När
Löntagaren gick i press verkade det klart att en ny inkomstpolitisk helhetsuppgörelse
skulle kunna undertecknas på ???. Uppgörelsen förbättrar de uppsagdas situation
avsevärt. De löneförhöjningar som ingår i uppgörelsen ger, i kombination med de
skattelättnader regeringen har utlovat, löntagarna en stadigt ökad köpkraft under de
kommande tre åren.
På central nivå uppnåddes ett förhandlingsresultat, nästan inom utsatt tid, även
om gapet mellan parternas synsätt var speciellt stort den här gången. I synnerhet
gällde konflikten lönestrukturen och nivån på förhöjningarna. Avtalsperioden är 2,5
år lång så, att den börjar 16.2.2005 och utgår 30.9.2007. Löneförhöjningarna
träda i kraft i början av mars 2005 och början av juni 2006.
Solidariska profilen bevaras
Inom FFC har man varit nöjd över att man lyckades avvärja arbetsgivarnas strävan
att frångå elementet av solidaritet i löneuppgörelsen.
Förhandlingsresultatet innehåller ett solidariskt element för vartdera
avtalsåret även om hela uppgörelsen ändå inte är lika solidarisk som det gällande
helhetsavtalet. Resultatet måste emellertid betecknas som gott, när man beaktar de stora
skillnader som rådde vid förhandlingarna, beträffande löneuppgörelsens grad av
solidaritet och rättvisa, sade FFC:s ordförande Lauri Ihalainen när
förhandlingsresultatet var nått. Arbetsgivarna krävde nästan in i det sista, med stöd
av Akava, att man genomdriver endast procentförhöjningar och avstår från
jämställdhetspotten.
Köpkraften ökar stadigt
Förhandlingarna om lönestrukturen ledde till en kompromiss. Under det första
avtalsåret följer man den traditionella blandlinjen, det andra året genomförs
förhöjningarna i procent. Löneförhöjningarnas kostnadseffekt är 2,5 procent nästa
år och 2,1 procent år 2006. Löneförhöjningarna innehåller en förbundspott för
vartdera avtalsåret. En jämställdhetspott delas ut bara år 2006.
Inom FFC uppskattar man att löntagarnas köpkraft ökar med cirka sju procent
under avtalsperioden. Nästa och
följande år är årstillväxten cirka två procent. I och med att sysselsättningen
förbättras kan löntagarnas köpkraft öka med
en årstakt på hela tre procent, uppskattar man på FFC.
I likhet med det gällande avtalet innehåller uppgörelsen rekommendationer om
riktlöner,
om hur förbundspotten ska fördelas och såväl ett
indexvillkor som en förtjänstutvecklingsklausul.
Omställningsskyddet förverkligas
Ihalainen beskriver inpons kvalitetsreformer som tunga. FFC:s mål beträffande
omställningsskyddet förverkligas nästan i sin helhet. Och de förtroendevaldas
ställning förbättras konkret. Beträffande beställaransvaret och fackförbundens rätt
att väcka talan åstadkom facket en början, trots arbetsgivarnas kraftiga motstånd.
Omställningsskyddet ger de offentligt eller privat anställda, liksom en del av de
visstidsanställda, som sägs upp av ekonomiska och produktionsmässiga orsaker, rätt
till ett individuellt sysselsättningsprogram. För dem som deltar i programmet utlovas
5-20 dagar avlönad ledighet och förhöjt utbildningsstöd under uppsägningstiden.
Arbetsgivarna bekostar det förhöjda utbildningsstödet kollektivt.
Arbetskraftsmyndigheterna gör upp de personliga sysselsättningsprogrammen. Det
förhöjda utbildningsstödet betalas ut från a-kassan och det finansieras genom att
höja den arbetslöshetsförsäkringsavgift som arbetsgivaren betalar.
För att få del av ett individuellt sysselsättningsprogram måste den uppsagda ha en
tre års arbetshistoria. Visstidsanställda uppsagda bör ha arbetat för samma
arbetsgivare i tre år, antingen i följd eller i repriser. Den avlönade ledighetens
längd är beroende av uppsägningstidens längd. Det förhöjda utbildningsstödet kan
utbetalas i maximalt 185 dagar. Stödet ökar månadsinkomsterna för en arbetslös som
har haft en lön på 2 000 euro med cirka 300 euro. Det betyder att den inkomstrelaterade
arbetslöshetsdagpenningen tillsammans med det förhöjda utbildningsstödet är kring 1
408 euro i månaden.
Beställaransvar diskuteras vidare
Beställarens ansvar ökar vid bl.a. underleveranser och användningen av
bemanningsföretag, ansvaret gäller anställningsvillkor, skatter och
socialskyddsavgifter. Som ett resultat av förhandlingarna tillsätts arbetsgrupper som
ska klargöra vilka avtals- och lagändringar som krävs för att öka beställaransvaret,
liksom också metoder för att bekämpa den grå ekonomin.
Fackförbundens rätt att väcka talan är uppenbarligen ett rött skynke för
arbetsgivarsidan. Ändå kommer frågan att utredas i en trepartskommitté, till den del
den berör utländsk arbetskraft. Flera EU-länder har redan gått in för både
beställaransvar och fackets rätt att väcka talan.
Jämlikhet för förtroendevalda
FFC nådde framgångar i kravet på att förbättra de förtroendevaldas ställning, i
synnerhet arbetarskyddsfullmäktiges ställning blir bättre. Förhandlarnas enades om att
förtroendemännens och arbetarskyddsfullmäktiges ställning blir likvärdig. De får
lika rätt till utbildning, tidsanvändning och ersättningar.
Parterna enades också om att förtroendemännen och arbetarskyddsfullmäktige får
ökad rätt till information om användningen av arbetskraft. Informationen inkluderar
uppgifter om avlöning och gällande lönesystem, liksom sättet på vilket arbetskraft
används. I framtiden ska alltså de förtroendevalda få uppgifter om exempelvis
arbetsplatsens visstids- och hyresanställda.
Ökad utbildning och lokal avtalsverksamhet
Parterna enades också om en del
utbildningsåtgärder. Yrkesexamensstipendiet ska höjas med 100 euro till 330 euro,
stipendiets undre åldersgräns slopas och den övre åldersgränsen höjs till 63. I det
statliga åtgärdspaket som knyts till inpon finns det flera åtgärder som siktar till
att höja yrkeskompetensen, bl.a. ska statens anslag för yrkesmässig vuxenutbildning
höjas.

De inkomstpolitiska helhetsuppgörelserna brukar också innehålla åtgärder för att
främja jämlikheten mellan könen och det gör också utkastet till ny uppgörelse. Bl.a.
ska likalönsprogrammen utvecklas, liksom de lönesystem som bygger på arbetsvärdering.
En informationskampanj ska främja uppgörandet av jämställdhetsplaner och inpotexten
innehåller också en rekommendation om att kollektivavtalen ska granskas ur ett
jämställdhetsperspektiv.
Ett nytt element i den aktuella uppgörelsen är att den lokala avtalsverksamheten ska
utvecklas. Initiativet var arbetsgivarnas men också löntagarsidan är intresserad.
Arbetsgivarnas ursprungliga mål var att kraftigt öka avtalsverksamheten på
företagsnivån. Nu enades man om att utreda frågan och på basen av utredningarna öka
den lokala avtalsverksamheten på sikt.
Parterna enades också om en förteckning frågor som ska utredas branschvis, bl.a.
gäller det arbetstidsfrågor, spelregler för underleveranser, en utvärdering av
marknadsläget och utvecklande av löne- och avtalssystemen.
FFC:s webbsidor innehåller ett digert bakgrundmaterial, bl.a. förhandlingsresultatet
i pdf-form, adressen är ww.sak.fi/tupo
PIRJO PAJUNEN
-------------
Arbetsgivarkritik i fullmäktige
Avtalsrörelsen var det självklara diskussionstemat när FFC:s fullmäktige i slutet
av november var samlat till höstsession. Fullmäktige stödde kraftigt en
inkomstuppgörelse som tryggar Finlands konkurrenskraft i en global ekonomi.
Pappersarbetsgivarnas tilltag att redan under pågående förhandlingar ställa sig
utanför väckte allmän förtrytelse.
Omställningsskyddet, förtroendemännens ställning och ökat beställaransvar
stöddes i flera diskussionsinlägg. Metallarbetaren Lars-Olof Karlström från
Jakobstad förundrade sig över arbetsgivarnas njugga inställning till beställarnas
ansvar.
Det är att ge fel signal åt dem som figurerar i ekonomins gråzon. Man frågar
sig på vems sida Finlands Näringsliv står fuskarnas eller de ärliga
företagarnas sida.
Byggnads Seppo Koskinen från Pargas förundrade sig över
transportsarbetsgivarnas kategoriska vägran att diskutera i samband med den nyss
avslutade konflikten. Hur skall man kunna förhandla och avtala om man inte ens
diskuterar? Koskinen framhöll att transportarbetarna var ute i ett angeläget ärende.
Uppspjälkning av arbetet är verklighet inom många andra branscher också.
Fullmäktiges ordförande, Tuire Santamäki-Vuori från Kommunal, tog fasta på
arbetsgivarnas strävan att ändra lönebildningen och öka flexibiliteten. Hon såg det
som ett tecken på att företagen blivit mindre beroende av förhållandena i hemlandet
då produktion och underleveranser kan förläggas vart som helst i världen.
Ägarna har blivit den viktigaste referensgruppen och kvartalsresultatet
viktigare än långsiktigt arbete, påpekade hon, och varnade för att detta i
förlängningen kan leda till att maskinpark och annat baskapital förstörs då
företagen inte under trycket av att ständigt göra resultat inte investerar
tillräckligt.
Santamäki-Vuori varnade också för överstora skattelättnader. De undergräver den
offentliga ekonomin och leder till nedskärningar. Hon citerade den kritiska amerikanska
nationalekonomen Paul Krugman som sagt att skattelättnader kan vara som en gåva där
gåvogivaren använder ditt kreditkort att betala med.
HJ