Jan Nylunds dröm uppfylldes
Lokförare utbildas
igen!!
Jan Nylund håller på att uppfylla en gammal
dröm när han nu har satt sig på skolbänken för att bli lokförare. Han och hans 19
kurskamrater blir färdiga i vår.
Det är första gången på tjugo år
som Statsjärnvägarna utbildar nya lokförare. Visserligen har en del maskinister skolats
till lokförare eftersom maskinisterna inte behövs nu längre när lokföraren kör
tågen allena, berättar utbildningschef Matti Niittymäki på VR:s
Utbildningscentral.
Nylund har i likhet med de övriga
rekryterats inom VR. Han är elektriker till utbildningen och har hittills monterat
säkerhetsanläggningar på järnvägen. En av kurskamraterna är kvinna så småpojkarnas
drömyrke öppnar sig nu också för det täcka könet.
Alla nya lokförare kommer att placeras
på Helsingforsdepån för att köra tåg i närtrafiken eller diesellokomotiv.
Serviceyrke
Det fanns sammanlagt 130 sökande. De
studerande gallrades på basen av hälsotillstånd, grundutbildning och lämplighetstest.
De intervjuades också.
Myndigheterna kräver att
lokförarna har mycket god syn och hörsel. Hörseltestet fällde ganska många sökande.
En lokförare bör vara student eller
ha treårig yrkesskola bakom sig. Lämplighetstesterna och intervjuerna kartlade
förmågan att fungera i situationer med många samtida stressmoment. En lokförare bör
också kunna fatta beslut och ha tålamod.
Det handlar långt om att kunna
behandla information, berättar Niittymäki och tillägger att loken innehåller ett
flertal datorer. Ändå är det inte ett tekniskt yrke, egentligen.
Arbetsredskapen är tekniska men
det här är ett serviceyrke. Lokföraren är ett led i en servicekedja och det betonar vi
i utbildningen.
Vid de teoretiska studierna använder
man sig av simulatorer som bl.a. ger en försmak av att köra i olika
väderförhållanden. Här studerar man också semaforer och signaler och lär sig hur
tåget reagerar vid inbromsning. Under praktikperioden är den studerande underställd en
lokförare som är utbildad för att undervisa.
Olyckor oroar
Jan Nylund har nu bakom sig den första
teoretiska delen av utbildningen. Han har höga förväntningar på sitt kommande yrke.
Också Samuli Juntti, tidigare konduktör, är ivrig att få bli den som för
loket.
De unga männen är inte bekymrade
över att de kommer att arbeta ensamma i förarkabinen. Juntti tror inte att arbetet i
närtrafiken ens är så väldigt ensamt.
I utbildningen går man igenom
tänkbara olyckssituationer. Nästan varje lokförare har någon gång tvingats se en
människa bli under tåget. Både Nylund och Juntti medger att det här är arbetets
skuggsida och faktiskt inger vissa betänkligheter.
Men också den här sidan har
jag tänkt igenom för mig själv, säger Jan Nylund.
Det dröjer inte tjugo år till nästa
lokförarkurs. Redan nästa höst är det meningen att ta in tjugo nya elever.
I fortsättningen rekryterar vi
studerande också utanför VR, säger Matti Niittymäki. De stora årskullarna finns
också inom VR och de går snart i pension. Nytt folk behövs i spåren.
PIRJO PAJUNEN
Löntagaren 1.10.2001 nr
8/01 |