Vissa aber tycks finnas. Kunderna tenderar hamna i kläm. Skandalen med handikappades
färdtjänster i Helsingfors är ett i raden med talande exempel på entreprenörskapets
saliggörande effekt. Den lilla detaljen att en beställd transport borde komma på utsatt
tid har offrats på effektivitetens altare. Bokstavligen utsatta i regn och rusk blir de
mest försvarslösa medborgarna offer för entreprenörens profithunger och
kommunpolitikernas aningslöshet.
Personalen brukar det heller inte gå så bra för när det privata näringslivet tar
över. De som inte får sparken direkt får finna sig i sämre anställningsvillkor.
Mindre lön och mer jobb är en vinstgivande melodi.
I Sibbo avslöjades för något år sedan att den entreprenör som skötte matservicen
till åldringar i hemvård blev effektiv och konkurrenskraftig genom att dela ut kall och
undermålig mat. Kunder som klagade tillrättavisades av nitiska tjänstemän som såg sig
föranlåtna att träda upp till entreprenörens försvar. Så skall en slipsten dras!
Hur lokaltrafiken kan skötas konkurrenskraftigt och kaotiskt ursäkta effektivt
kan studeras i London och Stockholm. En infrastruktur som ser till att folk kan ta
sig till jobb alla dagar tåg och bussar råkar gå är väl något företagen i
Helsingforsregionen också skulle vara betjänta av. Huvudstadens kommunpolitiker tycks
vara på god väg att förverkliga önskedrömmen.
Sitsen är inte avundsvärd för de förtroendevalda som i valet 24 oktober utses att
ta hand om kommunernas fögderi. Riksdagen bestämmer vilka uppgifter som skall skötas,
pengarna den anvisar räcker vanligen inte till. Om serviceproduktionen ännu ges åt
entreprenörer decimeras kommunpolitikerns uppdrag till upphandlarens. Kanske det inte är
så förvånande om allmänhetens intresse för valet också decimeras.
HANS JERN