheten som ett strejkbenäget förbund. Medlemmarnarna betraktar förbundets dåliga anseende som vilseledande och en skapelse av pressen.

– Avtalen ingås ju i samarbete med arbetsgivarförbundet. Biltrafikens arbetsgivarförbund är inte alltid särskilt benäget till samarbete och då är det nödvändigt att sätta sig ner och invänta partens samarbetsvilja. Den strejkbenägenhet vårt förbund stämplas för, handlar mer om baktalande från pressens sida, menar Turunen.

Hedback är stolt över att det egna förbundet står bakom och stöder när arbetsgivarförbundet ruckar på spelreglerna.

– Vi arbetstagare har ju inga andra medel att ta till än strejk, om arbetsgivaren bryter mot avtalen, påminner Hannu Kilpijärvi.

Trion är ense om att Bil och Transport och hela fackföreningsrörelsen tillsammans måste förbättra anställningsskyddet i vårt land.

– Vi kan inte stillatigande acceptera att en grupp ester kommer med färjan på morgonen för att hämta upp dagligvaror som de kör ut till butikerna i centrum, för att sedan ta färjan tillbaka till Estland på eftermiddagen. Politikerna och beslutfattarna har ansvar för att det är finländska yrkeschaufförer som kör på de vägar som har byggts med finländarnas skattemedel, säger Sini Turunen bestämt.

LEENA SERETIN
Översättning: ASTRID NIKULA

 

AKT står fast vid sin modiga linje

pune.gif (67 bytes)  Bil- och transportarbetarförbundet AKT fortsätter sin målmedvetna och modiga intressebevakning. Det slog förbundets kongress fast i början av juni.

Timo Räty, i mitten, omvaldes som ordförande för Bil och Transport. Juhani Salmela, t.h. fortsätter som förbundssekreterare. T.v. Esko Jokikokko, tidigare ordförande för förbundsfullmäktige. Foto. HELI SAARELA"AKT:s avtalsverksamhet utgår också framdeles från att ingå kollektivavtal som tryggar permanenta heltidsanställningar, med andra ord på garantilön, som är det enda sättet att garantera arbetstagarnas förtjänstnivå", heter det i kongressens resolution.

Förbundet anser att den solidariska kollektivavtalspolitiken bör fortsätta, med målet att se till att inte inkomstskillnaderna mellan olika löntagargrupper ökar ytterligare.

Hyresarbete är AKT inte alls berett att acceptera, hyresarbete hör inte hemma på en rättvis arbetsmarknad. Arbetsgivarnas spekulerande i underleveranser måste stoppas, och arbetandet överhuvudtaget bygga endast på det direkta förhållandet mellan arbetaren själv och det företag som utnyttjar hans/hennes arbetsinsatser.

Förbundet kräver att säkerheten i den tunga trafiken förbättras, genom att grunda en särskild kontrollenhet som är specialiserad på yrkesmässig trafik. För att minska de olägenheter som nattarbete medför bör transporterna ordnas under tider då människan är piggare. Vägar och viloplatser måste underhållas dygnet runt, kräver AKT.

Under de kommande åren strävar förbundet till att intensifiera samarbetet mellan löntagarna i transportbranschen. Förbundet vill också utreda om det finns skäl att skapa starkare förbundshelheter genom att slå samman flera fackförbund.

Timo Räty omvaldes som ordförande för bil- och transportarbetarna. Också förbundssekreterare Juhani Salmela och sekreteraren Juhani Koivunen fick fortsatt mandat.

LS

Löntagaren 22.6.2006 nr 6/06

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)