En blå Fiat bromsar in i
sista stund för att undgå att köra över asfaltarbetaren som putsar kanten mellan de
två filerna på Gjuterivägen i Vanda. Trafiken behöver inte dirigeras då filerna är
två.
Trafiken är den största risken i vårt jobb, konstaterar
arbetsledaren Jukka Metsäluoma vid vägkanten. Endast ett par tillbud har hans
tiomannagäng upplevt under sina 15, 16 år tillsammans, men desto fler situationer
näraögat. Att jobba länge tillsammans ger dock trygghet man vet hur
arbetskamraten jobbar och agerar i olika situationer och litar på varandra.
Säkerhetsskor sitter på samtliga arbetares fötter. Skor med höga skaft, påpekar Kai
Myllymäki, Byggnads förtroendeman för Lemminkäinens beläggningsenhet och andra
vice skyddsombud
Tidigare hade vi mera öppna modeller som kunde ge brännskador på vristerna.
Asfalten håller en temperatur på plus 200 grader och emulsionslagret plus 100 grader,
säger Myllymäki. Idag är dock brännskador ovanliga överlag.
Att säkerhetsskorna är ett bra skydd fick den arbetare i ett annat arbetslag erfara
då en buss häromdagen körde direkt över hans tår utan att göra någon skada.
Öronproppar och granna västar är också obligatorisk utrusning. Ett riskmoment
mindre för både arbetare och andra blev det då arbetsfordon utrustades med ljudsignal
vid backning.
Vrickningar, ryggar och tennisarmbågar
Brännskador är alltså ett minne blott. I dag är det ofta fysiska skador, typ
vrickningar som vid kliv upp och ned i arbetsmaskinerna, där ergonomin enligt
förtroendeman Myllymäki är i huvudsak god.
Myllymäki jobbar som montör och reparerar maskiner runtom i södra Finland.
Folk vänder sig sällan till mig i frågor om säkerheten. Ibland får jag dock
önskemål om mera skolning i hur nya maskiner ska användas. I dag ska folk ju vara
allround, och behärska många olika typer av maskiner.
Men jobbet är fysiskt tungt. Ryggen tar stryk, spadar ska svingas rätt.
Tennisarmbågar är inte heller okända, dem för den egna företagshälsovården ta hand
om. Arbetarskyddschef Jyrki Tuominen berättar att Lemminkäinen redan på 70-talet
hade en öppenvård som gick utöver det som bestämmelserna krävde.
Bilavgaser utsätts asfaltarbetarna för men den lukt doft säger kvartetten
unisont som asfaltarbetet ger har undersökts grundligt. Det har dock inte visat
sig på lång när så farligt som man kunde befara, påpekar förvaltningsdirektör Tapio
Huttunen.
Vädret är också en viktig faktor i utearbetet. Just i dag är det idealiskt för
asfaltarbete: halvmulet, nästan vindstilla med en temperatur på plus 15, menar
arbetsledare Metsäluoma. Men värmen från asfalten tar det en sommar att vänja sig vid.
Det gäller också att se upp med vätskebrist.
Satsar på kurs och kort
Tapio Huttunen och Jyrki Tuominen spejar ut över vägen där beläggningsarbetarna
arbetar raskt medan vältar och andra maskiner cirkulerar. Duon är nöjd över att de
faktiska arbetsolyckorna är få.
Vi har till om med enheter där det inte hänt några olyckor på några år.
Men det finns också enheter där vi inte helt och fullt kan komma ned till idealet, Noll
olycksfall, som vi är med i, säger Tuominen.
Arbetarskyddsutbildning har koncernen gett i årtionden och byggt på. Ifjol deltog 949
personer i något slag av arbetarskyddsutbildning ifjol, inte illa i en koncern som totalt
sysselsätter drygt 7 000 personer.
Säkerhetskort för vägarbete infördes år 2000, det krävs i vissa arbeten, och
förutsätter endagskurs plus tent. Också arbetsledarna deltar.
Vi har kortet, ler Metsäluoma, Myllymäki och Huttunen. Tuominen hastar att
påpeka att han i stället har arbetssäkerhetskort.
Kortet för heta arbeten är obligatoriskt för beläggningsarbetare. Utbildning i
första hjälp ges också. Och utbildning går folk på utan att knorra.
Jag har då aldrig stött på någon som tackat nej till mera kunskap om
arbetarskydd, säger Tuominen och förtroendemannen nickar instämmande.
God image ger självrekrytering
Varje vår ges en duvning i arbetarskydd, så kunskapen inte glöms under vintern, och
också information om nyheter.
Säsongen i södra Finland pågår från mitten av april till december, i norr från
juni till medlet av oktober. Vintertid har en del arbetare jobb t.ex. med reprationer,
medan andra är permitterade för att återkomma troget varje vår.
Folk byter sällan jobb i företaget, medelåldern för arbetarna ligger kring
4445, för tjänstemännen några år högre. Asfaltarbetet har en bra image och
lönenivån ligger i Lemminkäinen en bit över genomsnittet.
Det finns släkter där asfaltarbetet gått i arv i tre, fyra generationer redan.
Problem med nyrekrytering vidkänns ingen.
Gängen väljer in nya medlemmar. Är det någon som inte passar in så hamnar
han småningom ut. Nya kommer ofta in via bekanta asfaltarbetare, säger Metsäluoma.
I Salo har en utbildning för beläggningsarbetare kört igång. Eleverna kommer
småningom ut på praktik. Lemminkäinen har gett 85 procent fortsatt jobb.
Säkerhetstänkandet förs ut i Europa
Arbetarna i Lemminkäinens beläggningsenhet uppgick i augusti till 981 men frånvaro
på grund av olyckor var liten. Frånvaron på grund av olycksfall uppgick ifjol till 66
timmar på en miljon arbetstimmar, mot 100 inom byggnads och 40 inom industrin generellt.
Bland enheterna placerar sig placerar sig beläggningsarbetet på tredje plats i
säkerhet, efter kontorsarbetet och takfabrikerna.
Koncernens säkerhetsprogram 20032007, ligger till grund för de program som
enheterna gör upp. Både mål, medel och uppföljning listas t.ex. för 0-olycksfall,
0-miljöskador och 0-eldsvådor, likaså ger råd hur olyckstillbud ska åtgärdas.
Ansvarstänkandet syns också i ett skilt miljöprogram som betonar ansvaret för allas
vår gemensamma miljö.
Lemminkäinen deltar såväl i den riksomfattande kampanjen Nollolycksfall som i
kampanjen "Zägällä ei pärjää", ungefär "Lita inte på turen"
som körde i gång i september. Arbetarskyddschef Huttunen har just beställt frågekort
åt samtliga anställda. Testet går ut på att kryssa för hur man agerar i
risksituationer på jobbet/i skolan, i trafiken, hemma och under fritiden.
I arbetsolyckor dör årligen ca 40 finländare men i olyckor totalt 2 700.
Totalt sker en miljon olyckor. Det gäller alltså att känna till risker också hemma,
på fritiden och i trafiken. Vi vill att vår personal ska må bra, också utanför
jobbet, säger han bestämt.
Vad satsningen på arbetarskydd kostar Lemminkäinen kan förvaltningsdirektör
Huttunen inte säga på rak arm, men något tak har inte satts. Det som behövs, det
kommer det må sedan vara att nya säkerhetsskor behövs tidigare än vad avtalen
säger.
I koncernens utländska enheter arbetar 20 procent av de anställda, i länderna runt
Östersjön, Tyskland och Polen undantagna, samt i Norge arbetar ca 1200 personer.
Vi försöker föra ut Lemminkäinenkulturen i säkerhetstänkandet, och tar
också personer hit på kurs. Men det är fråga om olika kulturer och vägen är lång,
säger Jyrki Huttunen diplomatiskt.
INGEGERD EKSTRAND