Korsnäs Kurscenter, känd under
förkortningen KKC, planerar som bäst en föga uppmärksammad organisationsförändring.
Frågan har betydelse inte enbart för KKC utan för hela Svenskfinland. KKC har av
"historisk hävd" kommit att bli uppdelat i två delar varav den ena och
numera till verksamheten större delen har sitt huvudsäte i Karis, och
följaktligen kallas Karis Kurscenter. Det är säkert många läsare som stiftat
bekantskap med KKC i ett eller annat sammanhang antingen i Österbotten eller i
Västnyland.
Uppdelningen har en viss formell status. Korsnäs Kurscenters juridiska form är
definierad som ett affärsverk tillhörande Korsnäs kommun. Kurscentrets verksamhet leds
av rektor som är underställd en direktion. Direktionen är i sin tur uppdelad i två
sektioner: Korsnäs och Karis, varvid Karissektionens medlemmar utses av Karis stad.
Karisenhetens verksamhet leds rätt självständigt av en regionchef som rapporterar till
rektor.
Omorganisationen väcker ont blod i Karis. Karisenhetens självständiga
verksamhetsledning kan antas försvinna i den nya modellen där regionchefens uppgifter
är oformulerade. Direktionens sektioner skulle upphöra och alla medlemmar i den nya
direktionen skulle väljas av Korsnäs kommun. Även verksamheten i Karis skulle ledas
direkt av rektorn i Korsnäs. Det här betyder att ledarskapet i Karis Kurscenter helt
skulle sakna formell förankring i Västnyland.
Visserligen hävdas det (HBL 17.1.03) att det fortfarande skulle väljas in
representanter för näringslivet i Västnyland. Med kännedom om hur det kommunala
fungerar kan jag bara konstatera att det finns en uppenbar risk för att dessa löften så
småningom rinner ut i sanden. Sedan sägs det i samma artikel att man inte vill att Karis
stad ska utse representanter till sektionen utan att valet av västnyländska
representanter ska ske "opolitiskt".
Hur det kan komma sig att Korsnäs kommun väljer "opolitiskt" medan Karis
stad väljer "politiskt" får vi ingen förklaring till. Även om Korsnäs
kommun är en "enpartistat" torde dess fullmäktige vara precis lika politiskt
som alla andra fullmäktige i detta land. Kanske ännu mera politiskt i så måtto att
endast personer tillhörande ett speciellt parti duger som representanter i olika organ.
Allt tyder på att det rör sig om en kupp, där lilla Korsnäs vill försäkra sig om
en monopolställning för sin yrkeskurscentral. Det återstår att se om den valda
strategin som obönhörligt leder till konflikt är den rätta. Det att personalen i Karis
hållits på sidan, och att samarbetsförfarandet haltat gör inte saken bättre.
Detta väcker den rikspolitiska frågan huruvida det alls ska anses vara lämpligt att
en liten österbottnisk kommun ensam svarar för ett sådant monopol. Ifall denna kommun
aktivt sökt samarbete med andra berörda kommuner hade det varit en annan sak. I ett
läge där man i Korsnäs aktivt direkt undviker samarbete och t.o.m.
inkompetensförklarar andra t.ex. Karis stad som samarbetspartner bör nog Korsnäs
kommuns eget mandat synas närmare i sömmarna. Verksamheten är ju trots allt beroende av
allmänna skattemedel och det vore inte alls fel om såväl statsmakten som alla berörda
kommuner hade lite mera att säga till om i sammanhanget. Den nu föreslagna lösningen
är knappast hållbar på längre sikt.
När det gäller verksamheten i Västra Nyland kan det med fog misstänkas att
beslutsfattarna i Korsnäs kommun varken har lokalkännedom, intresse, motivation eller,
för den delen, kompetens nog att fullt ut ensamma ansvara för en sådan verksamhet. Det
betyder på sikt att Karis kurscenter är intressant enbart som en "placering"
som varje år då det går lite sämre får leva med nedläggnings- eller åtminstone
nedskärningshot. Situationen liknar den som råder i en av utländska placerare uppköpt
firma.