
Nya arbetarskyddslagen ger
bättre verktyg
Kontrollörerna
har blivit slagpåsar
Lär sig med
åren
Bussvåld
i Danmark
Slag, strupgrepp, bett, sparkar och knuffar och
muntliga hotelser är vardagsmat för biljettkontrollörerna i Helsingfors. Varje år
misshandlas mellan 25 och 30 kontrollörer i Helsingfors Stads Trafikverks (HST) bussar,
spårvagnar och metrotåg. Inte ens det att kontrollörerna arbetar i grupper på två
till fyra personer förhindrar påhoppen.
I låggolvsspårvagnarna och metrovagnarna kontrollörerna vara minst sex,
påpekar Aarne Simonen, arbetarskyddsfullmäktig på heltid för ca 1 500
anställda vid HST, sekunderad av Riitta Peltola, vice arbetarskyddsfullmäktig och
själv biljettkontrollör.
Bägge hoppas på att den nya lagen om arbetarskydd, som trädde i kraft vid årets
början, ska ge goda verktyg att ta itu med problemen. För första gången nämns nu
också psykisk och social arbetsbelastning, ensamarbete, våldshot och trakasserier.
Också chaufförerna som arbetar ensamma riskerar utsättas för våld. Här har
trenden dock varit positiv. Då 30 busschaufförer drabbades år 1991 var antalet ifjol
tio busschaufförer och lika många spårvagnsförare. Att fallen blivit färre hänger
samman med att civila poliser och väktare åker med i nattbussar. Non Fighting
Generation, en organisation som förespråkar självförsvar utan våld, som kom in i
bilden i december ifjol har haft en positiv effekt. Också chaufförerna har lärt sig att
handskas bättre med störande element.
50 fall i året
Totalt noterar HST ca 50 fall av våld mot personalen varje år. De egentliga talen är
betydligt högre, allt anmäls inte, betonar Simonen. Typiska risksituationer uppstår vid
kundbetjäningen, biljettlösa bråkar mest. Mest utsatta är biljettkontrollörerna,
både knuffar och tillmälen haglar då de biljettlösa utan personbevis försöker
undkomma tillkallad polis.
Den nya narkotikan försvårar vårt arbete. Vi måste få mera utbildning så
vi känner igen tecknen. Knarkare kan se ut precis hur som helst, vara välklädda
medelålders män med portfölj. Ofta är de beväpnade med sprutor och knivar. Ett halvt
års ångest följer om vi blir bitna, har vi drabbats av HIV, säger Peltola och
tillägger att tack och lov ställer inte alla knarkare till besvär.
Också ungdomsgängen är ofta beväpnade men griper sällan till vapen. Oron är
oftast värst på linjer till nya förorter typ Nordsjö. Problem ger också Östra
Centrum och Rönnbacka, liksom spårvagnslinjerna till Böle, Lillhoplax och Skatudden.
Direktiv på kommande
HST arbetar som bäst på att ta fram direktiv för hur personalen ska hantera
våldsbenägna passagerare. Också den fysiska arbetsmiljön bör ses över.
Låggolvsspårvagarna med inbyggd styrhytt är ett steg framåt-. Däremot har
säkerheten för busschaufförerna blivit sämre då de sitter på samma plan som
passagerarna. Sidoplexglas saknas i de nya bussarna och ett plexiskydd på 30-50 cm snett
bakom vore bra. Det känns tryggare om våldshotet finns inom synfältet, säger Simonen.
Ett projekt med eftervård inleddes 1998 och uppdateras som bäst. För kontrollörer
har systemet fungerat väl. Numera får hela gruppen yrkeshjälp om en drabbats. För
chaufförer är tidsintervallen för lång. Fordonet ska tas om hand men någon borde
också ta hand om föraren.
Det är psykiskt tungt för en metroförare då någon begår självmord genom
att kasta sig framför hans tåg. Hjälp måste ges inom ett par dygn men här kommer
också attityderna in typ inte behöver då jag någon psykologhjälp, säger Peltola.
Människor som ständigt utsätts för våld i sitt arbete går sönder. Enda utvägen
är att byta bransch och det har några av Peltolas kolleger gjort. Trycket utifrån har
dock skapat en god kamratanda.
De mänskliga kontakterna är en belastning men också en rikedom. Merparten av
kunderna är härliga, mycket handlar vårt jobb ju om rådgivning, säger Peltola.
Kortare arbetstid för äldre
Arbetarskyddet ställs dock inför svåra utmaningar i framtiden.
De störande elementen ökar. Knarkpolitiken är för liberal, våldsdåden ger
för lindring påföljd och är det rätt att skicka hem folk med psykiska problem med en
burk Diapam för öppen vård. Klarar de av det, frågar Simonen.
Stressen och arbetsbelastningen drabbar särskilt de äldre arbetstagarna. Om tio år
är pensionsåldern 65, i dag kan ännu en sista grupp gå vid 57-58 år. Förarnas
medelålder är nära 50, i HST totalt är den 44 år.
En äldre arbetstagare skulle dra stor nytta av förkortad arbetstid. Vi borde
kunna gå ned till sex timmars arbetsdag utan att pensionsvillkoren försämras
nämnvärt, påpekar Simonen som också är bekymrad över vart chaufförernas
yrkesstolthet tagit vägen.
Kunderna värderar chaufförsyrket högre än chaufförerna själva. Något
måste göras åt yrkeskårens image.
INGEGERD EKSTRAND
Lär
sig med åren
Hannu Lipponens
bana vid Helsingfors Stads Trafikverk, HST, fick en abrupt start. Knappt hade han
inställt sig på arbetsplatsen en januarimorgon 1977 då arbetsledaren kommenderade ut
honom för att bistå konduktrisen och föraren i spårvagn 3 B. En passagerare hade gått
till handgripligheter men efter en mindre brottningsmatch återställdes lugnet.
På den tiden hörde
sådant till vanligheterna men själv har jag under mina 26 år som busschaufför endast
en gång tvingats vrida om kravatten på en passagerare som flög på mig. Kanske är det
min kroppshydda som får folk att tänka efter två gånger, grinar Lipponen som i åratal
i huvudsak kört nattbuss i Helsingfors.
Stor och kraftig är Lipponen onekligen, med muskler som det anstår en gammal
idrottsman han tävlade i tiden i gevärsskytte på nationell nivå. Hela han ger
ett tryggt intryck och tryggheten är också det han sätter främst. Nämligen
passagerarnas. Ibland funderar han över på vilken plats den egna säkerheten kommer.
På kvälls- och nattbussarna går det ofta livat till. Oroligast är det mellan
klockan 18 och 23 på fredag och lördag. För oss chaufförer gäller att behärska sig,
att försöka tala passagerarna till rätta. Det lyckas nästan alltid, åren har lärt en
rutinerna. Hur skulle jag kunna se passagerna i ögonen och mig själv i spegeln nästa
dag om jag brusat upp, frågar Lipponen och utstrålar ett stoiskt lugn hela karlen.
Knarkare och slumrare
Problemgrupp nummer ett är de oberäkneliga knarkarna. HST:s chaufförer har fått
noggranna direktiv hur de ska handskas med dem men att identifiera en "hög"
passagerare är inte alltid lätt.
Efter att ha bytt några ord vet man hur läget är. Bussen är bra, alla stiger
på via framdörren och jag har koll på vem jag har ombord, säger Lipponen.
Spårvagnar med många påstigningsdörrar och metrotåg utan personal i vagnarna är
värre att övervaka.
En chaufförs marsdröm är påverkade passagerare som slumrat in då bussen kommer
till en ofta avlägset belägen ändhållplats. Smockan hänger lätt i luften om
chauffören bryskt väcker den slumrande.
Oftast tar vi polisen till hjälp eller kör till lite mer bebodda trakter innan
vi väcker folk. Vi kan ju inte lämpa av passagerare som inte kan ta vara på sig själv.
Kontakt med arbetsledningen är viktig om problem uppstår. Radiosystemet som togs i
bruk i fjol trampar fortfarande i barnskorna. Lipponen önskar att arbetsgivaren därtill
satsar mera på att utveckla mobiltelefonsystemet.
Många stressfaktorer
Stramare tidtabeller, glesare turer, mera passagerare och ökande personbilstrafik är
faktorer som stressar chaufförerna. Vintertid späds stressen på av de dåligt plogade
gatorna då Helsingfors stad sparar.
Vi kommer inte fram och passagerarna är inte glada då turerna försenas,
konstaterar Lipponen.
Vid kaffe- och matbordet lättar chaufförerna på ventilen och diskuterar problem med
bussar och passagerare. Lipponen har kolleger som råkat värre ut. Vid ett handgemäng
då en knarkpåverkad passagerare försökte knycka chaufförens ryggsäck bet
passageraren sonika av chaufförens tå skon hade åkt iväg under handgemänget.
Rådet från de äldre är alltid detsamma: försök tala folk till rätta.
Trots vissa ibland spända situationer Hannu Lipponen inte byta jobb. Umgänget med
passagerarna är också fyllt av mycket positivt. Många passagerare har blivit gamla
bekanta under årens lopp, folk hälsar, tackar eller byta några ord.
Bussvåld i Danmark
Också danska
busschaufförer lever farligt. I december i fjol hotades en busschaufför på landsbygden
söder om Ålborg till livet av två unga passagerare. Ett par månader tidigare hotades
en annan chaufför, som också fick ett slag med pistol i ansiktet, av samma ungdomar.
LO-anslutna Specialarbetarförbundets
fackavdelning i Ålborg har utlyst en belöning på 10 000 danska kronor för upplysningar
som kan leda till att gärningsmännen grips, omtalar SID.
Löntagaren 7.2.2003 nr
1/03
|