
Att kasta om rytmen var fjärde dag kan ge också den mest
sömnbegåvade tillfälliga problem. Ändå gäller det att vara skärpt till tusen i
övervakning via monitorer.
Skiftesjobb blir tyngre med åren
Sovit dåligt? Då kan du vara en risk på jobbet!
Tips för en god sömn
En
yrkeschaufför får inte vara trött
Lugna nätter i jobbet är inget
som cellulosaarbetaren Marko Vuorensivu gillar. Tynger ögonlocken gör han en
runda, tar en nypa frisk luft och en kopp kaffe. Nattskiftet här i UPM:s cellulosafabrik
Jakobstad pågår mellan 21.30 och 5.30.
Det bästa är faktiskt om något händer, säger Vuorensivu.
Tillsammans med flera kolleger sitter han och övervakar kokningsprocess, massakvalitet,
tvätt med mera via monitorer. Här går det inte att slappna av en sekund. En felaktig
analys kostar pengar. Välkomna avbrott ger rapporteringen som sker med jämna mellanrum.
Störningar kan uppstå, så vi ska vara skärpta till 110 procent. Med en
dålig natt bakom sig blir risken större om vi måste reparera då apparaturen är i
gång, även om arbetarskyddet är en första rangens fråga här, säger Marko
Vuorensivu, också cellulosans skyddsombud.
Osäkerheten i skogsindustrin, olika utvecklingsprogram påverkar också psyket, och
kan ge stress. Den egna attityden inverkar på trivseln i jobbet. Humor, förmåga att
skratta åt sig själv gör att också tyngre stunder i jobbet klaras av.
Här är en god natts sömn viktig men årstiden, problem i livet, små barn kan göra
att sömnbrist tillfälligt uppstår.
Vuorensivu är lite över 40, men har 25 år av skiftesjobb bakom sig.
Att jobba skift känns tyngre med åren. Numera sover jag mindre efter ett
nattskifte, kanske fyra, fem timmar och stiger upp mitt på dagen. För att orka med
jobbet krävs en motvikt, hobbyn, säger Vuorensivu, Själv tränar han Jeppis Hockeys
juniorer.
Matrutiner underlättar skiftesbyte
I indunstningen sitter Karin-Maria Söderman, 38, och följer på flera skärmar
med vad som händer på fältet. Blir det larm är hon den som springer iväg och kollar.
Känns nattjobbet tungt tar hon en promenad eller äter ett äpple.
Som skiftesjobbare märka att jag sover väl lite, fem
timmar efter nattskifte. Men jag får sova i fred då min man ser till att barnen kommer i
väg på morgonen.
För att klara omställningen mellan skiftena håller Söderman strängt på
matrutinerna. Efter nattskiftet äter hon gröt så hon kan starta med vanlig mat då hon
vaknar efter att ha sovit sina sex, sju timmar. På långledigheten sover hon "upp
sig".
Hinner jag tar jag en tupplur före nattskiftet, men det blir nog mest
vintertid, säger Söderman som har motion som hobby.
En fördel som skiftesarbetare är att vi ser dagsljus året runt. En nackdel
att man blir lite asocial. Kvällarna är värdefulla. Mina få lediga lördagskvällar
tillbringar jag i soffan med familjen.
Kortare skiftesperiod valbar
Sömnen inverkar på jobbtrivseln. Är någon trött så ska förmannen och hela
arbetsgemenskapen agera, säger arbetarskyddsfullmäktig Jorma Vertanen.
Pappers två senaste avtal ger oss möjlighet att gå över från systemet med
444 till 222, dvs en kortare skiftesrunda med två dagars
perioder. Cellulosa- och pappersfabriken röstade för det gamla systemet, men
förädlingsfabriken prövade på kortvarv, röstade igen och fortsätter med det.
Vertanen är glad över att avtalen öppnat kanaler som ger också skiftesarbetare
möjlighet att sammanjämka arbets- och familjeliv bättre. Nu finns också möjlighet att
ha ut tjänsteår i ledig tid under vissa förutsättningar. Rätt till sjukledighet i
13 dagar med egen anmälan, och lika länge för vård av sjuk barn är också ett
stort plus.
Det är ju en grundsanning att människan är gjord för att sova nattetid, att
leva ett regelbundet liv, och det gör inte en skiftesarbetare. Kroppen ansträngs, vilket
syns på äldre dar.
INGEGERD EKSTRAND
Foto: ESA MELAMETSÄ
Förmågan att observera, planera och dra logiska
slutledningar är viktig i dagens arbetsliv med dess krav på långsiktig och mångsiktig
verksamhet. Sover vi dåligt avtar förmågan och risken för olycksfall ökar.
Sovit dåligt? Då kan du vara en risk på jobbet!
Sömnens främsta uppgift
är att ge vår hjärna möjlighet att återhämta sig. Sover vi verkligt lite ökar
risken för fysiska sjukdomar. Också vårt känsloliv och vår mentala hälsa påverkas,
säger professor Mikko Härmä, direktör för Arbetshälsoinstitutets
kompetenscenter för mänskligt arbete.
För ca tio procent räcker det att sova 6 timmar per natt, ungefär lika många
behöver sova 9 timmar. I snitt räcker 7,5 till 8 timmar. I snitt har sömnens längd
minskat med 18 minuter under de senaste 30 åren, sannolikt mer för yrkesverksamma.
Lindrig sömnlöshet har också ökat, vi sover sämre. Det väsentliga är dock
att vi är pigga då vi vaknar, betonar Härmä.
Trötthet påverkar omdömet
Sover vi för lite eller dåligt, ökar riskerna i arbetet. Forskarna har genom
simulering funnit att en trött människa tar större risker, hon kan inte koncentrera sig
och brister i sitt omdöme. En planeringsmiss kan bli dyr, men olyckor kan skada oss eller
andra.
Efter en olycka ställs frågan varför. Trötthet kan vara den enkla
förklaringen till att någon krockar med en låda, med en vägg, säger Härmä.
För sömnlöshet är inget ovanligt, en av tre är drabbad. Kanske reagerar man på
stress på jobbet. När den är över kommer också sömnen ofta tillbaka. Vid långvarig
sömnlöshet är det skäl att vända sig till arbetshälsan, där ansvaret ligger för
att arbetstagaren behåller sin arbetsförmåga. Särskilt viktigt är att få fram
sömnstörningar och sätta in vård i yrken med speciella risker, som yrkestrafiken.
De flesta trafikolyckor beror på annat än det tekniska. Att som i Åbo erbjuda
hälsokontroll i samband med bilbesiktningen var en utmärkt idé. Fordonens skick
granskas en gång i året, och vi bör också se till att föraren är i skick, betonar
Härmä.
Ansvar hos arbetsarrangemang
Små företag med färre än tio anställda hit hör ofta
transportfirmorna
- har ofta underlåtit att orda lagstadgad företagshälsovård.
Härmä menar att bristen på yrkeskunnig arbetskraft borde få arbetsgivarna att inse att
det lönar sig att systematiskt granska hälsan för dem som har belastande
arbetsuppgifter.
Den mänskliga faktorn ska inte få leda till olycka, utan arbetsförhållanden
ska göras så att olyckor förebyggs. Brådska, trötthet, den mänskliga faktorn kan
väl ligga bakom det ökande antalet arbetsolycksfall, påpekar Härmä.
Det är mänskligt att någon gång vara trött, och för det får människor inte
skuldbelastas. Har chauffören somnat är det inte berättigat att ställa individen till
ansvar i rätten. Ansvaret är ofta i arbetsordningen.
Med flera chaufförer, arbetsrotation, skiftessystem kanske olyckan aldrig
hänt. Kritiska arbetsskeden som ger stress och trötthet bör lyftas fram, och åtgärder
sättas in så arbetssäkerheten förbättras, säger Härmä.
Pigga människor gör färre fel, de fungerar effektivt. Och det ligger i det
gemensamma intresset för alla på arbetsplatsen.
Mänsklig dimensionering i arbetet
Härmä betonar att arbetsdimensioneringen bör vara mänskliga. Att följa
arbetstidslagen garanterar inte nödvändigtvis varken arbetstrivsel eller att arbetet är
tryggt. Lagstiftning om gummihjulstrafiken inkluderar bestämmelser endast om kör- och
vilotid, inte om den totala arbetstiden. Det har kan leda till långa, belastande
veckoarbetspass.
Tröttheten kan minskas genom arbetstidsarrangemang. Men vi ska också ha
kunniga förmän som leder arbetet, folk som kan planerar schemat systematiskt. Konkreta
verktyg behövs, och de finns i arbetstidsmodeller för industrin, för vårdsektorn etc.
Det gäller att informera och ta i bruk.
Sömnlöshet kan beror på mycket: organiska sjukdomar, privata problem men också
stress på arbetet, osäkerhet om jobbet. Snuttjobbare stressas av nya arbetsmiljöer stup
i kvarten.
Är du långvarigt trött, bör du ta kontakt med företagshälsovården. Utgör du en
risk för arbetskamraterna är det förmannens sak att ingripa och kräva en kartläggning
av arbetsförmågan. Är orsaken stress på jobbet, gå igenom saken där. Det är där
burnout klaras upp, genom att arbetet läggs om.
Vi måste också lära oss att tolerera olikheter, att en del alltid är
sömnlösa, att andra är ständigt morgonsömniga. Det här är långt genetiskt
betingat, säger professor Mikko Härmä.
Kanske också fler trivs i jobbet om de inte behöver vara helt perfekta!
IE
Tips för en god sömn
- Ta inte upp problem för sent på kvällen
- Koppla av, lyssna på musik, läs. Avstå från stressande tv-tittande sent
- Ät måttligt på kvällen
- Drick måttligt. Spritmängd som inte ger bakfylla ger dock sämre sömn
- Drick inte kaffe sent
- Motionera minst 3 timmar före läggdags.
- Hitta ditt sätt: alla är vi individer
En yrkeschaufför får inte
vara trött
Vid Halpa-Hallis rejält tilltagna
lastningshall och lager på Haralandets industriområde i Karleby står
långtradarchaufför Kari Markkanen och väntar på att kollegan återvänder. Då
lastar han varorna och kör 300 kilometer tur och retur till affären i Haapavesi.
Markkanen och hans kolleger förser 34 affärer med varor, dag och natt. De längsta
rutterna går till Tammerfors, Björneborg och Keminmaa.
Sällan kör vi hela natten, utan återvänder hem eller startar vid
23-tiden, berättar Markkanen, också arbetarskyddsfullmäktig för de 170 som
arbetar här ute. Av dem är14 chaufförer, resten jobbar på lagret. Totalt har
Halpa-Halli en personal på 1 300.
Att starta på natten är tyngst.
Normalt sover jag bra, men då är det svårt att få fatt i sömnen. Det är
bara att vänta, kolla klockan, kanske sova en fyra, fem timmar som bäst. Det är ingen
ordentlig sömn, säger han och berättar att en del kolleger föredrar att sova i bilen
inför en nattstart.
Tar inga onödiga risker
Kari Markkanen promenerar från och till jobbet. Kroppen får motion och den friska
luften gör gott. Övermannas han ändå av trötthet vid ratten, tar han en kort paus och
en kopp kaffe. Risken att somna vid ratten tar han inte.
Det är viktigt att allt är i skick, om olyckan är
framme. Fingret pekar ju alltid på yrkeschauffören som den skyldige, säger han.
Stressen i jobbet har ökat, det ser Markkanen också som ordförande för Bil och
Transport i Karleby.
Stress ger dålig sömn och trötthet. Ibland är det vi själva som skapar
stressen, som skyndar på, även om vi i Halpa-Halli inte är tvungna att snegla på
klockan då vi lastar och lossar. Jobbet tar den tid som behövs, säger denna kolugna
österbottning.
Lite stress känner han om turen drar ut på tiden och en arbetskamrat väntar på att
få ta över bilen. Eller om han själv får bilen mycket sent, och de egna planerna för
kvällen, som att se yngre sonens bandymatch, går om intet.
Markkanen betonar att avtalen följs till punkt och pricka. Den maximala körtiden per
dygn är 9 timmar, men inklusive lastning och lossning är det tillåtet att ibland jobba
15 timmar.
För mig hinner nio timmar bra till, säger Kari Markkanen som kört
långtradare i 28 år.
Också då arbetspasset slutar efter midnatt promenerar han hem, tar en dusch, dricker
en kopp kaffe och kopplar av en stund. Genast är det inte lönt att försöka somna.
Jag lägger mig vid 34-tiden och sover en åtta, tio timmar. När mina
två söner var små, undrade de nog över att pappa alltid sov.
IE
Foto: ESA MELAMETSÄ
Löntagaren
19.6.2008 nr 6/08
|