Regeringen avlät i januari till riksdagen ett
förslag till lag som begränsar arbetskraftens fria rörlighet när EU utvidgas.
Regeringen föreslår en övergångsperiod på två år, varefter man våren 2006 granskar
läget och besluter om det finns behov av en ytterligare övergångsperiod.
Enligt lagförslaget börjar övergångsperioden den 1 maj 2004 då EU får nya
medlemmar. Som allra längst föreslås övergångsperioden kunna omfatta sju år.
Begränsningen gäller arbetskraften i de nya medlemsländerna.
FFC har antagit att speciellt tjänsternas fria rörlighet kommer att medföra problem.
Enligt denna frihet kan underentreprenörer och bemanningsfirmor verka i Finland utan
särskild övervakning redan från början av maj. FFC menar att man borde kräva att
dylika företag registreras i Finland eller att de åtminstone borde uppge vilka löner de
betalar eller betala skatt på lönerna till Finland.
FFC har krävt att fackförbunden får rätt att väcka talan för att de bättre ska
kunna övervaka arbetsvillkoren. I dagens läge kan bara den arbetstagare vars
arbetsvillkor man har brutit mot väcka talan mot arbetsgivaren.
Under centralkriminalpolisen bildas under februari månad en specialenhet med nio
poliser, vilkas uppgift är att undersöka missbruk av utländsk arbetskraft och
försummelse av arbetsvillkoren. Beslut om att grunda enheten fattades i samband med den
inkomstpolitiska uppgörelsen.
Dansk övergångsperiod
Av de övriga nordiska länderna är det bara Danmark som begränsar arbetskraftens
fria rörlighet. I Danmark har man enats om åtgärder som i praktiken innebär
ibruktagande av en övergångsperiod även om Danmark officiellt öppnar sin arbetsmarknad
också för de nya medlemsländerna.
I Sverige har man diskuterat en begränsning, men regeringens förslag röstades omkull
i den svenska riksdagen.