. vane.jpg (302 bytes)

aktuellt.jpg (2999 bytes)

Medlemmar värvas vecka fem år fem

pune.gif (67 bytes)  Den FFC-anslutna fackföreningsrörelsen kommer att synas och höras på arbetsplatserna i början av nästa år. Medlemsvärvningskampanjen "Vecka fem, år fem" inleds, som namnet antyder, vecka fem i januari och fortsätter hela vårvintern. Med kampanjen vill man upplysa om fördelarna med att höra till facket.

Målgrupp för kampanjen är de unga som är nya på arbetsmarknaden. De kampanjaktiva kommer att besöka 10 000 FFC-organiserade vecka5.jpg (13657 bytes)arbetsplatser och söka direkt kontakt med 100 000 potentiella medlemmar. Kampanjen fokuserar på de arbetsplatser som får besök av de FFC-anslutna förbundens aktiva under slutet av januari. Senare på våren ordnas evenemang också i affärscentra och på torg.

De unga förhåller sig positivt till facket. Undersökningar visar att den främsta orsaken till att de unga inte är medlemmar i facket är brist på information, liksom det faktum att ingen har kommit och erbjudit dem att bli medlemmar. Kampanjen utmanar därför FFC:s aktiva — förbundens funktionärer, förtroendemän, aktiva i fackavdelningar och fackets distriktsverksamhet — att betydligt aktivare erbjuda arbetsplatsernas unga att bli medlemmar i ett fackförbund.

Bakgrunden till kampanjen är det faktum, att medlemskap i facket inte längre är en självklarhet för de unga,även om organisationsgraden i Finland ännu ligger i världstopp. Den privata arbetslöshetskassan, den s.k. Loimaakassan, har på några år vuxit till landets största a-kassa. Kassan lockar i synnerhet de unga. Största delen av dess medlemmar har aldrig varit medlemmar i något fackförbund.

Medlemsvärvningen ackompanjeras av en bred reklamkampanj med temat "Djungelns lagar gäller inte längre". Här utlovas gatuskyltar, tevereklam och annonser i förbundstidningarna. I förbundstidningarna påminns läsarna om att det är klokt att ta med familjens unga i skyddet av fackförbundens breda vingar.

Den sjuttonde januari öppnas kampanjens webbsidor på webbplatsen www.sak.fi, och här erbjuds bl.a. elektroniska postkort, möjligheten att testa sin egen arbetsplats och hjälp att finna sitt eget fackförbund. Besökarna får också gärna berätta om sina egna erfarenheter i arbetslivet.

Kampanjmaterialet har redan distribuerats till förbunden. Utöver postkort och rockmärken finns här en guide som hjälper förtroendemännen att värva nya medlemmar och en broschyr till de unga om spelreglerna i arbetslivet. Materialet finns också på svenska.

Också invandrarna är en viktig målgrupp för kampanjen. För dem utarbetas ett eget material.

Löntagaren 17.12.2004 nr 10/04

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)