. |
 |

Brobygge på gång
Det
talas mycket om brobygge i dessa dagar. Nästa inkomstavtal som man uppenbarligen
försöker snickra ihop under hösten och början av nästa år innevarande
avtalsperiod går ut i februari 2005 beskrivs som en bro över en period av
ekonomisk ovisshet. Tanken är att en lång avtalsperiod skall ge förutsägbarhet och
stabilitet åt ekonomin. Detta är nödvändigt med tanke på investeringarna som inte
tycks ta fart trots att de ekonomiska utsikterna nu rätt allmänt målas i ljusa färger.
Finansminister Antti Kalliomäkis bud om statliga satsningar i
infrastruktur; vägar, utbildning och forskning, parade med kännbara skattelättnader kan
ses som ett svar på FFCs fullmäktiges krav. Också där riktades strålkastarljuset på
investeringarna. Det är helt uppenbart att investeringsgraden inom industrin,
servicesektorn och den offentliga sektorn måste höjas ordentligt för att man skall
lyckas pressa tillbaka arbetslösheten. Med den tillväxttakt som ekonomin nu uppvisar
stampar sysselsättningen på stället. De senaste siffrorna tyder tom. på att
arbetslösheten håller på att förvärras, vilket är mycket oroande eftersom också
sysselsättningsgraden sjunker i ett läge då andelen sysselsatta borde öka.
"Budskapet från arbetsgivarlägret
har varit oklart och motstridigt."
Kalliomäki
föreslår ett treårigt avtal. Vilket vore exceptionellt långt. I sitt tal till FFCs
fullmäktigemöte framhöll ordförande Lauri Ihalainen behovet av en exceptionell och
ambitiös inkomstuppgörelse och fann det motiverat att söka ett maximalt långt
avtalsskydd för medlemmarna i dessa osäkra tider av hård internationell konkurrens. Han
hänvisade också till att man i många konkurrentländer (som Tyskland och Sverige)
ingått osedvanligt långa avtal.
Längre än tvååriga inkomstavtal har tidigare ansetts hart när omöjliga att
åstadkomma. Närmast på grund av att man saknat instrument att överblicka och styra en
så lång period i ekonomin. Invändningarna är inte längre värst relevanta. Vi har
närapå nollinflation och uppföljningen av ekonomin har utvecklats så att vi nästan i
realtid vet var vi står.
Långa avtalsperioder kräver dock en stor portion vilja och förtroende hos samtliga
parter. Hittills är arbetsgivarnas intentioner höljda i dunkel. Budskapet från det
omorganiserade arbetsgivarlägret har varit oklart och motstridigt. Det andra brobygget,
skapandet av ett fungerande omställningsskydd, har de inte alls velat delta i. Tanke är
ju här att man i uppsägningssituationer skulle underlätta övergången från ett arbete
till ett annat. Bygga en bro som hindrar den uppsagda från att dras ner i
arbetslöshetsträsket. Detta har facket lyft upp som reformkrav nummer ett i
avtalsrörelsen, utan att binda sig vid någon specifik modell. Vägrar arbetsgivarna
envetet diskutera åtgärder som förbättrar uppsagdas ställning och underlättar
omplaceringen i arbetslivet är nog avtalsloppet kört innan det startat. Men finns det
vilja till fortsatt inkomstpolitik och därmed ekonomisk stabilitet börjar byggklossarna
vara samlade.
HANS JERN
Löntagaren 4.6.2004 nr
5/04
|

 
|
|
 |
|