. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (1627 bytes)

Mat för en karl eller kaninföda?

pune.gif (67 bytes)  En enorm kittel bubblar på spisen och i pannan fräser plättar. Anita Ahola kokar husmanskost vid SRV:s bygge på Neste Oils centrallaboratorium i Sköldvik. I den noggrant planerade 21 kvadratmeter stora arbetsplatskiosken står husmor och bakar och kokar allting från början till slut. Därför är det lätt att förverkliga kundernas önskemål: man kan t.ex. beställa en salladstallrik till följande dag. Arbetarskyddsfullmäktige, kontaktombudsman Pertti Ratilainen skryter med arbetsplatskioskens utbud. Som arbetarskyddsfullmäktig går han igenom veckomenyn på förhand. Varje dag erbjuds två rätter: en soppa och kött, höna eller fisk. Det är ärtsoppsdag och alternativrätten är fisk, denna gång stekt rödspätta i dillsås.

– Maten är god och det finns tillräckligt med alternativ, säger arbetarskyddsfullmäktige Pertti Ratilainen. Han är nöjd med kioskens utbud. Foto: ISMO HENTTONENGröt och kaffe

Av de 95 arbetstagarna är det ett femtiotal som äter hos Ahola. De övriga har matsäck med, eller besöker personalrestaurangen på området. Det finns till och med de som skippar lunchen helt och hållet.

Till de sistnämnda hör Maria Vuori som håller arbetsbarackerna snygga.

– Jag äter bröd och kaffe hemma, någon gång gröt. Här på jobbet köper jag på morgonen en varm smörgås.

Maria Vuori kvitterar lunchen och pauserna med kaffe och känner sig inte trött på den här dieten.

– Man håller paus om man hinner. Jag äter sen när jag är trött, förklarar Vuori.

Viljar Rauniste äter gärna på Neste Oils restaurang när han har tid.

– Ibland äter jag mellanmål, yoghurt. Hemma på morgonen äter jag gröt och dricker kaffe. Men när det är bråttom äter jag ingenting, avslöjar Rauniste. Inte heller han medger någon trötthet de gånger han inte äter.

– Jag tar en pizza på väg hem om jag känner mig trött.

Kryddor och olja

– Jag använder rypsolja till stekning och också annars. Så är jag generös med kryddor, aromsalt och buljongtärningar. Kunderna får själva salta maten extra om de vill, berättar Anita Ahola.

Anita Ahola tillreder själv husmanskosten från början till slut. Foto: ISMO HENTTONENAhola berättar att det har skett en förändring i matvanorna i år. Arbetarna vill ha lättare mat. Orsak till förändringen är enligt Ahola att man övergick från en timmes till en halv timmes matpaus. Arbetarna hinner helt enkelt inte äta så stora portioner.

– Oberoende av ålder är pastarätter och frestelser alltid pop.

Soppan kostar fem euro, stadigare mat sex och femtio. Karlarna tar med sig maten till barackernas socialutrymmen och äter där. Barackerna är utrustade med kylskåp och mikrovågsugn för de egna matsäckarna.

Ackord och pauser

I ackordarbete, när man göra långa dagar utomhus, är det viktigt med mat. Arbetsdagen är från sju på morgonen till sju på kvällen. Vädret blir en större utmaning till vintern.

– Om vintern är det viktigt med varm mat. Jag tycker om maten vi serveras här. Matpausen bryter dessutom arbetsdagen så lämpligt, konstaterar arbetsledaren, montör Tapio Ruotsila.

Ruotsilas montörskollega Iisakki Jokitalo räknar inga kalorier.

– Jag lät mäta kroppens fettinnehåll och sköterskan uppmanade mig att gå och äta!

– I allmänhet har jag mat med hemifrån. Eftersom jag har familj får jag mångsidig mat hemma. Men kaninfoder äter jag nog ganska lite av, medger Jokitalo.

Vardera äter ordentligt på morgonen. Morgonmålet består av bröd, ägg, saft och kaffe. Där Jokitalo gärna dricker mycket kaffe är Ruotsila inte alls övertygad om kaffets förtjänster.

När man jobbar ackord, blir det då av att ta paus överhuvudtaget?

– Nog har vi lärt oss att pausa, intygar Ruotsila.

– Senast när gänget försvinner runtomkring en inser man att det är dags att ta paus, skrattar Iisakki Jokaitalo.

TIINA TENKANEN
Översättning: ASTRID NIKULA
Foto: ISMO HENTTONEN

Löntagaren 10.12.2009 nr 10/09

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)