FACEBOOK HAR GENOMGÅTT en
del förändringar genom åren, men den som lanseras nu i höst hör till de större.
Tanken är att Facebook ska bli en sorts tidslinje över användarens liv, där man kan
dela allt från bilder till videoklipp från händelser i ens liv. Det här ska gå att
göra retroaktivt, så att man kan dela med sig av händelser redan från barndomen. Det
är också tänkt att det ska bli lättare att dela med sig av allt som man gör. Så
lätt att det till och med sker automatiskt.
I nya Facebook ingår det en funktion där Facebook automatiskt berättar om du
besöker en viss sida eller läser en viss artikel. Det här fungerar på samma sätt som
när man nu "gillar" någonting, bara att man inte själv alltid har koll på
att det här sker. Funktionen går att stänga av i Facebooks inställningar, men det är
inte helt självklart hur och det kan kräva att man går genom flera menyer. Automatiskt
delande gör förstås det svårare att hålla sig privat på nätet frågan är om
det är meningen att man ska kunna vara det.
EN GRUNDTANKE med Facebook och andra
sociala medier är att man ska kunna dela med sig. Men samtidigt vill de flesta säkert
också ha möjlighet att begränsa vad folk får veta om en på nätet. Det här inte
alltid är det lättaste när också kompisen kan dela information om en.
Ett alternativ är förstås att hålla sig helt och hållet borta från Facebook, men
då tjänsten i dag fått en allt större roll i samhället är det inte alltid så
praktiskt. Många olika evenemang och tillställningar presenteras i dag bara på
Facebook, och är man inte där så vet man inte om dem. Ett annat alternativ är att
försöka begränsa vad man delar och hur mycket det syns, men det kräver förstås att
man tar steget ut och går genom sina Facebook-inställningar.
Nu ska man komma ihåg att det inte är bara på Facebook som man ska vara försiktig,
men för tillfället är det den största tjänsten med mest information. På Twitter
behöver man inte uppge särskilt mycket information om sig själv, och på Google plus
är det i alla fall för tillfället lättare att begränsa hur och vad man delar. Men med
alla de här tjänsterna är det lönt att ha i bakhuvudet att det inte är användaren
som är kunden utan annonsören, och ju mera du delar med dig ju mera vet annonsören om
dig.
STAFFAN SMÅROS
Vilka inställningar?
- Det är förstås upp till var och en hur mycket man vill skydda sin information, men
här är några inställningar det kan löna sig att titta på.
- Under pilen uppe i höga hörnet finns menyn Sekretessinställningar. Här kan det löna
sig att titta på rubriken Så här samverkar du. Här kan du till exmepel
begränsa vem som får se den information du delar.
- Under Sekretessinställningar finns också rubrikenApplikationer och webbplatser. Här
kan du ta en titt på vilka applikationer du har installerade. Men du kan också begränsa
hur mycket information om dig som andra kan dela via applikationer och dylikt. Sen kan det
också löna sig att fundera på om du vill använda funktionen Direktanpassning.
- När du går genom applikationerna så lönar det sig att ta en titt på vem som får se
infomationen som applikationen delar. Det är här du kan begränsa applikationens
möjligheter att dela information automatiskt.