Då min första bok,
"Världens dåligaste språk", utkom frågade journalisterna mig hur det var att
leva som singel i Vasastan och om jag ville klä en julgran för en inredningstidning,
berättar Lindström. Jag räckte fram en bok som innehöll något jag tyckte var viktigt,
men lampan riktades mot mitt ansikte, inte boken. Det var inte kul.
Lindström säger sig kämpa emot kändisskapet. Han har självklart behov av
bekräftelse på det han gör, men stör sig på att uppmärksamheten riktar sig mot hans
person och inte det han skrivit eller regisserat. Såväl hans nya bok ("Vad gör
alla superokända människor hela dagarna?") som film ("Känd från tv")
behandlar temat. Lindström påstår själv att det faktum att boken och filmen kommer
samtidigt inte har marknadsföringsmässiga skäl, utan enbart beror på att han då
behöver stå i mediarampljuset bara en gång istället för två. Kändisskapet är ett
nödvändigt ont om man vill skriva en bok, göra en film eller måla en tavla.
Det skapas oundvikligt ett varumärke kring personen, säger Lindström. I
Sverige syns till exempel Ernst Billgren ofta i media. Han tituleras konstnär, och alla
vet att det är killen med de hippa, gula glasögonen som är med i varje skvallertidning
och tv-debatt. Väldigt få har en aning om vad han skapat. Det samma gäller författare.
Jag försöker skapa ett intresse kring min bok, inte mig själv.
Förläggare, författare och journalister diskuterade ivrigt kändisskap på årets
bokmässa. Amelia Adamo är journalisten som blev ett varumärke. Idag är hon
ansvarig utgivare för flera dam- och flicktidningar och har bland annat en bokklubb i
sitt eget namn. Tidningen "Amelia" skriver om den "vanliga"
människan, men också om författare som människor.
Det är inte alltid texten i sig som är förutsättningen för att vi ska
skriva om en bok, säger Adamo. Det är lika viktigt att det finns en bra story kring
författaren, och är han en snygg man passar det bra att ta in en artikel om honom och
hans bok i vår tidning. Det är också lättare att skriva om en författare som har ett
speciellt privatliv.
Fredrik Lindström suckar då han hör det. Han beskyller journalistkåren för att
vara lat.
Det är jobbigt för journalister att läsa boken och prata om den, konstaterar
han. Det är tydligen enklare att prata om personen.
Adamo protesterar. Hon påpekar att de skriver om bra böcker (också), att bra
texter ger upphov till nyfikenhet.
Tycker man om en bok så tycker man om författaren, menar Adamo. Jag blir
vansinnigt intresserad av författaren och hans liv om texten berör mig. Om jag till
exempel läser en bok om någon som slår ihjäl andra människor så blir jag ju nyfiken
på den människa som skrivit detta.
De människor som syns i media är surrogat för riktiga människor, kontrar
Lindström. De ersätter de människor vi själva saknar i våra egna liv. Det är ingen
slump att ordet "kändis" uppkom på 60-talet, då vi flyttade in i förorterna
och blev vänner med personerna i tv-rutan framom grabben i lägenheten intill. Det är
bekvämt med mediala personer, de har inte dålig andedräkt och de lånar inte pengar av
oss. Men de kan aldrig ersätta det personliga mötet.
Amelia Adamo påminner om det goda i författarnas kändisskap, det främjar läsning.
Syns författare mycket i media får konsumenterna upp ögonen för böckerna. Åtminstone
för vissa böcker. Författaren Peter Kihlgård påpekar att skribenter ju har
olika talang att föra sig exempelvis i en tv-studio och att han känner sig pressad från
förlagen att ställa upp på otaliga intervjuer då en ny bok utkommer.
Man blir expert på att ljuga, förklarar Kihlgård. Man hittar på historier om
hur boken kom till, man hittar på fyra eller fem olika historier om hur boken kom
till, för man hatar ju att upprepa sig, men man behöver synas på flera ställen. Har
jag skrivit något jag vill andra ska läsa så måste jag via media för att nå ut till
publiken. Jag måste bli "kändis".
Oberoende de vill det eller inte, är författarna alltså tvungna att mer eller mindre
arbeta in sig som varumärke på marknaden för att sälja sina böcker.
Det handlar om trygghetsskapande för konsumenten, menar Lindström, och säger
att det är precis samma regel för bokförsäljarna/ författarna som för
tandkrämsföretagen: Är du i Kuala Lumpur och ser hundra olika tandkrämstuber tar du
den sort du känner igen hemifrån. Går du in i en bokhandel och ser hundratals böcker,
känner du igen namnet Guillou från tv och köper hans bok.
Så trots att Fredrik Lindström, och många författare med honom, inte är förtjusta
i att bli en del av mediespektaklet tar de skeden i vacker hand och ställer till
presskonferenser, ger intervjuer och svarar på frågor om favoritfärg på tandborsten.
Även om Lindström försöker undvika intervjuer som inte handlar om hans böcker har han
insett att han måste fortsätta vara kändis för att få ut de budskap han försöker
förmedla i skrift och film.
Ja, för om man som författare väljer att leva totalt okänd så blir man ju
känd för just det, att man försöker leva bortom mediabruset, ler Lindström.
SUSANNE SKATA