För parterna är det klart att lagen kräver en reform, missnöjet med
den nuvarande är så stort.
En undersökning vid Åbo universitet visar att nästan hälften av arbetsgivarna och
mer än hälften av arbetstagarna anser att arbetsgivaren beslutat om förhandlingarnas
utgång redan innan förhandlingar ens inletts. Vid förhandlingarnas början anger
arbetsgivarna ett större antal uppsägningshotade och när det verkliga antalet uppsagda
slutligen är mindre, har man gett sken av att man har fört en verklig dialog.
Spelregler för uppsägningar
Samarbetslagen har prägeln av en uppsägningslag. Också framdeles ska
uppsägningsförfarandet stadgas i samarbetslagen, åtminstone om FFC får sin vilja
igenom.
Allt som har med användningen av arbetskraft att göra är en del av
samarbetsförfarandet och samarbetslagen är därför det rätta forumet för
uppsägningar av ekonomiska och produktionsmässiga skäl, säger arbetslivschef Lauri
Lyly på FFC.
Näringslivets jurist Hannu Rautiainen medger att det finns en färdig mekanism
i samarbetslagen för förhandlingar om personalnedskärningar. I och med att
omställningsskyddet fogades till samarbetslagen är uppsägningsförfarandet än mer
grundmurat i lagen.
FFC vill få med också bruket av utomstående arbetskraft, hyresarbetare,
underentreprenörer och andra självständiga yrkesutövare i de frågor som parterna ska
underhandla om enligt lagen.
Det är skäl att företagen tillsammans med personalen ser över vilka arbeten
som ska utföras med egen personal och vilka uppgifter man kan ge ut, liksom hur man ska
svara mot framtidens utmaningar och vilket slags kompetens företaget behöver. Också
utbildnings- och personalplanering borde skötas inom ramen för samarbetsförfarandet,
säger Lyly.
Rautiainen menar för sin del att bruket av utomstående arbetskraft är frågor som
hör kollektivavtalen till.
Man måste hålla isär samarbets- och avtalsförhandlingar. Det är vi eniga
om, säger han.
Bör gälla fler
Den nuvarande samarbetslagen gäller företag med minst trettio anställda. FFC anser
att lagen borde omfatta också små företag med minst tio anställda, liksom kommuner och
statliga arbetsgivare, organisationer och stiftelser som sysselsätter folk.
Lyly menar att kravet är berättigat, eftersom företagen allt mer spjälks upp i
mindre enheter. På FFC har man räknat ut att en sådan lagreform förde in 600 000
nya löntagare i samarbetsförfarandet. Enligt EK:s uträkningar sysselsätter de små och
medelstora företagen (mindre än 250 anställda) idag över 60 procent av alla löntagare
med privat arbetsgivare. De små och medelstora företagen väntas öka stort under de
närmaste åren. EK är inte berett att sänka gränsen så att lagen omfattade fler.
Direktivrätt bromsar
Arbetsgivarens rätt att leda arbetet behandlas inte av den kommitté som förnyar
samarbetslagen. Arbetsgivarens rätt att utfärda direktiv kommer inte att ifrågasättas,
och det medför många svårigheter.
Eftersom det är arbetsgivarens rätt att diktera hur arbetet organiseras och
arbetskraft utnyttjas blir det svårt att gripa an dessa frågor i samarbetsförarandet.
Lyly säger att det fanns mera rum för kreativitet om man inte med händer och tänder
höll fast vid arbetsgivarens direktivrätt.
Kommittén förutspås stå inför svåra duster också när det gäller vilka
sanktioner som ska slås fast. Arbetsgivarna menar att bötesstraffen är orimligt stora
medan FFC efterlyser strängare straff.
Det borde också bli straffbart att t.ex. försumma förhandlingar, bryta mot
informationsplikten och mot förhandlingstidtabellerna, säger Lyly. Det blir en
tandlös lag om inte sanktionerna är kännbara.
Till detta säger EK:s jurist att stora sanktioner leder till att företagen
koncentrerar sig på att undvika formfel, vilket motverkar en fungerande växelverkan.
På arbetsplatserna väntar man ivrigt på att samarbetslagen ska bli ett fungerande
instrument för plötsliga uppsägningssituationer. Den nya lagen kommer inte att göra
uppsägningar dyrare men nog besvärligare för företagen.
LEENA SERETIN
Omkring 20 000
arbetstagare sägs årligen upp av ekonomiska skäl och produktionsskäl, medan lika
många permitteras. Samarbetsförhandlingar minskar antalet varslade med ca 15 procent,
medan ungefär 25 procent av alla varslade i slutskedet ändå får behålla jobbet. |