
Orkestermusikerns arbete är
stillasittande,
ofta i fysiskt obekväm ställning,
timtals i sträck. Tidigare led musikerna
i stillhet i dag har både de själva och musikpedagogerna börjat tala öppet om
belastningsrisker.
Musiken lider då kroppen mår
bra
Lyssna till din kropp
Dirigenten
Tomas Hanus höjer taktpinnen. Violinisterna placerar sina instrument på vänster
skuldra och höjer armen vågrätt, i spelposition. De fyra tvärflöjterna följer efter,
så de övriga instrumenten. Jag räknar snabbt till drygt 60 musiker.
Leos Janaceks smekande toner strömmar ut i den månskärsformade
orkestersalen, två våningar under markytan i operahuset vid Mannerheimvägen i
Helsingfors. Nio dagar återstår till nypremiären på den tjeckiska operan Katja
Kabanova och Operaorkesterns samövar med solisterna.
En och annan musiker sträcker ut benen, söker en bekväm position på den
ställbara stolen. En stol är annorlunda, högre och rund och saknar ryggstöd. På den
sitter en späd, blond kvinna Liisa Karikuusi-Pihlaja spelar II violin och
har på Operans bekostnad fått en specialstol.
Fysiken sätts på prov
Liisa Karikuusi-Pihlaja började spela violin då hon var åtta år. Tolv år gammal
började hon spela i Kouvola stadsorkester. Finlands Nationalopera har varit hennes
arbetsplats sedan 1982.
En vanlig arbetsvecka för oss i orkestern innebär jobb fyra kvällar och tre
dagar. Arbetsdagen är tudelad, vi övar från klockan 11 till 14 eller 14.30. På
eftermiddagen har vi "ledigt", nåja vi förbereder oss för kvällens
föreställning: äter, vilar, övar. Klockan 19 tar arbetet vid igen och slutar kring
klockan 22, eller 22.30, berättar hon.
Om det inte är en Wagneropera vill säga. Då kan föreställningen räcka i fyra, fem
timmar. I Wagners Rheingold spelar orkestern utan paus i 2.45.
Vi violinister spelar ofta nästan utan paus våra stämmor har vanligen
bara några takter i följd då vi inte spelar. I princip sitter vi i samma ställning med
armen i upphöjt, vågrätt läge i flera timmar. Och en opera pågår åtminstone tre
timmar jämfört med en symfonikonsert som varar 1½ till 2 timmar, påpekar
Karikuusi-Pihlaja.
Trångt om saligheten
I ett trångt orkesterdike, må tilläggas.
Är vi 80 musiker i orkesterdiket så gäller det att se till att vi
inte träffar varandra med stråken, upplyser Miika Asunta, kontrabasist och
Operaorkesterns representant i arbetarskyddskommissionen.
Instrumenten transporteras dit av den tekniska personalen att komma med en
kontrabas med de strategiska måtten två meter och 1020 kilos vikt så där bara
går inte.
Armbrytningen om orkesterdiket avgjordes till arkitekternas fördel men nu hoppas
vi på mera svängrum då huset grundrepareras 2007, säger Asunta.
På listan över arbetsmiljöförbättringar finns effektivare luftkonditioneringen i
orkesterns övningssal. Det blir hett om öronen: över 120 musiker och sångare alstra
värme motsvarande fyra kaminer.
Men mycket är bra, jämfört med den gamla operan där Asunta hann spela en säsong.
Här har säsongerna redan blivit tio.
Vi har egna klädskåp och skapliga sociala utrymmen.
Inget tal om ergonomi
Fem, sex timmar musik varje dag belastar fysiken. Varken Liisa Karikuusi-Pihlaja eller
Miika Asunta fick lära sig något om ergonomi då de studerade, först i musikskolor och
sedan vid Sibeliusakademin.
Det enda man talade om var hur violinspelandet skulle se ut för publiken, inte
hur det borde kännas i musklerna. Det skulle låta bra. Musikerna talade heller inte
högt om fysiska problem tidigare, krämpor var något skamligt och pensionsskydd
saknades..
Pensionsåldern här är i dag 65 år. Få når den. Karikuusi-Pihlaja minns bara ett
par violinister som gått i pension vid 65 under sina 23 år vid operan.
I dag har läget ändrats, både lärare och musiker talar om risker, om ergonomi. Det
har också Karikuusi-Pihlaja gjort under de 20 år hon undervisat i violinspel.
Men spelandet är hela tiden att försöka hitta balans mellan musik och kropp.
Och musiken kommer först.
Yoga och motion hjälper
I dag undervisar Liisa Karikuusi-Pihlaja i yoga. Det såg hon som en alternativ
utkomstkälla då problem med ryggen och senare med höger hand upp till skuldran verkade
leda till byte av yrke.
Yogan, motionen och viktkontrollen plus specialstolen har gjort att hon kunnat
fortsätta som musiker. Visst är handen sjuk men den går att leva med, förslitningar i
höfterna känns inte på specialstolen, också ryggen har lugnat sig.
Också andra violinister och musikerna överlag dras med fysiska problem. Men undantag
finns Miika Asunta, som spelat kontrabas sedan 1982, har, peppar, peppar, klarat
sig undan fysiska problem hittills.
Dock inte utan skador. För att hålla konditionen uppe spelar han innebandy och
skadade ett finger i höstas.
För oss musiker finns nog ingen trygg sport! Frivilliga motionsaktiviteter som
utövas här är också konditionsboxning och ishockey, som många musiker hållit på med
redan länge.
Operan bjuder på ledd gymnastik, yoga, subventionerade motionssedlar, fysikalisk vård
vartannat år och normal företagshälsovård. Blåsarna har t.ex. rätt till tandvård
och hela orkestern till specialglasögon för att klara ålderssynen i orkesterdiket.
Vi fick skräddarsydda hörselskydd sedan Institutet för arbetshygien mätt
decibelnivån. Själv använder jag skydden i de mest högljudda moderna verken, men i
Kabanova klarar jag mig utan, skrattar Asunta.
Operaorkestern har 116 vakanser. Till det FFC-anslutna Finlands Musikers förbund hör
kring hälften av operans 600 anställda, förutom orkestern också kören och baletten,
berättar förtroendeman Sami Koivukangas.
INGEGERD EKSTRAND
Handkirurgens råd till musikerna:
Lyssna till din kropp
Musiker i
2030-årsåldern, i början av sin karriär och med en brinnande längtan att nå
toppen fort, är de som oftast besöker handkirurgen och överläkaren Martti
Vastamäkis mottagning på Orton i Helsingfors.
De övar kanske inför en föreställning, eller en tentamen, och
spelar 68 timmar per dag. Men priset kan bli väl högt om man inte lyssnar till sin
kropp, säger Vastamäki, som i mer än 20 år varit något av en guru inom musikmedicinen
i Finland.
År 2000 grundande Vastamäki Finlands musikmedicinska förening som idag har kring 200
medlemmar, läkare, fysioterapeuter och musiker och höll, tillsammans med sin musicerande
läkardotter, i trådarna för den tionde europeiska musikmedicinkongressen i Åbo 2003.
Aktuell är en undersökning av hälsan hos 630 orkestermusiker: yrkesverksamma,
pensionärer och studerande.
Som första land i världen inrättade Finland ifjol en specialkompetens inom
musikmedicinen, som specialiserade läkare får efter att ha byggt på med musikmedicin i
två år, berättar han stolt.
Enformiga, upprepade rörelser ger smärtsyndrom
Bland de 200 musiker 70 procent av dem yrkesmusiker, de övriga flitiga
amatörer som regelbundet besöker mottagningen finns naturligtvis också äldre.
Belastningsskador ger ofta symptom efter decennier av musikutövning, ofta efter en hård
repetition eller framträdande. Symptomen börjar i handen för att vandra upp mot handled
och armbåge. I värsta fall drabbas också skuldror, nacke och rygg.
Musiker kan ha samma slags smärtsyndrom i överkroppen som vanligen förknippas
med enformigt upprepat arbete eller arbete där armar och händer hålls statiskt uppe,
som t.ex. flöjtister och violinister. Symptomen är diffus smärta och värk som hindrar
handen att fungera, berättar Vastamäki.
Var fjärde yrkesmusiker har problem med hand, handled eller underarm. Diagnosen är
ofta svår att ställa orsaken kan ligga i tekniken eller i ren stress.
Musikerns arbete är hantverk men också hjärnarbete. Fysiken tar stryk,
scenskräcken stressar och förvärrar de fysiska problemen.
Spelarkramp yrkesbyte eller pension
Hur ska en musiker spela för att kroppen ska må bra debatteras världen runt.
Vastamäkis råd är att välja en ställning där musklerna belastas så jämnt som
möjligt. Vid symptom som domning, trötthet och värk, minska spelandet eller håll upp
en tid.
Massage, fysikalisk vård och motion, speciellt då simning som ger överkroppen
arbete, är bra också för att förebygga skador. Och se till att hålla en 15 minuters
paus, med pausgymnastik, efter 45 minuters spelning, råder Vastamäki.
Musikerkramp är en farlig åkomma som det gäller att söka hjälp i tid. Slutar till
exempel fjärde fingret att fungera hos en pianist kan hela karriären vara hotad.
För en musiker som satsat allt på sin karriär kan ett yrkesbyte vara en
katastrof. Jag har tvingats förorda pension för många musiker under årens lopp, säger
Martti Vastamäki.
Det bästa rådet är att lyssna till sin kropp.
IE
Löntagaren
4.3.2005 nr 2/05
|