Arbetslösheten är den lägsta i
mannaminne i Danmark, 5,4 procent. Situationen är inte ny för danska förhållanden, på
1960 och -70-talen importerade man utländsk arbetskraft. Den här gången var
beslutsfattarna mera förutseende även om man också nu diskuterar behovet av import av
arbetskraft. Man har idag ett system går ut på att få de arbetslösa i arbete så
snabbt som möjligt. Bland annat har samhället en plikt att sysselsätta de arbetslösa
liksom de arbetslösa är förpliktigade att ta emot sysselsättning. Man kan naturligtvis
hitta ett annat arbete åt den som förlorar sitt arbete en sjukskötare med
nedsliten rygg kan förvisso inte längre lyfta, men det innebär inte att han eller hon
inte till exempel kan undervisa eller utföra kontorsarbete. Eller gå in för omskolning.
Dessutom finns alltså det nya systemet med flexjobb.
Jobba så mycket du kan
Flexjobben är till för dem som har en nedsatt arbetsförmåga p.g.a. till exempel
arbetsskada, fysisk eller psykisk sjukdom, handikapp eller nedslitning. Dessa personer
genomgår en noggrann social och medicinsk evaluering som fastslår hur stor deras
arbetsförmåga är. Om den till exempel är femtio procent kan de få ett jobb där de
arbetar halvtid, i Danmark 18,5 timmar per vecka. De får full avtalsmässig lön för
sitt arbete och för full tid trots att de alltså bara jobbar deltid. Och här kommer
finessen in, arbetsgivaren står nämligen för den del av lönen som flexjobbaren jobbar
för medan staten betalar resten. Om en flexjobbare alltså jobbar 20 timmar av den danska
37-timmars arbetsveckan betalar arbetsgivaren för 20 timmar och staten för 17. Därmed
omdefineras hela sjukdomsbegreppet, att man är sjuk innebär inte nödvändigtvis att man
inte kan arbeta, åtminstone lite.
Systemet är ingalunda problemfritt, medger Marie-Louise Knuppert på den danska
fackcentralen LO. Men där man har haft alla berörda parter med från första början är
erfarenheterna goda.
Vi inledde med ett experiment i 34 kommuner där vi ingick ett partnerskapsavtal
mellan kommunen, arbetsgivarna och arbetstagarna och deras representanter i
fackföreningarna. Förtroendemännen på arbetsplatserna kom därmed med i processen
från start och på det viset undgick man många problem.
Ett av problemen är nämligen avundsjuka. Det ligger rätt nära till hands att en
arbetstagare som är anställd på vanliga villkor ser lite snett på en person som bara
jobbar på deltid men får samma lön. Men om deras arbetsgivare och förtroendemän från
början har förklarat att alternativet är att flexjobbaren blir sjukpensionerad och
därmed får en utkomst av samhället läs; skattebetalaren utan att göra
ett dugg blir förståelsen för systemet större. Om de dessutom förstår hur stor den
nationalekonomiska betydelsen av att man utnyttjar den danska arbetskraften är det desto
bättre.
Problemet är inte så stort när det gäller gamla kolleger, konstaterar
Knuppert. Det är lättare att acceptera att en person som har jobbat på till exempel
fabriken i 20 år övergår till flexjobb på grund av nedslitning än det är att
acceptera en helt ny person som kommer in utifrån.
Myndigheterna skall anpassa sig
Men det är inte bara kollegerna som skall anpassa sig till den nya "rymliga
arbetsmarknaden", ett begrepp som man har infört och som omfattar alla åtgärder
som går ut på att utnyttja den danska arbetskraften maximalt. Det krävs också en hel
del nytänkande inne på arbetskraftsbyråerna och i kommunerna. Tjänstemän som har
jobbat enligt ett annat system i 20 eller till och med 30 år skall lära sig att tänka i
helt nya banor. Omdefinieringen av sjukdomsbegreppet är ett av problemen, förr var en
sjuk människa en sjuk människa och skulle inte arbeta, idag skall alla från läkare
till kommunala tjänstemän se annorlunda på saken. Knuppert berättar att man numera
försöker tänka på ett nytt sätt i stället för ställa frågan vad en person inte
kan göra skall man fråga vad personen kan, utgående från principen om
att alla kan något.
Vi har ett projekt för handikappade i Århus där en man som är förlamad
från halsen neråt flexjobbar som IT-programmerare, exemplifierar Knuppert.
Men det är inte lätt att få människor att tänka i nya banor, att låta bli
att tänka på hur man gjort de senaste tjugo åren eller mer och i stället försöka se
de nya möjligheterna. För att uppnå det har alla danska kommuner, ensamma eller i
samarbete med andra kommuner, fått till uppgift att tillsätta arbetsmarknadspolitiska
koordinationsutskott som bland annat skall ordna utbildning av dessa tjänstemän. Men
lätt är det inte trots att staten har skjutit in väldiga summor till uppgiften.
Samarbetet mellan arbetstagar- och arbetsgivarparten kring flexjobben har fungerat
gott, säger Knuppert.
Det kan så vara att våra skäl att önska att systemet lyckas inte är de
samma men båda sidor inser vikten av att utnyttja vår arbetskraft.
PETER HERMANSSON
Köpenhamn