. vane.jpg (302 bytes)
brobygg.jpg (3212 bytes)

Tapani Suominen

 

Upplevelser

pune.gif (67 bytes)  Häromdagen ringde en av rösten att döma mycket parant dam. Hennes ärende var att en svensk stiftelse ville ordna ett seminarium kring upplevelseindustrin och organisatörerna ville ha en finsk minister med. Kunde jag hjälpa?

Upplevelseindustri, vad fan är det?

Damen berättade entusiastiskt att upplevelseindustri är ett samlande begrepp för ett stort antal kreativa näringsgrenar, där upplevelsen är drivkraften och den gemensamma nämnaren. Känner du inte till begreppet?

– Nää... fast nu är vi bekanta med underhållningsbranschen också i Finland...

– Nej, nej, detta är mycket större sak, till upplevelseindustin hör minst femton delområden, arkitektur, datorspel, edutainment, film, författare och dramatiker, industridesign, journalistik, konst, mode, musik, performing arts, reklam, turism, radio och TV, utbildningsindustrin. Många faktorer i dagens samhälle pekar på att upplevelsen och därmed upplevelseindustrin kommer att spela en allt större roll i samhällsutvecklingen.

– Jaha, jag trodde först att du talar om Expedition Robinson och Abba.

– Jo, de också men allt hör ihop, kultur handlar ju sist och slutligen om upplevelser. Helt ekonomiskt är det fråga om jättestora summor. De nordiska länderna har stora möjligheter till samarbete, särskilt på IT-området.

– Ursäkta men jag är kanske lite konservativ, men att bunta ihop litteratur, datorspel, reklam, konst, sexbisnes - det känns lite främmande...

– Pornografin är inte med.

– Men var nu konsekvent, är det inte just inom sexbranschen som den ultimata upplevelsen finns, pornografin utgör dessutom den överlägset största delen på Internet med en väldig omsättning...

Damen avbröt mig.

– Hör du, jag skickar dig lite material, men snälla du låt mig så snart som möjligt veta vilken finländsk minister som skulle kunna komma till vårt seminarium.

Publikationen som jag nästa dag fick visade att jag hade helt missuppfattat vad kultur — förlåt, upplevelseindustri — är för något. Allt går på att sälja upplevelser. "Konsumenter söker upplevelsefaktor i varje produkt / tjänst." T. ex arkitektur är någonting som kan nyttjas i turistnäringen, dvs upplevelseturism.

Reklam och journalistik handlar i princip om samma sak. För journalisternas eller "innehållsleverantörernas" del är utbildning i modejournalistik enligt denna upplevelserapport det mest brinnande behovet.

"Eftersom många författare lever mer på uppläsningar än på försäljning av böckerna" måste man enligt rapporten lära dem "scenvana" för att de skall kunna försörja sig. Lika viktigt är att författarna, dessa enligt rapporten "enmansbolag" och "egenföretagare" utbildar sig i marknadsföring.

Ordna en upplevelsemässa! Satsa på upplevelser i skolan! Starta en mobil upplevelseutställning! Ordna en nordisk konferens för datorspelsbranschen!

Kort sagt: reducera kulturen till ett marknadsjippo.

Jag kollade vilka som stod bakom rapporten. Gissade rätt: olika slags konsulter.

Att denna konsultarmé har fått framgång syns på många områden.

Den svenska TV:n (också den statliga) visar allt mer barnsliga lek- och spelprogram för vuxna. Den stora konservativa morgontidningen i Stockholm har kastat ut de medarbetare som misstänktes höra till de förbannade intellektuella.

Den vulgarisering och infantilisering som en del av den svenska offentligheten är på väg mot är någonting som jag innerligen hoppas att inte behöva se i Finland. Att ingen finsk minister visade intresse för svenskarnas upplevelseseminarium var ett litet hoppingivande tecken.

Med dessa ord tackar jag eventuella läsare. Detta var min sista krönika. Året gick snabbt. Världen blev inte bättre. Men upplevelser fick vi...

Tapani Suominen

Löntagaren 5.11.2001 nr 9/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)