Tänka fritt är
stort; men tänka rätt är större, skrev Thomas Thorild för tvåhundra år sedan. Och
det har ofta tolkats som om att visst kan oliktänkande vara intressant, men för att ha
framgång i livet måste man tänka såsom det anses rätt och riktigt i ett givet
samhälle vid en given tidpunkt. Enligt majoritetens normer alltså.
Nå, detta menade nu inte Thorild. Han var ute efter att säga att det goda tänkandet
var både fritt och rätt. Om det bara var fritt behövde det inte nödvändigtvis vara
rätt, men det rätta var oftast fritt.
Vad som är olikt bestäms förstås av vad majoriteten för ögonblicket har för
uppfattning. Den präst som för trettio år sedan förespråkade kvinnopräster var en
oliktänkare. I dag tillhör han majoriteten och hans kollega som motarbetar kvinnliga
präster har blivit en oliktänkare.
Den socialdemokrat som för trettio år sedan förespråkade mera kollektiva lösningar
på samhällsproblemen var troligen en majoritetsförespråkare. Den som gör det i dag
är möjligen en oliktänkare utan att han under de trettio senaste åren skulle ha
bytt uppfattning i nämnvärd grad. Och utan att samhällets materiella grundvillkor
egentligen skulle ha förändrats.
Sic transit gloria mundi, för att nu komma dragandes med ett lärt citat till.
Vi hade vant oss vid att vissa samhällsuppfattningar hör ihop med en viss
partitillhörighet. Om man hörde en person säga en viss sak kunde man vara ganska säker
på att han tillhörde ett visst parti. Och omvänt: om man visste att en person
tillhörde ett visst parti så kunde man vara ganska säker på hans uppfattning i en viss
fråga. Man kunde alltså tala om ett slags åsiktsklustrar. Vissa åsikter hörde ihop
och de var partibildande.
Så är det inte i dag. Partierna är i mycket lägre grad uppbyggda kring
åsiktsklustrar. Men det betyder inte att åsiktsklustrarna skulle ha försvunnit. De
finns i irriterande hög grad kvar. De har bara bytt skepnad.
Jag ska ge ett exempel: De allra flesta inom de kretsar jag rör mig i är mycket
kritiskt inställda till hur marknadsekonomin styr samhället. Det är jag också. Som
någorlunda kunnig i socialistiskt tänkande tror jag till och med att jag är radikalare
än de flesta andra. Häri ligger inget problem. Problemet ligger däri att de flesta av
mina vänner kopplar ihop kritiken mot det marknadsekonomiska samhället med kritiken mot
EU. Unionen är ingenting annat än ett gigantiskt marknadsekonomiskt projekt, säger de.
Jag menar att det i själva verket förhåller sig precis tvärtom. EU är den bästa
chansen för de radikalt tänkande europeiska kretsarna att motverka de negativa
effekterna av storkapitalet. Så resonerar, om jag har förstått det rätt, de italienska
kommunisterna till exempel.
Men för dem av mina vänner som anser att motståndet mot marknadsekonomin och
motståndet mot EU ingår i samma kluster är mina åsikter ett problem. Jag kan inte,
menar de, vara ärlig på bägge punkterna; att samtidigt vara kritisk mot
marknadsekonomin och i grunden positiv till EU.
Detta oliktänkande har blivit ett problem för mig. Jag känner mig ofta utfrusen. Man
tittar lite medlidsamt på mig och beklagar min brist på ärlighet och/eller
analysförmåga.
JAN-ERIK WIIK