
Stand by i inkomstpolitiken
Det
finns en inbyggd periodicitet i inkomstpolitiken som nu driver fram avtal på
förbundsnivå. Driften var stark redan då gällande inkomstavtal förhandlades fram för
snart tre år sedan, men hölls då tillbaka av en målmedveten insats från regeringens
sida och av att prognoserna för ekonomin innehöll vissa osäkerhetsmoment.
"Förr eller senare
kommer nästa lågkonjunktur.
Senast då behövs inkomstpolitiken igen."
För den lilla finländska nationalekonomin har centrala inkomstavtal
visat sig vara ett effektivt sätt att övervinna ekonomiska kriser och stabilisera
ekonomin. Så skedde på 1970-talet och på 1990-talet när den senaste inkomstpolitiska
eran tog vid. För löntagarna har inkomstavtalen inneburit att de disponibla inkomsterna
sakta ökat trots anspråkslösa löneförhöjningar samtidigt som sysselsättningen
förbättrats. Arbetsgivarna har fått ett lättöverskådligt landskap med få
arbetskonflikter och stark konkurrenskraft att fungera i. Men många arbetsgivare har
tydligen upplevt att inkomstpolitiken inskränker deras maktposition. Därav kraven på
ökad flexibilitet, dvs. möjlighet att sänka lönerna.
Men inkomstpolitiken har varit mycket förmånlig också för näringslivet. Det är
inte tu tal om den saken. De senaste åren har löneinkomsternas andel av
nationalinkomsten klart minskat, vilket visar att det allmänt taget gått bättre för
kapitalet än för löntagarna. Vi har alltså en viss löneeftersläpning att ta igen. Nu
när ekonomin går som på räls finns det därför ingen orsak att hålla igen. Tar inte
löntagarna nu åt sig sin andel av tillväxten sörjer nog optionsdirektörer och
kupongklippare för att överskottet landar i deras stinna börsar.
En blick på grannländerna ger en uppfattning om potentialen. I Sverige sluts
löneavtal på löpande band med en årsnivå på 3 4 procent i löneökningar. I
Tyskland tog IG Metall ut 5,8 procent i ett 19 månader långt avtal. Det gäller att
hänga med i den konkurrensen.
Baksidan av medaljen är att utan inkomstpolitik minskar styrmedlen inom den ekonomiska
politiken. Löneskillnaderna tenderar att öka och därmed växer konfliktbenägenheten.
Förr eller senare kommer nästa lågkonjunktur. Senast då behövs inkomstpolitiken igen.
Därför är det klokt att hålla maskineriet i beredskap. FFC:s strävan att utan
egentliga inkomstpolitiska förhandlingar upprätthålla trepartssamtalen kring angelägna
arbetslivsfrågor, som snuttjobb, hyrarbete, arbetskraftens rörlighet, beskattningen och
vuxenutbildningen, är därför i högsta grad förutseende. Regeringen har visat en
konstruktiv hållning till detta, medan arbetsgivarnas påfallande fåordighet kan vara
nog så illavarslande.
HANS JERN
Löntagaren
24.5.2007 nr 5/07
|