Bättre lön och en förtjänstnivå som motsvarar
industrins, det är bil- och transportarbetarnas centrala målsättning under de närmaste
fyra åren. Lönen bör betalas i huvudsak på basen av tid inom alla avtalssektorer slog
AKT:s tredagars kongress fast. AKT:s trettonde kongress hölls i Helsingfors.
Förbundet har räknat ut att biltrafiken har fallit under industrins förtjänstnivå
med hela tolv procent under perioden 19862000. Samma eftersläpning fortsatte i
fjolårets lönestatistik, berättade förbundets återvalde ordförande Timo Räty.
Förbundets målsättningsprogram motiverar kravet på att nå upp till
förtjänstnivån inom industrin med att den yrkeskunskap, det ansvar och den belastning
som branschen kräver är minst på samma nivå som inom industrin.
Löneutvecklingen inom transportsektorn bör basera sig på den tid man har arbetat i
branschen, inte på tiden i företaget.
Lönerna måste garantera arbetarna en rimlig förtjänst. Det betyder att
heltidsarbete och ett fortlöpande arbetsförhållande måste bli en grundrättighet för
arbetstagarna. Om en löntagare utgående från sina egna behov vill göra kortare
arbetsdag får han inte bli billigare för arbetsgivaren än en heldagsanställd.
Höstlov mot utmattning
AKT:s andra viktiga krav gäller arbetstiden. Förbundet kräver kortare arbetstid utan
att förtjänstnivån sjunker. En hel del problem finner förbundet också i
transportsektorns periodarbete, där arbetsskiften borde förlöpa utan avbrott, vara lika
länge och innehålla ordentliga vilopauser. Korta skift vill AKT torpedera helt genom
avtal, men vill samtidigt förkorta de 5,5 timmar långa oavbrutna körningarna.
AKT lovar att utveckla kollektivavtalen så att hela den tid man är bunden vid jobbet,
med undantag för de lagstadgade pauserna, räknas som arbetstid. I avtalen för
biltrafiken borde arbetsdagen kunna brytas av en högst en timme lång, oavlönad paus.
Bil- och transportarbetarförbundets kongress ställde också som mål att en
veckolång höstledighet. Semesterveckan skulle konkret stöda höstens socialpaket, vars
avsikt var att skjuta upp pensioneringsåldern och minska utmattningen i arbetet. Veckan
skulle kosta arbetsgivaren 3,5 procent extra, den kunde beaktas i lönekraven t.ex. genom
ett flerårigt program.
Räty påpekade att veckan inte heller skulle belasta nationalekonomin särskilt hårt,
Tvärtom skulle den bl.a. främja sysselsättning och konsumtion.
AKT-basen underströk också att förbundet alltfort anser innehållet i de kommande
uppgörelserna vara viktigare än formen. Räty kräver ett slut på nedskärningslinjen
som rått inom avtals- och samhällspolitiken.
De senaste decenniernas tillbakagång måste stoppas. Snuttifierade
anställningar, utlagda verksamheter, åtskruvad arbetstakt, ideologiserad
konkurrensutsättning, försämrade arbetsförhållanden och ett nedbantat socialskydd
kräver åtgärder, menade AKT-basen.
Organisatoriskt kommer AKT att satsa alltmer på arbetsplatserna och uppmanar
fackavdelningarna att bli ett slags motorer i fältarbetet.
I förbundets ledning fortsätter förutom ordförande Räty också
förbundssekreterare Matti Vehkaoja och sekreteraren Juhani Koivunen.
Förbundets fullmäktige leds såsom tidigare av Esko Jokikokko från Uleåborg.
Förbundssekreterare Vehkaoja går i pension i september nästa år. Kongressen valde
därför redan nu hans efterträdare. Efter en tuff kamp valdes förbundets organisations-
och utbildningssekreterare Juhani Salmela till ny förbundssekreterare efter
Vehkaoja. Hans utmanare var lönesekreterare Markku Viitanen.
EERO KOSONEN
Rannisto tog kraftigt ställning för
ett inkomstpolitiskt avtal. Branschvisa förhandlingar skulle innebär adjö till fackligt
inflytande på skattepolitiken, arbetslivets kvalitet och arbetstidsförkortningarna.
För att bevaka sina intressen bör de allt färre statliga arbetstagarna bör gå
samman i större fackliga organisationer, framhöll Rannisto och föreslog att KAT och TAS
snabbt grundar en gemensam arbetsgrupp.
Ny
Helenius basar för BMU
Bil- och maskinbranschens union BMU gjorde historia genom att välja Arto Helenius,
39, till ny ordförande efter sin far Antti Helenius, 59, som går i pension i
höst.
Arto Helenius är jurist och ombudsman på FTFC-förbundet Funktionärsfacket TOEL.
BMU:s representantskap förkastade förslaget om ett avsiktsfördrag om en samgång med
Metall. Den nya styrelsen fick dock fullmakt att fortsätta utarbeta planerna på en
fusion.