. vane.jpg (302 bytes)

FFC kräver 200 miljoner till i sysselsättnings- och utbildningsanslagen och en betydligt aktivare arbetskraftspolitik. Utan tillräckligt sysselsättande ekonomisk tillväxt ökar inte finländarnas arbetskarriärer.

Redan 300 000 arbetslösa — lägg om kursen

 Fart på sysselsättningen

pune.gif (67 bytes)  FFC klandrar regeringen för att nästan helt ha försummat den aktiva arbetskraftspolitiken. Arbetskraftspolitiken och sysselsättningsanslagen har inte dimensionerats enligt den växande arbetslösheten.

Den traditionella exportindustrin förmår inte längre ensam upprätthålla en tillräcklig tillväxt som garanterar sysselsättning. Foto: JANNE RUOTSALAINENFFC:s chefsekonom Olli Koski menar att arbetslöshetstillväxten har förringats, trots att sysselsättningen har rasat rentav snabbare än under den föregående recessionen på 90-talet. Nuvarande kurs drabbar de långtidsarbetslösa, andra svårsysselsatta och de unga och de äldre hårt. I januari var de långtidsarbetslösa redan 50 000.

FFC kräver minst hundra miljoner till i anslagen för arbetskraftspolitik i nästa års budget och 50–100 miljoner till i utbildningsanslagen. Särskild fokus måste ställas på de långtidsarbetslösa.

Budgetanslagen skars kraftigt 2009. Efter det har anslagen ökat något, men ligger fortfarande på 2008 års nivå, då sysselsättningsläget var mycket bättre.

I vårt land är inte arbetskraftsanslagen direkt knutna till läget på arbetsmarknaden, utan bestäms varje år för sig.

– I Danmark följer de arbetskraftspolitiska resurserna sysselsättningsläget och om vi följde Danmarks modell skulle arbetskraftspolitiken hos oss automatiskt stabilisera konjunkturerna, säger Olli Koski.

Enligt en OECD-jämförelse är Finlands recept skattestimulans, inte sysselsättningspolitisk stimulans. Exempelvis Tyskland har tagit i bruk ett permitteringssystem som motsvarar vårt, men som staten betalar. Det har lett till att arbetslösheten i landet inte har skenat iväg.

Mota arbetslösheten i grind

Som en följd av lågkonjunkturen har vi redan mist 80 000 arbetsplatser och en fördubbling är att vänta. I januari var 300 000 arbetslösa registrerade som arbetssökande.

– Regeringens åtgärder har lett till att vi, trots den häftiga ökningen av antalet arbetslösa, har betydligt färre personer i sysselsättande åtgärder än tidigare år. Arbetslöshetsskyddsreformens målsättning att snabbare kunna sysselsätta människor förefaller att inte förverkligas, säger Olli Koski.

Enligt Koski är den viktigaste lärdomen av tidigare lågkonjunkturer att arbetslöshetens tillväxt borde stoppas genast, och till nästan vilket pris som helst. Fastän det anstränger den redan ansträngda offentliga ekonomin att skapa och erbjuda arbete och arrangera utbildning är det en satsning som bär sig på sikt. En arbetslöshet som har fått fria tyglar är ytterst dyr och svår att sänka också under högkonjunktur.

FFC lägger fram ett krispaket på tio punkter i ett färskt arbetskraftspolitiskt ställningstagande och kräver att man omedelbart börjar förverkliga åtgärderna. Paketet innehåller åtgärder som förbättrar sysselsättandet av unga och förhindrar utslagning, bättre utbildningsmöjligheter för dem som redan arbetar, bättre kvalitet på den arbetskraftspolitiska utbildningen och effektivare sysselsättning av personer med partiell arbetsförmåga.

Fram för sysselsättande tillväxt

FFC:s ordförande Lauri Lyly har betonat att samtliga reformer inom arbetskraftspolitiken, pensionssystemen och arbetslivsutvecklingen, som syftar till ökad sysselsättning, kommer att misslyckas om man inte i landet ekonomi förmår åstadkomma en tillräcklig sysselsättande tillväxt. Sysselsättningsgraden borde under de kommande två valperioderna höjas till 75 procent, då den nu har ramlat till 65 procent.

För att nya arbetsplatser skall skapas kräver det en reform av näringsstrukturen. Man kan inte längre lita på att den exportdominerade industrin lyfter upp vårt lands ekonomi. Det krävs en tillväxtstrategi på bredare bas, där också servicesektorn beaktas, sägs det i FFC:s sysselsättningspolitiska ställningstagande.

Regeringen och arbetsmarknadsorganisationerna bereder fram till hösten ett sysselsättnings- och tillväxtprogram, som söker metoder för att främja ekonomisk tillväxt och sysselsättning, för att mota arbetslöshet och för att trygga finländarnas köpkraft och konkurrenskraft. I trepartsarbetsgrupper grunnar man också på arbetslöshetsskyddets finansiering och förlängda arbetskarriärer.

Lauri Lyly underströk när parterna beslöt att arbeta med detta, att FFC:s ståndpunkt i pensionsfrågan inte har förändrats: Ett mekaniskt lyft av pensionsåldern är inte en hållbar metod att förlänga arbetskarriärerna.

PIRJO PAJUNEN
Översättning: ASTRID NIKULA 

 

Fart på sysselsättningen
FFC:s krispaket för en ny arbetskraftspolitik innehåller tio åtgärdshelheter.

  1. Ökade resurser för arbetskrafts- och utbildningspolitik.
  2. Garanterad studieplats för alla unga som går ut grundskolan.
  3. Flexibilitet i studieplatskvoterna och de som avlägger yrkesexamen åren 2010-2012 ges möjlighet att fortsätta studera ett år.
  4. Nytt system för deltidstillägg för att underlätta sysselsättningen av unga och stöda äldre arbetstagares ork i arbetet. Personer under 30 år erbjuds möjlighet till lönestöd efter tre månaders arbetslöshet.
  5. Snabbt förverkligande av förslagen till reform i den yrkesmässiga vuxenutbildningen. Studieplatserna inom den yrkesmässiga fortbildningen ökas och kvoten för läroavtalsutbildning höjs. Specialåtgärder sätts in för att stöda lågutbildades kunnande.
  6. Ökad arbetskraftspolitisk vuxenutbildning och bättre kvalitet på utbildningen.
  7. Uppföljningen av de arbetslösas hälsa och arbetsförmåga förs in bland arbetskraftstjänsterna.
  8. Ett system med retroaktiv rätt till garanterad arbetsplats för att förhindra långtidsarbetslöshet.
  9. Kvotmodell för sysselsättning av personer med partiell arbetsförmåga övervägs. Modellen tillämpas i Tyskland, Österrike och Japan.
  10. Ansvaret för de tjänster som ges personer med arbetsmarknadsstöd kunde överföras på arbetskraftens servicecentraler. Kommunerna får ökat ansvar för att främja sysselsättning och möjligheten att kommunerna tar över utbetalningen av arbetsmarknadsstöd utreds.

 

Löntagaren 1.4.2010 nr 3/10

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)