
Arbetarskyddet inte på första parkett
Vem kollar rekvisitörens
arbetsmiljö
Ökad medvetenhet på
teatrar
Om man använder handskar
förlorar man känslan för materialet. Men det beror på arbetet, om jag använder
handskar.
Det säger Andreas Müller-Liebenau som är en av rekvisitörerna
på Svenska Teatern i Helsingfors. Rekvisitörerna där gör endast små föremål som
brev, kartor och käppar, eftersom deras arbetsrum inte är lämpligt för allt arbete.
Större föremål görs oftast av personalen i scenografiateljén.
Det är också till den ateljén som Müller-Liebenau går om han till exempel behöver
spraya rekvisita, eftersom det finns ett sugskåp där. Han har egna skyddsmasker och om
han behöver information om olika kemikalier kan han fråga dem som arbetar i ateljén.
Den består av ett stort väl ventilerat rum med olika arbetsstationer. Andreas
Müller-Liebenau är inte helt nöjd med ateljén, men eftersom huset inte kan bli större
går det inte heller att bygga flera ändamålsenliga utrymmen.
Rätt sak av rätt person
När en pjäs skall sättas upp, börjar Müller-Liebenau med att läsa manuset och
fundera vilken rekvisita som kommer att behövas. Han samarbetar med scenografen och
regissören och skådespelarna för att ta reda på vad som behövs. Ändringar sker ofta
under arbetets gång, men en vecka före premiären har han vanligen klart för sig hur
rekvisitan kommer att se ut i pjäsen. Rekvisitan tas från teaterns förråd, köps och
lånas.
Man måste ha ett bra kontaktnät och veta vem man skall fråga. För
Mannerheimpjäsen fick vi till exempel låna rekvisita från Frontmuseet i Hangö.
Före föreställningarna ställer Andreas Müller-Liebenau fram rekvisitan
och kollar den rekvisita som behövs under föreställningen. I pausen byter han vid behov
ut rekvisita och ställer i ordning sakerna på scenen. Bakom scenen är belysningen svag
och då gäller det att inte krocka till exempel med skådespelare som springer till
snabba klädbyten. Man måste veta vem var alla finns och när de kommer.
Det gäller att ha en egen koreografi här bakom också, säger han.
Ergonomi enligt resurser
Andreas Müller-Liebenau har jobbat tolv år som rekvisitör och karriären började i
hans hemland Tyskland på en stor och nybyggd musikalteater. Utrymmena var
ändamålsenliga och det fanns strikta regler bland annat för arbetarskyddet. Det var en
lärorik tid för Andreas Müller-Liebenau. Han har också erfarenhet från en fri
teatergrupp.
Där var det mera hm, fritt. Vi gick ut på gatan för att spraya rekvisita och
använde sällan skyddsmask.
Under de senaste åren har man satsat på kurser i första hjälpen och i brandskydd
på Svenska Teatern. Ergonomi har enligt Müller-Liebenau inte kommit på tal många
gånger. Alla gör sitt bästa i arbetet, men det finns inga
specialmattor eller specialstolar. Stolarna i arbetsrummet är slitna och reparerade med
isoleringstejp. Andreas Müller-Liebernau har inte bett om få en ny stol.
Det heter ofta att det inte finns pengar i huset. Det är inte en atmosfär som
uppmuntrar till att man ber om någonting extra.
KATJA HINTSANEN
Vem
kollar rekvisitörens arbetsmiljö
Det heter ofta att man inte
hinner använda skyddsmask och handskar. Man sprayar kvickt en grej utan att skydda sig.
Jag har lärt mig att unna mig säkerhet, säger Pipsa Keski-Hakuni.
Hon jobbar som rekvisitör på Teaterhögskolan i Helsingfors. Rekvisitörerna har två
arbetsrum och ett stort förråd för rekvisita. I det ena arbetsrummet kan man bland
annat sy och skanna rekvisita. I det andra kan man måla, limma och spraya även med
giftiga och farliga ämnen, eftersom luftkonditioneringen är god, skyddsutrustningen är
bra och det finns ett sugskåp där.
Det finns inga attributörer på högskolans scener, utan de studerande kommer själva
till rekvisitörerna för att låna rekvisita. Pipsa Keski-Hakuni tillverkar bland annat
masker, konstgjord mat och gamla serietidningar, allt enligt de studerandes behov. En del
föremål köper hon från lopptorg och dessutom samlar hon på olika förpackningar,
eftersom de förändras under årens lopp.
Slitage och ergonomi
Pipsa Keski-Hakuni har jobbat tio år på Teaterhögskolan och lika många
år på olika teatrar. Ergonomin är viktig för en hantverkare. Nacken och axlarna är
belastade under hela arbetsdagen.
Jag är 45 år och jag har slitage i nacken. Det är viktigt att man tänjer och
motionerar.
I arbetet använder hon både en sadelstol och en ergonomimatta som är bra för
hållningen och blodcirkulationen. Pipsa Keski-Hakuni poängterar att man själv måste ta
reda på vilka hjälpmedel som finns och våga be om dem. Hon tycker att det är ett
problem att många rekvisitörer knogar på ensamma i sina arbetsrum utan att deras
arbetsmiljö granskas.
När hon inledde sin karriär arbetade hon på en liten teater och hennes arbetsrum
fanns i en låg källare. Där fanns inget fönster, endast en vädringslucka med en
kedja.
Jag gjorde glasfiberarbeten och hade ingen uppfattning av hur farligt mitt
arbete var. Jag var bara glad över att ha ett arbete.
KATJA HINTSANEN
På nätet har rekvisitör Pipsa Keski-Hakuni
samlat information om
hur man tillverkar rekvisita,
om dess historia och arbetarskydd.
De finska sidorna finns på adressen
www2.teak.fi/virtuaali/tarpeisto
klicka på työturvallisuus.
Ökad medvetenhet
på teatrar
För tjugo år sedan var
situationen väldigt bristfällig, men nu sköts arbetarskyddet bättre.
Det säger Pirkko Majapuro, som är organisationssekreterare på Teater- och
Mediearbetarna i Finland (TeMe). Hon är också sekreterare i Finlands Teatertekniska
förbund och har en bakgrund som inspicient.
TeMe är ett så litet förbund, att det inte finns någon arbetarskyddssekreterare,
men Majapuro sköter delvis sådana uppgifter. En rekvisitör eller attributör som har
problem med arbetarskyddsfrågor skall i första hand vända sig till arbetarskyddsombudet
eller förtroendemannen på arbetsplatsen.
Det sker ganska få olyckor på teatrar även om allt möjligt görs där.
Arbetarskyddscentralen har gett ut en finsk handbok om arbetarskydds- och
arbetsmiljöfrågor på teatrar. Handboken "Turvalllisesti Teatterissa" bör
finnas på alla teatrar och via Arbetarskyddscentralen kan man köpa en egen kopia.
Adressen till webbplatsen är www.tyoturva.fi/julkaisut/tiedot/26013.html
KATJA HINTSANEN
Löntagaren
17.4.2008 nr 4/08
|