Jukka
Puolakanaho tar ett stadigt grepp om gaffelvagnen, pumpar upp den. Lasten är
överbred. Extra knep ska till för att få alltihop att lyfta från golvet i Kaukokiitos
hall i utkanten av Uleåborg. Halvspringande når Jukka lastbryggan, kliver över
bakluckan och lossar de välinpackade, obändiga stenplattorna som ska bli någons
köksbänk i sinom tid.
Kärran är svår att få igång med så tung last, och
också svår att få stopp på. Själva vagnen väger 75 kilo så lastar man den med 100
till 1200 kilo sjunker den obarmhärtigt ned i snö och sörja, konstaterar Jukka och
fortsätter lasta distributionsbilen.
Antti Suvanto, också han chaufför på TLP-kuriiri,, inflikar att tunga,
överlånga och överbreda pallar är absolut värst.
Lossningen är sedan ett kapitel för sig. Godset körs ut till marketar, restauranger,
närbutiker, fabriker. Värst är byggplatser, säger Risto Kailasuo,
arbetarskyddsfullmäktig på transportföretaget Ilmari Lehtonen Oy.
Förr fanns det ansvariga mästare som tog emot lasten, oberoende om den skulle
till en underleverantör. I dag måste vi leta fram underleverantören, kanske springa upp
till femte våningen. Och klä på oss skyddshjälm och väst, utan dem får vi ju
inte röra oss. Det här gäller speciellt byggen modell mindre, säger han.
Växlande arbetsmiljöer olika risker
Under ett arbetspass rör sig chaufförerna i en ständigt växlande arbetsmiljö.
Trånga passager, svårtillgängliga dörrar och lastbryggor, ibland dåligt upplysta,
kanske halt underlag och ostädat. Bara under en tredjedel av arbetstiden sitter
chaufförerna vid ratten i sin hytt, resten av tiden arbetar de med lasten i terminaler
eller distribuerar godset till olika mottagare.
De flesta arbetsolyckor sker inte på vägarna utan vid lastning och
lossning. Lyft som görs snabbt eller felaktigt kan leda till försträckningar. Fötter
och fingrar kan hamna i kläm, trots skyddskor och handskar. Att halka och snubbla är en
annan risk.
Statistiken talade sitt tydliga språk om var olycksfallsriskerna finns. Ett
tidigare samprojekt mellan universiteten i Uleåborg och Villmanstrand om
transportbranschens säkerhet visade klart att vi måste utveckla chaufförernas arbete
utanför hytten, berättar Arto Reiman, koordinator för projektet HÄITEK,
Häiriötön jakelukuljetus (störningsfri distribution), vid Uleåborgs universitet. I
projektet, som pågår fram till nästa vår, deltar bl.a. Arbetshälsoinstitutet,
transportföretag som Lehtonen i Uleåborg och Schenker Cargo i Åbo, lastbilsförbundet
SKAL, AKT och arbetsgivarnas ALT.
Subjektiv videoanalys
Antti Suvanto är en av de chaufförer som beredvilligt ställde upp då forskaren Janne
Pekkala följde med jobbet, åkte från lastplats till mottagande kund, och
videofilmade hela arbetskedjan.
Totalt blev det några tusen minuter på video som vi sedan
analyserade med den svenska subjektiva analysmetoden VIDAR tillsammans med chaufförerna.
Vi granskade chaufförens arbetssäkerhet, ergonomi, hur redskapen användes, de oftast
återkommande och tyngsta arbetsskedena, gick igenom belastningen kroppsdel för kroppsdel
en i gången, berättar Pekkala.
Chaufförerna insåg snabbt nyttan. Videon avslöjade hur onödig brådska ledde till
onödigt slarviga lyft och stor belastning. Videomaterialet och VIDAR som metod har också
presenterats i en rad kurser, i vilka organisationer, försäkringsbolag, skolor,
chaufförer och arbetsfysioterapeuter.
Diskussionerna gav mycket. Alla var nöjda, inte minst vi chaufförer för att
någon brydde sig om oss och vårt jobb, säger Risto Kailasuo.
Handdator och konstruktionsprojekt
God praxis skapades. Att hoppa otaliga gånger upp och ner på backluckan varje dag
sliter på knäna. Att åka upp och ned på bakluckan är regelstridigt, den är ingen
personhiss. En trådlös fjärrkontroll för att höja och sänka bakluckan, god planering
av lagerutrymmena underlättar också jobbet påpekar Kailasuo.
Förbättringar behöver inte nödvändigtvis kosta mycket. Genom att tänka sig
in i chaufförens arbete kan kunden förbättra arbetsmiljön, förbättringar behöver
inte bli kostsamma. säger Pekkala och berättar om hur en kund, där ramp saknades vid
bakdörren och gaffelvagn inte gick att använda. Direkt efter filmingsbesöket skaffade
kunden en ramp.
Som en del av HÄITEK prövas en handdator där chauffören
utvärderar hur trygg och välfungerade lossningsplatsen är. Kunden utvärderar på
motsvarande sätt hur chaufförens jobb löper.
Bägge kan ge feedback så här. Bra är om chauffören kan behandla människor,
läs kunder, sakligt och berätta hur det borde vara ur hans synvinkel. Samarbete höjer
säkerheten, betonar Arto Reiman. Han tillägger att samarbetet med alla dem som deltagit
i projektet fungerat ytterst väl och smidigt. Det gäller i hög grad organisationerna,
som här suttit på samma sida bordet säkerheten ligger i allas intresse.
Projektet har klart visat var mera insatser behövs. Bilarna och de varierande
arbetsmiljöerna kan bli ännu bättre, både vad säkerhet och ergonomi beträffar. Ett
utvecklingsarbete pågår.
Chaufförerna skolas ytterst litet i hur de själva kan minska det fysiska slitaget,
som genom att lyfta rätt. Det här sker endast vid de regelbundna hälsokontrollerna.
Ilmari Lehtonens projektchef Pekka Kaikkonen såg också gärna en större
satsning på arbetssäkerheten, speciellt ergonomin.
Det här kan vi ta upp själva, på vår utbildning. I dag är svårt att
rekrytera chaufförer så vi måste se till att de orkar.
Branschen är slitsam och tung. Satsningar behövs så färre tvingas sluta i förtid,
och hamna i pensionsslussen.
INGEGERD EKSTRAND
Foto: ALEKSI MAKKONEN
God praxis
http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Ergonomia