Ett
tecken på styrkan i en helgjuten arbetsgemenskap är att också städarna, som i många
andra företag kommer utifrån, finns kvar på bussbolagets lönelistor. Städarnas arbete
stöder den kvalitet bolaget har på sin verksamhet, enligt kvalitetscertifikatet. Det
betyder att städandet utförs av yrkeskunnigt folk och med omsorg. Dessutom hoppar
städaren Maija Pykäläinen in bakom ratten när det är rusch eller när någon
är sjuk. Att hålla städandet som eget arbete ökar möjligheterna också för själva
företaget. En av de tre städarna har busskort och en annan ska utbildas för busskort
under vinterns lopp.
Visst har Kotkaföretaget erfarenheter också av utomstående städfirmors tjänster.
Under ett års tid gjorde städare från ett städbolag morgonskiftet på bussbolaget. Det
var olika personer som utförde själva jobbet, de kunde inte jobbet och de t.o.m. uteblev
helt ibland.
Vi som jobbar här protesterade. Vi ville att alla är anställda hos företaget
och arbetar på heltid. Nåväl, ett år fick gå men sedan återgick bolaget till det
normala. Erfarenheterna överraskade inte, påminner busschauffören och
huvudförtroendemannen Tauno Tuomisalo.
Tuomisalo säger att husets egna städare behärskar sitt jobb och är trofasta
arbetstagare. Och serviceverkstäders avtal ger också städarna en rimlig lön.
VD Seppo Jyrkilä är idag glad över husets egna städare. Om framtiden vågar
man inte säga så mycket i den här branschen men såsom det nu ser ut har bolaget lagom
mycket folk och man har inga planer på att utlokalisera jobb. Under morgnarnas värsta
rusningstimmar sitter utöver Maija Pykäläinen också ett par av kontorsarbetarna bakom
ratten.
Visst är det en fördel för alla anställda att ha busskort. I ett litet
företag som vårt kan man på det sättet jämna ut arbetstoppar och så garanterar man
att busschaufförerna trivs med sina arbetsskift, konstaterar Jyrkilä.
Huvudförtroendeman Tuomisalo gillar det nuvarande systemet. Man har kunnat undvika att
splittra upp eller förkorta chaufförernas arbetsdagar. Chaufförerna får jobba
ordentligt i fulla arbetsskift istället för att jobba i några få timmar i stöten.
Mångsidigheten tilltalar
Maija Pykäläinen har arbetat för Jyrkiläs bussar i nio år. Bilar, om än av mindre
modell, var hon van vid, för hon har tidigare jobbat bl.a. på servicestationer.
En av städarna börjar jobbet redan klockan fyra på morgonen och de andra kommer på
jobb klockan sju. Morgonskiftet delar de på i tur och ordning. Den som kommer tidigt
städar de bussar som ska först ut i trafik.
Maija Pykäläinen vill hålla fast vid den gamla yrkesbenämningen städare
bussar ska städas, där hjälper inga omskrivningar.
Det är dammigt, smutsigt och tungt men jag gillar jobbet. Det är mångsidigt
och man behöver inte gå till konditionssalen för att hålla sig i trim. Jag är van vid
att hoppa från ett uppdrag till ett annat. Och så är det roligt att få köra en tur
ibland.
När man frågade mig i höstas om jag var intresserad av att köra lite oftare
svarade jag att jag gärna ville det bara jag inte behövde köra in till Helsingfors,
skrattar Maija Pykäläinen.
Hon kör i huvudsak rusningsbussarna i Kotka stad och då och då någon annan rutt vid
behov. För körtiden får hon normal chaufförslön. Jyrkiläs anställda har de senaste
åren ibland också fått lönebonus. Förhandsuppgifter om bolagets resultat gör att de
anställda väntar sig bonus igen i mars.
Kvalitetscertifikatet bestämmer hur snygga bussarna ska hållas. Men t.ex. det
att vindrutan är ren och inte bländar är ju också en trafiksäkerhetsfråga,
konstaterar Maija Pykäläinen och gnuggar glasen torra med tidningspapper.
Om bussen är riktigt smutsig kan det ta upp till en halv timme att städa den.
Om det är mycket bråttom städar vi bara helt lätt. Om våren görs alltid
storstädning av bussarna. Den städningen är mycket omständlig.
Huvudförtroendeman Tuomisalo berättar att olika typer av körning påverkar bussarnas
skick. När man t.ex. kör officersskolan RUK:s pojkar så sover de utmattade hela resan
utan att lämna efter sig minsta fingeravtryck på bussfönstren. Är det däremot
kryssningsfolk från Tallinnbåtarna har man garanterat mera att städa.
Höstens slaskväder är ett kapitel för sig men lyckligtvis får vi städa
bussarna inomhus i hallen.
AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA
JYRKILÄ
Oy