Knappast skulle det ha lyckats om det inte funnits människor som trott
på sina drömmar. Vissa drömmer om det perfekta samhället, andra ägnar sig åt
existentiellt sökande. Utopier är betydelsefulla för att de håller människan alert i
sin strävan framåt. Faran med utopier är att de hindrar oss från att söka
förutsättningslöst. Det må sen handla om gud, Atlantis eller paradiset på jorden.
I samhällsbygget är de flesta överens om målet: Vi vill ha ett rättvist och
demokratiskt samhälle, så bra förhållanden som möjligt för alla människor. Det är
metoderna, hur vi når dit som vi ibland är djupt oeniga om. Lätt är det inte, världen
är komplicerad.
Kökars urberg avtecknar sig otroligt vackert mot vårhimlen. Kanske det är
just det enkla, avskalade som gör dem så vackra. Det enkla är det sköna. Därför är
det också en stor frestelse att falla för de enkla svaren.
Jag blir misstänksam mot politiker och profeter som anser sig sitta inne med alla
svar. Det är extra frestande att kräva enkla lösningar av våra makthavare. Jag vill
bestämt hävda människans rätt att vara tvehågsen och ambivalent. Jag litar betydligt
mer på människor som tvekar innan de svarar, de som inte alltid vill svara ja eller nej
på snabba frågar. Vem kan i ärlighetens namn tro att det finns en enkel lösning på
frågor som arbetslöshet och klimatförändringar?
Man brukar kalla religioner och ideologier "de stora berättelserna". Förra
århundradet revs de flesta stora berättelserna sönder. Kyrkan förlorade sitt
sanningsmonopol i samhället, starka ideologier med krav på total underkastelse som
nazismen, fascism och kommunismen rasade samman. Människan vann rätten att tänka
själv, men förlorade tryggheten i en ideologisk gemenskap. Detta i kombination med att
människor flyttat till nya ställen på grund av krig och fattigdom har gjort många
vilsna och rotlösa. I detta vakuum finns det utrymme att roffa åt sig för all världens
nya andliga sekter och fundamentalistiska rörelser, politiska, kulturella och religiösa.
Och i deras intresse ligger att smutskasta eller rasera motståndarnas berättelse.
Därför bombades museet i Kabul eller Bagdad sönder och samman och ovärderliga skatter
ur mänsklighetens gemensamma minne förintades. Därför sprängdes de stora
Buddhastatyerna i Bamian i Afghanistan. I talibanregimens Afghanistan kunde det inte
existera spår efter ett förislamskt förflutet. När man i Kina ville bygga kopior av de
förstörda statyerna för en kommersiell Buddhapark sprängde man cyniskt nog i sin tur
sönder tvåtusen år gamla kinesiska gravar.
Det finns något hos de flesta av oss som njuter av att någon annan säger hur det
är, hur det skall vara, vad som är svart och vitt, rätt och fel. I vår självgodhet
tänker vi på muslimska fundamentalister när vi talar om fanatiker, men de finns minsann
på närmare håll. Bor det inte en liten taliban i oss alla?! Visst finns det religiösa
talibaner i Borgå stift idag, men också politiska åsiktstalibaner på tidningarnas
insändarsidor. Till och med inom poesin finns det många som har behov att positionera
sig, ansluta sig till den språkmaterialistiska falangen eller till
"innehållspoesin". Så stänger vi in oss själva och varandra i lufttäta
ordboxar, som begränsar vår rörelse- och tankefrihet. Han är en sådan och hon hör
till den falangen, i de tillslutna ordboxarna ryms inte hela människor.