. vane.jpg (302 bytes)
forbund.jpg (2901 bytes)

Jan Nylunds dröm uppfylldes

Lokförare utbildas igen!!

pune.gif (67 bytes)  Jan Nylund håller på att uppfylla en gammal dröm när han nu har satt sig på skolbänken för att bli lokförare. Han och hans 19 kurskamrater blir färdiga i vår.

Det är första gången på tjugo år som Statsjärnvägarna utbildar nya lokförare. Visserligen har en del maskinister skolats till lokförare eftersom maskinisterna inte behövs nu längre när lokföraren kör tågen allena, berättar utbildningschef Matti Niittymäki på VR:s Utbildningscentral.

Nylund har i likhet med de övriga rekryterats inom VR. Han är elektriker till utbildningen och har hittills monterat säkerhetsanläggningar på järnvägen. En av kurskamraterna är kvinna så småpojkarnas drömyrke öppnar sig nu också för det täcka könet.

Alla nya lokförare kommer att placeras på Helsingforsdepån för att köra tåg i närtrafiken eller diesellokomotiv.

Serviceyrke

Det fanns sammanlagt 130 sökande. De studerande gallrades på basen av hälsotillstånd, grundutbildning och lämplighetstest. De intervjuades också.

– Myndigheterna kräver att lokförarna har mycket god syn och hörsel. Hörseltestet fällde ganska många sökande.

En lokförare bör vara student eller ha treårig yrkesskola bakom sig. Lämplighetstesterna och intervjuerna kartlade förmågan att fungera i situationer med många samtida stressmoment. En lokförare bör också kunna fatta beslut och ha tålamod.

– Det handlar långt om att kunna behandla information, berättar Niittymäki och tillägger att loken innehåller ett flertal datorer. Ändå är det inte ett tekniskt yrke, egentligen.

– Arbetsredskapen är tekniska men det här är ett serviceyrke. Lokföraren är ett led i en servicekedja och det betonar vi i utbildningen.

Vid de teoretiska studierna använder man sig av simulatorer som bl.a. ger en försmak av att köra i olika väderförhållanden. Här studerar man också semaforer och signaler och lär sig hur tåget reagerar vid inbromsning. Under praktikperioden är den studerande underställd en lokförare som är utbildad för att undervisa.

Olyckor oroar

Jan Nylund har nu bakom sig den första teoretiska delen av utbildningen. Han har höga förväntningar på sitt kommande yrke. Också Samuli Juntti, tidigare konduktör, är ivrig att få bli den som för loket.

De unga männen är inte bekymrade över att de kommer att arbeta ensamma i förarkabinen. Juntti tror inte att arbetet i närtrafiken ens är så väldigt ensamt.

I utbildningen går man igenom tänkbara olyckssituationer. Nästan varje lokförare har någon gång tvingats se en människa bli under tåget. Både Nylund och Juntti medger att det här är arbetets skuggsida och faktiskt inger vissa betänkligheter.

– Men också den här sidan har jag tänkt igenom för mig själv, säger Jan Nylund.

Det dröjer inte tjugo år till nästa lokförarkurs. Redan nästa höst är det meningen att ta in tjugo nya elever.

– I fortsättningen rekryterar vi studerande också utanför VR, säger Matti Niittymäki. De stora årskullarna finns också inom VR och de går snart i pension. Nytt folk behövs i spåren.

PIRJO PAJUNEN

Löntagaren 1.10.2001 nr 8/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)