Partier är mer än en bild utåt. De har en bakgrund och sammansättning som styr det
verkliga politiska handlandet. Byte av fasadbild visar sig snabbt sakna täckning i
praktiken. Det är ett medialt trick för att locka till sig tillfälliga väljare. När
den politiska verkligheten tar vid avslöjas tricket, men då är det för sent för de
väljare som låtit sig duperas. Löntagarna löper speciell stor risk att bli utsatta
för sådana valtrick eftersom de utgör en stor och attraktiv väljargrupp. Vilseledande
användning av ordet "arbetare" i diverse valkampanjer är det mest frapperande
exemplet på detta.
I politiken väger gamla meriter lätt. Det ger inte tillräcklig trovärdighet att
peka på det man uträttat. Valbudskapet skall vara framåtriktat. Det räcker inte för
ett parti att ställa sig inför väljarkåren och säga: Se hur bra vi skött landet
hittills, ge oss nytt förtroende! Väljaren vill med rätta veta hur partiet tänker ta
sig an de utmaningar som ligger framför oss. Den gropen faller regeringspartierna i gång
efter annan.
Vi har fixat detta och detta! Vi har fått ordning på landets finanser! Jasså, vad
tänker ni då använda de goda finanserna till?
Sysselsättningen har blivit mycket bättre! Jasså, arbetslösheten är fortfarande
hög?
Införandet av vårdgaranti var en viktig reform! Jasså, hälsovården fungerar
dåligt?
När ekonomin kärvar kan finansministern göra sig populär på att kräva
återhållsamhet och predika blod, svett och tårar. Paradoxen är att finansministern
när det går bra bör akta sig för att försöka dra växlar på detta. Statsfinanserna
är ett medel, inte ett mål. Politik är att ge svar på väljarnas frågor och behov.
HANS JERN