När
sommaren tillfälligt kom av sig gjorde jag slag i saken och letade fram ett dataspel på
nätet. För en tjugo, trettio år sedan skulle jag nog ha tyckt det var intressant. Fast
då fanns inte Internet. Nu finns Internet och spelsajter i överflöd. Jag däremot har
gått in i en lugnare lunk och sitter helst och läser klassikerna. Men nu har jag alltså
spelat. Som tonårsförälder ska man ju göra sådant: chatta, vandra på stan och spela
våldsamma dataspel för att se vilken värld det är våra ungdomar lever i.
Spelet jag valde hette Final knockout. Det verkade lovande. Man skulle slå och sparka
sin motståndare. Jag valde min rollfigur, tryckte på play och blev omedelbart nerslagen.
Motvilligt insåg jag att jag måste läsa instruktionerna. Jag brukar sällan göra det,
det mesta löser sig ändå. Förr eller senare. Nu läste jag ändå på, och det visade
sig att man skulle trycka på W för att röra sig framåt, på G och H för att slå och
på A, S, D, V och B för att sparka. Figurerna kunde ducka och hoppa också, men hur det
skulle gå till förblev lite oklart.
Men hur svårt kan det vara. Datorn är ingen främling. Tangentbordet använder jag
dagligen. Så jag spelade igen. Motståndaren var stor och ful, själv var jag en
spädlemmad kvinna med välutvecklad barm. Jag fick återigen noll poäng.
Att jag valde spelet Final knockout var ingen slump. Jag har mer eller mindre aktivt, i
verkliga livet, sysslat med kampkonst under de senaste tjugo åren. Så jag tänkte att
jag väljer något som jag vet att jag kan. Men sambandet mellan träningslokal och
dataspel var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. När jag en stund senare ställde
ifrån mig datorn och gick ut i försommarens snålblåst gjorde jag det utan en enda
vinst i ryggen.
Att vardagens kunskaper inte så där omedelbart kunde översättas till den virtuella
världen är trots allt lite trösterikt. Vi kan ju då intala oss att inte heller det
motsatta gäller, det vill säga att man inte genast kan gå ut i vardagen och tillämpa
det man lärt i spelen.
Men något slag av färdigheter kan spelandet tydligen ändå ge. I morgontidningen
läser jag att vad alla mer eller mindre militaristiska spel i första hand lär ut är
att snabbt kunna bedöma vilka detaljer som är viktiga i ett kaotiskt intrycksflöde.
Det kan ju vara bra kunskap. Praktisk, effektiv. En snabb blick och man urskiljer
genast det viktiga. Vore jag arbetsgivare skulle jag utan tvekan värdesätta sådan
kunskap hos mina anställda.
Men så kommer jag att tänka på allt det andra, det inte iögonenfallande, det till
synes oviktiga som får sin betydelse först långt senare. Vem har tid och kunskap att se
det? Och hur utvecklas den kunskapen?
Kanske, tänker jag mig, genom att ibland ägna sig åt sådana verksamheter som inte
genast väljer att fokusera på det uppenbara, utan som tvärtom koncentrerar sig på det
som befinner sig i skuggan, på det som nästan inte syns.
Som, tillexempel, litteratur. Samuel Becketts I väntan på Godot är gissningsvis en
av världshistoriens mest spelade pjäser, men ingen vet vad den handlar om. Bara nästan.
Och det är därför den är så viktig.
Så jag återvänder till fåtöljen, lämnar spelen åt andra och inser att åren som
långsamt arbetande författare troligen inte gjort mig konkurrenskraftig i de snabba
beslutens värld. Men kanske finns plats också för den som arbetar långsamt, utan
fastställda mål och där framgången är en sällsynt gäst?
Ha en skön sommar!