En framgångsrik
och berömd professor besökte en gång ett zenkloster i Japan. Han ville absolut träffa
klosterföreståndaren och zenmästaren. Det gick att ordna och professorn fick träffa
mästaren. Han satt på golvet invid det låga tebordet. Professorn visades vördnadsfullt
fram och tog plats vid andra änden av bordet och började ställa ingående frågor om
zen till mästaren samtidigt som han mycket tydligt klargjorde sin egen ståndpunkt.
Mästaren satt tyst en lång stund och lyssnade. Sedan började han hälla upp te. Och han
hällde. Och han hällde. Och han hällde. "Stopp! Stopp!" ropade professorn.
"Det rinner ju över!"
"Ja", sade zenmästaren, "där det är fullt, där ryms det inte
mer."
Talar människor längre med varandra? Orkar vi längre ödsla energi på samtal i
vårt ordrika samhälle. Jag menar samtal på riktigt, samtal som är något annat än
information, order, förhandlingar. Teven har numera fått hedersplatsen i våra hem och
ersatt både lägerelden och altaret.
1900-talet blev accelerationens och informationens århundrade. På de senaste åren
har det produceras mer information än under de senaste 5000 åren tillsammans. Vi
bombarderas dagligen av information. En ny klassklyfta håller redan på att utvecklas
mellan dem som kan välja den information de vill ha och dem som drunknar i
informationshavet.
Ökad ytlighet och splittring är ett resultat av farten i samhället. Det är priset
vi betalar för 1900-talets enorma utveckling Spädbarnsdödligheten i Norden hör
visserligen till de lägsta i världen och levnadsstandarden har höjts, men tempot, den
skenande accelerationen i samhället, håller på att driva fram en andlig och kulturell
härdsmälta. I namn av utveckling köper vi vilka försäljningsargument som helst. Vi
är på mycket god väg att offra både humanismens människovärde och demokrati på
fartens och konsumismens altare.
Det finns saker som måste få ta tid. Demokrati tar tid. Idag fattas många viktiga
beslut under svår tidspress, via telefon, fax och e-post, och utan att beslutsfattaren
behöver se den som beslutet rör i ögonen.
Att odla relationer tar också tid. Jag glömmer ibland att jag faktiskt träffar fler
människor på två månader än vad min mormors mor gjorde under hela sitt liv.
Att döda en människa går på ett ögonblick, att utveckla en människa tar en hel
människoålder.
Att starta ett krig går snabbt, att efteråt skapa fred och samförstånd tar tid.
Att tala för långsamhet är en revolutionär handling.
Återtar vi rätten till långsamheten, återtar vi också rätten till koncentration
och fördjupning, rätten till det goda samtalet — till din och min stund på jorden.