. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (1627 bytes)

En källa för kunskap och nöje

Bokmalens skattkista

pune.gif (67 bytes)  Sugen på att se en film? Inga pengar. Höra favoritartistens senaste skiva? Inga pengar. Läsa en roman? Inga pengar. Slösurfa på nätet efter allt och ingenting, då? Har inte råd med bredband.

Inga problem. Sedan 1794 har finländaren kunnat ta del av såväl underhållning som kunskap, det nästan alltid gratis. Wasa Läsebibliotek, landets första, var till en början ämnat för sällskapets medlemmars "eget nöje och tidsfördrif". Alldeles snart lånades böckerna ändå ut också till utomstående och snart kunde stadens alla invånare låna läsbart, mot en liten avgift. Drygt 200 år senare fortgår utlånandet, men nu är det gratis.

Gränslöst utbud. Det Susanna Saari (t.v.) och Birgitta Aurén inte kan erbjuda låntagaren direkt lovar de skaffa fram. Foto. PATRICIA RODAS– Biblioteket är en fantastisk institution, konstaterar biblioteksdirektör Birgitta Aurén i Vasa. 1700-talet var upplysningens och nyttans tidevarv och då som nu ansåg man att det var nyttigt för samhället att människorna får ta del av kunskap. Är det inte otroligt att vi får göra det gratis idag?!

Kulturernas knutpunkt

År 2010 är biblioteken mera än ett utlåningsställe för böcker. De har blivit knutpunkter och kulturinstitutioner som också erbjuder besökaren konserter, utställningar och olika happenings. På biblioteken kan man få låna hem noter, filmer, skivor, datorprogram som stöder inlärning och habilitering och självfallet böcker—– bara på Vasas bibliotek finns tryckt material på 54 olika språk.

Välviljan slutar inte där. På ett bibliotek kan man dessutom få läsa inte bara en, utan flera dagstidningar. Exemplet Vasa igen: 75 dagstidningar och 1214 tidskrifter. Alldeles gratis. Ett antal datorer finns till förfogande för den som vill surfa på Internet och har man egen dator med kan man via W-Lan surfa gratis på den. En del av landets bibliotek har redan, andra planerar att införskaffa, läsplattor för e-böcker — till gratis utlåning. Flera databaser finns till förfogande för sökandet av material. En av de största tjänsterna som biblioteken erbjuder utöver allt detta är bibliotekariernas kunskap.

– Vår personal är utbildad till att söka, säger Aurén. De känner till och har tillgång till ännu fler databaser och kan söka fram allt som låntagaren vill ha. Biblioteken hjälper folk att orientera sig i samhället.

Ett lånekort får man gratis och lämnar man tillbaka böcker i tid kostar det ingenting. Finns det material man vill ha inte på det egna biblioteket kan bibliotekarien hjälpa till med att beställa det. Landets bibliotek samarbetar över språk-, kommun- och landsgränser, så finns den bok just du vill ha inte på hemorten, kan den beställas. Det här kan ibland medföra en liten avgift på någon euro. Vet du inte exakt vad du vill ha, finns gratis hjälp även för det.

– Hos oss kan du "låna en bibliotekarie", berättar informatören på Vasa stadsbibliotek, Susanna Saari. Det går till så att du bokar en tid och då finns bibliotekarien där för dig och hjälper dig att leta fram något du är intresserad av. Du behöver alltså inte själv hitta i databaser eller ens i biblioteket.

Står för det positiva

Biblioteken finansieras med skattemedel och som alla andra sådana institutioner får de som driver dem alltjämt förklara sig för politikerna. Det är ändå svårt att argumentera mot bibliotekets tjänster.

– Det är stor resurs i samhället att kunna fördela kunskap demokratiskt till alla, konstaterar Aurén. För oss känns inte kommunsammanslagningar skrämmande, eftersom vi redan samarbetar över så många gränser. Vi är kanske den institution som står för det positiva i samhället, folk kommer hit frivilligt och får fakta och upplevelser.

Biblioteken jobbar ständigt med att förnya sitt utbud. Bara i Vasa köptes det in 25 000 titlar förra året.

– Nu ska vi också ta in konsolspel, berättar Saari. Det är nytt, så vi får se hur det fungerar. Men det borde ju vara lockande för barn och deras föräldrar att inte behöva köpa spel, utan kunna låna en period och lämna tillbaka då man tröttnar på det. Till hösten ska vi också ha e-böcker och läsplattor i utbudet.

Statistiken berättar av 79 % av Finlands befolkning lånar något minst en gång per år. För informatören är allt material som biblioteken erbjuder fascinerande, men också rummet i sig.

Här föds idéer. Margareta Nordqvist (t.v.) och Jimmy Pulli både fördriver tid och skapar drama i biblioteket. Foto: PATRICIA RODAS– Just nu har vi många abiturienter som sitter här och läser inför studentskrivningarna, säger Saari. Här finns utrymme för alla att spendera en lugn och inspirerande stund utanför hemmet och utan att betala.

Plats för skapande möten

I Vasa stadsbibliotek finns många platser att läsa på. Blir man hungrig eller törstig på annat än kunskap finns ett café, där det förstås kan gå åt en slant till kaffe eller soppa.

Sångpedagogen Margareta Nordqvist och bildkonstnären Jimmy Pulli träffas ofta i Café Prosa.

– Jag kommer till biblioteket ett par tre gånger i månaden, berättar Nordqvist. Jag lånar böcker, kollar noter på musikavdelningen, äter lunch och njuter av att det är stilla och ingen högljudd musik. Ibland kommer jag hit för att fördriva lite strötid och titta på människor.

Biblioteket fungerar också som mötesplats och fyller en funktion som kulturcentrum. Pulli och Nordqvist har skapat många idéer här, just nu jobbar de tillsammans i en föreställning om Pelle Svanslös. Föreställning ska visas i bibliotekets dramasal.

– Jag kommer hit minst en gång i veckan, berättar Pulli. För mig är biblioteket inspiration och rekreation — alldeles gratis.

SUSANNE SKATA
Foto PATRICIA RODAS

Susanna PatrikainenBokmalens skattkista

pune.gif (67 bytes)  Biblioteken är mina favoritplatser. Jag minns så väl hur jag i tiderna cyklade tillsammans med min vän till sidobiblioteket i Sockenbacka för att ta ut mitt första bibliotekskort. Med färsk läskunskap i bagaget studerade vi folkskolelever ivrigt böckerna i hyllorna, som det var fritt fram att låna hem helt utan några kostnader.

Jag var en aktiv kund då och jag är det fortfarande fyrtio år senare. Varje vecka vandrar hela familjen till vårt närbibliotek – det är vår gemensamma hobby.

SUSANNA PATRIKAINEN

Löntagaren 1.4.2010 nr 3/10

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)