. vane.jpg (302 bytes)

notiser-statistik.jpg (3903 bytes)

liitot.jpg (8556 bytes)AKT siktar på
industrilöner

lt-vilkku.gif (219 bytes) VAL för inpo

pune.gif (67 bytes)   Bättre lön och en förtjänstnivå som motsvarar industrins, det är bil- och transportarbetarnas centrala målsättning under de närmaste fyra åren. Lönen bör betalas i huvudsak på basen av tid inom alla avtalssektorer slog AKT:s tredagars kongress fast. AKT:s trettonde kongress hölls i Helsingfors.

Förbundet har räknat ut att biltrafiken har fallit under industrins förtjänstnivå med hela tolv procent under perioden 1986—2000. Samma eftersläpning fortsatte i fjolårets lönestatistik, berättade förbundets återvalde ordförande Timo Räty.

Förbundets målsättningsprogram motiverar kravet på att nå upp till förtjänstnivån inom industrin med att den yrkeskunskap, det ansvar och den belastning som branschen kräver är minst på samma nivå som inom industrin.

Löneutvecklingen inom transportsektorn bör basera sig på den tid man har arbetat i branschen, inte på tiden i företaget.

Lönerna måste garantera arbetarna en rimlig förtjänst. Det betyder att heltidsarbete och ett fortlöpande arbetsförhållande måste bli en grundrättighet för arbetstagarna. Om en löntagare utgående från sina egna behov vill göra kortare arbetsdag får han inte bli billigare för arbetsgivaren än en heldagsanställd.

Höstlov mot utmattning

AKT:s andra viktiga krav gäller arbetstiden. Förbundet kräver kortare arbetstid utan att förtjänstnivån sjunker. En hel del problem finner förbundet också i transportsektorns periodarbete, där arbetsskiften borde förlöpa utan avbrott, vara lika länge och innehålla ordentliga vilopauser. Korta skift vill AKT torpedera helt genom avtal, men vill samtidigt förkorta de 5,5 timmar långa oavbrutna körningarna.

AKT lovar att utveckla kollektivavtalen så att hela den tid man är bunden vid jobbet, med undantag för de lagstadgade pauserna, räknas som arbetstid. I avtalen för biltrafiken borde arbetsdagen kunna brytas av en högst en timme lång, oavlönad paus.

Bil- och transportarbetarförbundets kongress ställde också som mål att en veckolång höstledighet. Semesterveckan skulle konkret stöda höstens socialpaket, vars avsikt var att skjuta upp pensioneringsåldern och minska utmattningen i arbetet. Veckan skulle kosta arbetsgivaren 3,5 procent extra, den kunde beaktas i lönekraven t.ex. genom ett flerårigt program.

Räty påpekade att veckan inte heller skulle belasta nationalekonomin särskilt hårt, Tvärtom skulle den bl.a. främja sysselsättning och konsumtion.

AKT-basen underströk också att förbundet alltfort anser innehållet i de kommande uppgörelserna vara viktigare än formen. Räty kräver ett slut på nedskärningslinjen som rått inom avtals- och samhällspolitiken.

– De senaste decenniernas tillbakagång måste stoppas. Snuttifierade anställningar, utlagda verksamheter, åtskruvad arbetstakt, ideologiserad konkurrensutsättning, försämrade arbetsförhållanden och ett nedbantat socialskydd kräver åtgärder, menade AKT-basen.

Organisatoriskt kommer AKT att satsa alltmer på arbetsplatserna och uppmanar fackavdelningarna att bli ett slags motorer i fältarbetet.

I förbundets ledning fortsätter förutom ordförande Räty också förbundssekreterare Matti Vehkaoja och sekreteraren Juhani Koivunen. Förbundets fullmäktige leds såsom tidigare av Esko Jokikokko från Uleåborg.

Förbundssekreterare Vehkaoja går i pension i september nästa år. Kongressen valde därför redan nu hans efterträdare. Efter en tuff kamp valdes förbundets organisations- och utbildningssekreterare Juhani Salmela till ny förbundssekreterare efter Vehkaoja. Hans utmanare var lönesekreterare Markku Viitanen.

EERO KOSONEN

 

VAL för inpolt-ylos.jpg (843 bytes)

pune.gif (67 bytes)   Raimo Rannisto omvaldes till ordförande för Statens och specialtjänsternas fackförbund VAL på förbundskongressen i Tammerfors. Pirjo Mäkinen fick förnyat förtroende som förbundssekreterare medan fullmäktige leds av Airi Leponiemi.

Rannisto tog kraftigt ställning för ett inkomstpolitiskt avtal. Branschvisa förhandlingar skulle innebär adjö till fackligt inflytande på skattepolitiken, arbetslivets kvalitet och arbetstidsförkortningarna.

För att bevaka sina intressen bör de allt färre statliga arbetstagarna bör gå samman i större fackliga organisationer, framhöll Rannisto och föreslog att KAT och TAS snabbt grundar en gemensam arbetsgrupp.

Arto Helenius, BMUNy Helenius basar för BMU

Bil- och maskinbranschens union BMU gjorde historia genom att välja Arto Helenius, 39, till ny ordförande efter sin far Antti Helenius, 59, som går i pension i höst.

Arto Helenius är jurist och ombudsman på FTFC-förbundet Funktionärsfacket TOEL.

BMU:s representantskap förkastade förslaget om ett avsiktsfördrag om en samgång med Metall. Den nya styrelsen fick dock fullmakt att fortsätta utarbeta planerna på en fusion.

 

Löntagaren 21.6.2002 nr 6/02

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)