Royal Lines M/S King
bromsar in så hårt att hela skrovet darrar till. Fartyget glider in vid Salutorgets kaj
i Helsingfors, och servitören, däckskvinnan och skiftchefen Sara-Sofia Sunell,
24, är "hoppilandkalle" med trossen i stadigt grepp och flytjackan på.
Nej, hoppar gör vi inte, vi stiger värdigt i land. Man
måste stiga rätt genast, för om fartyget glider förbi och jag inte kommer rätt i land
måste jag teckna till kaptenen att korrigera, förklarar Sara-Sofia.
Varje gång jag gör det här klär jag på mig flytjackan och skorna har
gummibotten, annars slinter man lätt på det våta däcket eller på bryggan.
Med vant grepp fäster hon trossen i sin ring på bryggan och snart står M/S King redo
att ta emot nya passagerare. Sara-Sofia är före detta flygvärdinna så för henne är
arbetssäkerheten en självklar sak.
Också i det här arbetet kommer säkerheten och kundtjänsten i främsta
rummet. Vi har gått kurser med tanke på eldsvåda ombord, grundstötning, sjukdomsfall
och olyckor, berättar Sara-Sofia.
En gång tog M/S King emot ett nödanrop fartyg i sjönöd och styrde
iväg för att hjälpa. En annan båt hann först, så vi behövde inte vare sig
evakuera passagerare eller göra annat som vi hade tänkt. Varje vecka repeterar vi
säkerhetsfrågorna, vi påminner till exempel om var närmaste brandsläckare finns.
Cheferna på den här arbetsplatsen får Sara-Sofias beröm, för de svarar alltid på
frågor om någonting är oklart. Fartygets kapten är samtidigt
arbetarskyddsfullmäktige.
Sara-Sofia har jobb åtminstone till början av september. Under sommarsäsongen kan
arbetsdagarna bli upp till tolv timmar långa, men det betyder också att lönekontot blir
fetare.
Regnet stänger kiosken
Inga köer framför Ingmans glasskiosk en mulen dag som denna.
Om det regnar och jag inte har några kunder, ringer jag till chefen. Vi
diskuterar om det vore lika bra att stänga kiosken för dagen, berättar tjugoåriga Laura
Kyynäräinen.
Laura, som tidigare arbetade som styrman, började arbeta här i april, och hennes
arbetsavtal löper ut i september. Exakt när jobbet tar slut har parterna inte slagit
fast. Laura berättar att hon inte hann med på introduktionskursen, eftersom hon började
jobba senare än de andra säsongarbetarna.
Först var min kompis här på jobb. Hon bytte till en annan arbetsplats och
rekommenderade mig istället. Det var sedan hon som lärde mig jobbet, berättar Laura.
Laura är på det klara med att grävandet med skopan i glassbyttan kan förorsaka
inflammation i senskidan.
Efter min första vecka här var musklerna sjuka, på grund av ovana, men det
har gått över.
Kompisen lärde henne de dagliga och veckorutinerna och hur kiosken hålls ren.
Jag fick nog alldeles tillräckligt med vägledning, intygar hon.
Håll avståndet!
Jussi Havia, 28. arbetar för sjätte året i rad som bromskarl i
Bergochdalbanan på Borgbacken.
Det är visst någonting som lockar en hit varenda sommar, berättar
Jussi, som är nyss utexaminerad lärare, men redan verkar i yrket. Han har egna barn där
hemma.
Min fru tycker nog att jag kunde stanna hemma härifrån redan, skrattar Jussi.
För att kunna arbeta som bromkarl i Bergochdalbanan krävs en halvannan timme lång
kurs, där man lär sig anläggningens funktioner och säkerhetsföreskrifter. När man
kommer på jobb kollar man först att det inte ligger skräp på banan och att där inte
finns några borttappade åkare. Bergochdalbanan har högst fyra tåg, av vilka tre är i
gång samtidigt. Bromskarlen står i sista vagnen, och han är fäst vid vagnen med ett
säkerhetsbälte. Först kollar han att de bommar som håller fast passagerarna sitter
fast ordentligt.
Det värsta som kan hända är att bommen öppnas. Det vore livsfarligt. Jag
känner inte till att det någonsin skulle ha hänt, berättar Jussi.
Också i Bergochdalbanan är det viktigt med säkerhetsavstånd. Annars finns risk att
man kör in i föregående tåg.
Krävande i det här jobbet är att man hela tiden måste vara på helspänn.
Då och då tvingas man ropa order till passagerarna.
I hårt regn eller åska kör man inte. Den vajer, som drar upp tåget för banans
första uppförsbacke, kan glida av då. Resten av färden går tåget av egen tyngd och
accelerationskraft.
Bromskarlen kan arbeta en timme och fyrtio minuter i ett streck, efter det har han en
tjugo minuters paus. För att få omväxling kan han också arbeta som perrongkarl eller
ta emot passagerare. En dag kan det bli upp till tolv timmars arbete om Borgbacken har
beställts för privat bruk av exempelvis något företag.
Det låter som en kliché, men vi har ett verkligt bra kamratskap här på
jobbet. Knappast skulle jag annars återvända år efter år.
Säkerheten A och O
Det är en utmaning att få Borgbackens alla 600 sommararbetare att förhålla
sig rätt till arbetssäkerheten, säger Antti Hongisto, som är
arbetarskyddsfullmäktig och anläggningsmontör. Nöjesparken har 50 ordinarie
arbetstagare året runt. Den tekniska avdelningen med dess 14 arbetare hör till dem.
Vi har inte behövt gripa in i några arbetarskyddsproblem.
Här sköts arbetssäkerheten som den skall, berättar Antti.
Arbetarskyddsfullmäktige betonar att det viktigaste är säkerheten, den egna, såväl
som kundernas. Varje nöjesfältarbetare får hörselskydd om han vill och vid behov
också utbildning i säkerhetsfrågor.
Antti är med i Borgbackens TYK-grupp och bygger tillsammans med arbetsledningen upp
arbetarskyddsfullmäktiges uppgiftsfält.
Just så skall det fungera, säger Antti.
Välskyddad
Tjugoårige Kimmo Lyytinen arbetar med vattenisolering på ett saneringsbygge i
Hagnäs i Helsingfors. Kimmo blev färdig husbyggare från yrkesskolan på våren och han
har lyckats få jobb i sin egen bransch. Han har redan löfte om fast anställning på
Regitech Oy.
Redan i skolan gick vi igenom arbetarskyddsfrågor, såsom arbetsställningar
och användningen av olika skydd. Här på arbetsplatsen blir vi alltid vägledda inför
nya arbetsskeden. Jag har också själv frågat, om någonting har blivit oklart,
berättar Kimmo.
Ibland berättar arbetsledningen om nya saker, ibland är det
arbetarskyddsfullmäktige som berättar. Oberoende av vem som hinner först får man
alltid svar på sina frågor, och om inte annars så per telefon.
Kimmo berättar att han gärna använder ögonskydd och handskar när han jobbar med
vattenisolering för att inte isoleringsmassan skall fastna på huden.
Han får pusta ut mellan varven.
Det viktiga är att jobbet blir gjort och därför får man hålla pauser ganska
fritt, konstaterar Kimmo.
På Kimmos förra sommararbetsplats rekommenderades Kimmo att söka hit för
arbetspraktik. Han säger också att alla som bara har velat har fått jobb efter
utbildningen. Regitecks nuvarande arbetsprojekt är ett saneringsobjekt. Som det ser ut
nu, kommer jobben att räcka till.
I juli skall jag in i armén. Efter det fortsätter jag jobba här.
TIINA TENKANEN
Översättning: ASTRID NIKULA
Foto: PATRIK LINDSTRÖM