. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (2440 bytes)

pypa2.gif (53 bytes)Hel arbetsgemenskap fungerar

Länken brister om man ger ut städandet

runu.gif (924 bytes)  JYRKILÄ Oy

pune.gif (67 bytes)  När alla arbetstagare är husets egna skapas en helgjuten arbetsgemenskap. Om någon kommer utifrån brister länken. En hel arbetsgemenskap fungerar bättre och kan kompromissa vid behov. De här slutsatserna har man kommit till inom bussbolaget Jyrkilä Oy i Kotka.

Maija Pykäläinen putsar yrkesvant. Foto: LAURI SORVOJAEtt tecken på styrkan i en helgjuten arbetsgemenskap är att också städarna, som i många andra företag kommer utifrån, finns kvar på bussbolagets lönelistor. Städarnas arbete stöder den kvalitet bolaget har på sin verksamhet, enligt kvalitetscertifikatet. Det betyder att städandet utförs av yrkeskunnigt folk och med omsorg. Dessutom hoppar städaren Maija Pykäläinen in bakom ratten när det är rusch eller när någon är sjuk. Att hålla städandet som eget arbete ökar möjligheterna också för själva företaget. En av de tre städarna har busskort och en annan ska utbildas för busskort under vinterns lopp.

Visst har Kotkaföretaget erfarenheter också av utomstående städfirmors tjänster. Under ett års tid gjorde städare från ett städbolag morgonskiftet på bussbolaget. Det var olika personer som utförde själva jobbet, de kunde inte jobbet och de t.o.m. uteblev helt ibland.

– Vi som jobbar här protesterade. Vi ville att alla är anställda hos företaget och arbetar på heltid. Nåväl, ett år fick gå men sedan återgick bolaget till det normala. Erfarenheterna överraskade inte, påminner busschauffören och huvudförtroendemannen Tauno Tuomisalo.

Tuomisalo säger att husets egna städare behärskar sitt jobb och är trofasta arbetstagare. Och serviceverkstäders avtal ger också städarna en rimlig lön.

VD Seppo Jyrkilä är idag glad över husets egna städare. Om framtiden vågar man inte säga så mycket i den här branschen men såsom det nu ser ut har bolaget lagom mycket folk och man har inga planer på att utlokalisera jobb. Under morgnarnas värsta rusningstimmar sitter utöver Maija Pykäläinen också ett par av kontorsarbetarna bakom ratten.

– Visst är det en fördel för alla anställda att ha busskort. I ett litet företag som vårt kan man på det sättet jämna ut arbetstoppar och så garanterar man att busschaufförerna trivs med sina arbetsskift, konstaterar Jyrkilä.

Huvudförtroendeman Tuomisalo gillar det nuvarande systemet. Man har kunnat undvika att splittra upp eller förkorta chaufförernas arbetsdagar. Chaufförerna får jobba ordentligt i fulla arbetsskift istället för att jobba i några få timmar i stöten.

Mångsidigheten tilltalar

Maija Pykäläinen har arbetat för Jyrkiläs bussar i nio år. Bilar, om än av mindre modell, var hon van vid, för hon har tidigare jobbat bl.a. på servicestationer.

En av städarna börjar jobbet redan klockan fyra på morgonen och de andra kommer på jobb klockan sju. Morgonskiftet delar de på i tur och ordning. Den som kommer tidigt städar de bussar som ska först ut i trafik.

Maija Pykäläinen vill hålla fast vid den gamla yrkesbenämningen städare — bussar ska städas, där hjälper inga omskrivningar.

– Det är dammigt, smutsigt och tungt men jag gillar jobbet. Det är mångsidigt och man behöver inte gå till konditionssalen för att hålla sig i trim. Jag är van vid att hoppa från ett uppdrag till ett annat. Och så är det roligt att få köra en tur ibland.

– När man frågade mig i höstas om jag var intresserad av att köra lite oftare svarade jag att jag gärna ville det bara jag inte behövde köra in till Helsingfors, skrattar Maija Pykäläinen.

Hon kör i huvudsak rusningsbussarna i Kotka stad och då och då någon annan rutt vid behov. För körtiden får hon normal chaufförslön. Jyrkiläs anställda har de senaste åren ibland också fått lönebonus. Förhandsuppgifter om bolagets resultat gör att de anställda väntar sig bonus igen i mars.

– Kvalitetscertifikatet bestämmer hur snygga bussarna ska hållas. Men t.ex. det att vindrutan är ren och inte bländar är ju också en trafiksäkerhetsfråga, konstaterar Maija Pykäläinen och gnuggar glasen torra med tidningspapper.

– Om bussen är riktigt smutsig kan det ta upp till en halv timme att städa den. Om det är mycket bråttom städar vi bara helt lätt. Om våren görs alltid storstädning av bussarna. Den städningen är mycket omständlig.

Huvudförtroendeman Tuomisalo berättar att olika typer av körning påverkar bussarnas skick. När man t.ex. kör officersskolan RUK:s pojkar så sover de utmattade hela resan utan att lämna efter sig minsta fingeravtryck på bussfönstren. Är det däremot kryssningsfolk från Tallinnbåtarna har man garanterat mera att städa.

– Höstens slaskväder är ett kapitel för sig men lyckligtvis får vi städa bussarna inomhus i hallen.

AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA

JYRKILÄ Oylt-ylos.jpg (843 bytes)

• Ett privat bussbolag med säte i Kotka.
  • 46 personer på lönelistan.
  • Bolaget har 24 bussar.
  • Reguljär stadstrafik och abonnemangskörning.
  • Arrangerar bussresor.
  • 55 % av omsättningen kommer från stadstrafiken och
    återstoden från abonnemangstrafiken.

Löntagaren 12.12.2003 nr 10/03

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)