Det
kulturella debattklimatet i Suomi-Finland har aldrig varit speciellt fruktbart,
möjligtvis med undantag för filmbranschen. De ärrade veteranerna talar fortfarande,
inte utan skräckblandad förtjusning, om den gode Spede Pasanen som med jämna mellanrum
gick bärsärkagång i Filmstiftelsens korridorer på Skatudden.
Nuförtiden slår man inte varandra på truten bara för att man blir utan fyrk
inte ens på fyllan. I stället klär man sig i kostym och ger intervjuer där man ondgör
sig över filmstiftelsens nya sköna utdelningsprinciper: hellre smala, konstnärligt
ambitiösa filmer av oskrivna kort (som intresserar ingen) än lagårdsbreda kioskvältare
av Markus Selin & Aleksi Mäkelä (som intresserar alla).
Först ut var faktiskt Mäkelä (Matti, Rööperi) och han fick flankstöd av en
handfull distributörer, biografägare och annat löst folk som hävdade att
filmstiftelsen eldar för kråkorna och att nätet av landsbygdsbiografer som är
speciellt beroende av inhemsk film därmed är hotat.
Men Filmstiftelsebasen Irina Krohn, tidigare grön riksdagsledamot, har också sina
anhängare. Det var regissören Saara Cantell som noterade att stiftelsen under Krohns tid
fått mera pengar att röra sig med (på den punkten lär kulturminister Stefan Wallin
inte vara helt oskyldig, bravo) och att förhandlingsklimatet på Skatudden blivit mera
öppet och diplomatiskt.
Det vill säga att ingen längre slåss, härjar eller förlägger tredje akten till
häradsrätten, just det ja. Men när Cantell i en debattartikel i HS skriver att det
samhälleliga stödet inte är till för att "stötta affärsföretag utan för att
möjliggöra inhemsk filmkonst" blir det ju lite märkligt.
Vem ska stå för kontinuiteten om inte de etablerade produktionsbolagen som,
åkelindmanförbjude, fungerar i enlighet med nåt slags kommersiella principer? Eller ska
alla lyfta medborgarlön härefter?
Cantell konstaterar också att publiksuccén inte är den enda måttstocken, att
finländsk film på sistone klarat sig "rekordbra" på internationella
filmfestivaler. Det hon däremot låter bli att tala om är att det är betydligt lättare
att vinna Bruksloppet än GP-finalen i Zürich, att de inhemska filmerna på sistone inte
haft mycket i Cannes att göra.
Men den tyngsta kritiken kommer ändå från amerikanskt håll, detta i form av en
gammal god showbizvisdom: "Money talks, bullshit walks." (fritt översatt:
snacka duger). För andra gången sedan år 1999 när den inhemska filmen vaknade
upp ur sin 30-åriga dvala verkar det som om tittarsiffrorna i år skulle stanna
under en miljon ögonpar.
Lägg till det faktum att antalet titlar fortfarande är försvinnande lågt och varje
misslyckande svider extra hårt. Vilket i sin tur betyder att filmstiftelsen borde ta det
säkra före det osäkra och satsa på försvarsspelet, de säkra korten.
Film är konst och kultur, jovars, men det är också ett cirkusnöje. Och att som nu
lämna clownerna och Skäggiga damen (de stora stygga producenterna) åt sitt öde kan bli
ödesdigert. Lika ödesdigert som avsaknaden av ett regionalt perspektiv. Underförstått:
det finns annat än myggor utanför Ringväg III.
DRAMA
"Livet i Fagervik", juridik och sexualpolitik i Småstadssverige, FST 5 från
27/6
När våra flickor ger sig ut på världen är det skäl nog att stå på stranden och
vinka. Tänker på Maria Sid som gör en av huvudrollerna i Livet i Fagervik, en
dramaserie om juriststorheten som kör fast på vischan och får ihop det med
receptionisten, ensamförsörjarmamman Annika (Sid).
RADIO
"Pop igår och i förrgår", musikjournalistik med Heikki Harma, Radio Suomi på
söndagar
Det är många av oss som fått sin rockskolning i sällskap av redaktören
Heikki Harma, även känd som Hector. Nu är karlen tillbaka i etern, med ett
söndagsmagasin där skivor från igår varvas med mer eller mindre djuplodande
funderingar kring musikens väsen och livets gång.
TV-FILM
"De största filmhjältarna", rätt man på rätt plats i Kino Klassikko, Yle
Teema söndagar
Förra sommaren satsade Yle Teema på de stora kvinnliga filmnamnen. I år är
det gubbarnas tur. Vi får se filmer av och med Errol Flynn, Paul Newman, Gary Cooper,
Humphrey Bogart, Spencer Tracy, Montgomery Clift, John Wayne, Marlon Brando, James Stewart
m.fl. Inte illa pissat.