. vane.jpg (302 bytes)

arbetsmiljo.jpg (2545 bytes)

Förmännen ska fråga hur arbetstagarna trivs på jobbet, och plocka fram spetskunskap. Det har alla nytta av, menar Ritva Juvonen, arbetarskyddsfullmäktig på Stockmann.

Mer ansvar gör jobbet meningsfullt

pune.gif (67 bytes)  Lönar det sig att utveckla arbetslivet? Den minst sagt provocerande frågan ställde Social- och hälsovårdsministeriet vid ett seminarium om god praxis i arbetslivet i Helsingfors i maj. Seminariet var ett led i den drive för ett ännu bättre arbetsliv som minister Tuula Haatainen åker land och rike runt med. I dagens brytningsskede med snabb generationsväxling måste företagen göra upp nya strategier — och varför inte då göra arbetslivet mer lockande. På det siktar program som Veto — för ett lockande arbetsliv — och Kesto som vill få människor att orka hänga med i svängen längre.

Snabb i tanke och replik är arbetarskyddsfullmäktige Ritva Juvonen på Stockmann. – Jag måste slå av på tempot för att se saker från olika håll, att besluten gagnar alla. Foto: PATRIK LINDSTRÖMRitva Juvonen, arbetarskyddsfullmäktig för 1800 anställda på Stockmanns varuhus i Helsingfors centrum, svarar ett rungande ja på frågan.

– Absolut. Arbetet ska upplevas som meningsfullt. Problemet är att det här är något helt subjektivt. Men inget blir bättre om vi inte själva alla försöker påverka, säger Ritva Juvonen, PAM. Själv förhöll hon sig skeptisk till arbetarskyddet innan hon själv axlade uppgiften — och insåg att hon i princip kan ta upp vilka frågor som helst. Efter tio år sitt uppdrag ser hon sig som kännare av arbetslivet med uppgift av sjunga ut och försöka väcka respons hos arbetsgivaren, som också drar nytta av att problem löses.

Lyhörda förmän behövs

Ett steg var att komma överens om att personalnämnden, grundad 1924, slogs ihop med arbetarskyddskommissionen. Ett förslag som arbetsgivaren med glädje tog emot. I dag väljs ett färre antal personer från sju valdistrikt och verksamheten har effektiverats. Arbetet koncentreras på ett par saker varje år. Personalen kan själv ta kontakt med alla i gruppen med förslag.

– Vi mäter andan på jobbet vartannat år. Stockmann anses som en god arbetsgivare. Nyanställda får bra instruktion, vi får feedback om vårt arbete, varje team funderar på vad som ska utvecklas, säger Juvonen och berättar att jämställdhetsfrågor och mobbning inkluderats på agendan.

Juvonen tror också benhårt på utvecklingssamtal, något som hon själv som team leader håller för de kassateamet på drygt 50 på delikatessavdelningen. Att känna alla, diskutera både enligt formulär och mer informellt och plocka fram var och ens specialkunskaper gagnar både arbetstagaren själv och arbetsgivare, menar hon.

– Hur upplever de nuet, framtiden? För att jobbet fortfarande ska ha ett värde, kännas meningsfullt för den som jobbat länge, är det viktigt att få mer ansvar. Men det gäller att säga till att man är redo att ta det, betonar hon.

Utbildning får alla, en del på betald tid, annat genom att arbetsturer arrangeras.

– Också kunskap som vi äldre lagrat i decennier bör grävas fram och bli till nytta, så länge vi bara orkar fysiskt. Då känns jobbet också meningsfullt.

Ordet brådska bannlyst

Kassorna i delikatessen möter 8 000 kunder en vanlig vardag, i möten på Varje kundmöte är viktigt. Och får ta den tid det kräver, säger Heidi Sotti i kassan på delikatessavdelningen. Foto: PATRIK LINDSTRÖMnågra minuter då all uppmärksamhet fokuseras på kunden. Uppstår problem, kan annan personal tillkallas, för att reda upp det hela. Larmknapp finns också.

– Jobbet är tungt både fysiskt och psykiskt. Omkring kassan finns alltid ett tjugotal kunder, som ser om vi rynkar panna, hur du hanterar problem med kassaapparaten eller en svår kund. Brådska är ett ord vi bannlyst, det mår inte vi bra av själva heller, säger Juvonen.

För stressigt kan det bli, då kunderna flerdubblas under jul och galna dagar. Kassaapparaterna är alltid samma 15. God yrkeskunskap räcker långt, för att inte jobbet ska kännas övermäktigt.

För att se hur ett kundmöte löper, följer en förman med ibland, och ger omedelbar feedback. Feedbacken kan också komma i form av en biobiljett från företaget, om en kund varit speciellt nöjd med en namngiven försäljare.

– Själva ska vi komma ihåg att inte kritisera en arbetskamrat, innan vi själv prövat på hans eller hennes jobb. Förmän ska också tänka sig för, och ha ett förslag till lösning i fickan innan kritik ges, säger Juvonen.

Delikatessen gör upp sina egna arbetslistor. Arbetstimmarna varierar från 10 till 37,5 i veckan. Femtioplussare och småbarnsföräldrar kan ha olika behov och var och en har rätt att komma med ett önskemål i veckan om arbetstur.

– Pauserna är viktiga, så vi alla orkar.

Juvonen försöker ingjuta stolthet över jobbet i sitt team.

– Det är vi på delikatessen som stjälper eller hjälper det hela. Till oss kommer kunden sist, efter att ha gjort alla andra inköp i varuhuset, påpekar hon och tillägger att det här har också de andra avdelningarna börjat inse. För mataffärer är ju alltid ett kapitel för sig.

Motstånd mot förändring

"Förändring" är ett annat ord Juvonen ogärna tar i sin mun. "Utveckling" har en mer positiv klang, också för att bemöta den inbyggda motvilja alla har då t.ex. tillbyggnadsruljansen just nu vänder upp och ned på det normala. Delikatessen står sist i tur, och får nya utrymmen först 2010. Det här försöker man hantera med ständig information.

Höstarna är också en utmaning för de fastanställda, då t.ex. en tredjedel av kassateamet kanske byts. Här finns nämligen många studerande, som jobbar också långa tider.

– Visst kräver det mycket av oss andra, men samtidigt ger det oss möjlighet att se om vi gör rätta saker, om något bör ändras, betonar hon.

Och så arbetstakten och osäkerheten om jobben bara ökar, behövs det mer än bara lön för att arbetstagarna ska trivas på jobbet.

– Vi måste själv få ut något av vårt jobb, säger arbetarskyddsfullmäktige Juvonen, som tycker hon har rätt att brösta sig lite över att få jobba på en i princip bra arbetsplats.

En åsikt som hon delar med de flesta Löntagaren möter på en kort runda i varuhuset.

INGEGERD EKSTRAND

Löntagaren 22.6.2006 nr 6/06

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)

LÖN  nr 6/2006

Till första sidan

runu.gif (924 bytes) Ledaren
runu.gif (924 bytes) Kolumner
runu.gif (924 bytes) FFC:s kongress

runu.gif (924 bytes) Aktuellt
runu.gif (924 bytes) Arbetslösheten
    i Svenskfinland

runu.gif (924 bytes) Arbetsmiljö

Mer ansvar gör jobbet meningsfullt
En sund själ i ett sunt jobb

runu.gif (924 bytes) Språklåda
runu.gif (924 bytes) Kultur
runu.gif (924 bytes) Fritid
runu.gif (924 bytes) Karikatyr

 

 

www.sak.fi/på svenska