Målgrupp för kampanjen är de unga som är nya på arbetsmarknaden. De
kampanjaktiva kommer att besöka 10 000 FFC-organiserade
arbetsplatser och söka direkt kontakt med 100 000 potentiella medlemmar.
Kampanjen fokuserar på de arbetsplatser som får besök av de FFC-anslutna förbundens
aktiva under slutet av januari. Senare på våren ordnas evenemang också i affärscentra
och på torg.
De unga förhåller sig positivt till facket. Undersökningar visar att den främsta
orsaken till att de unga inte är medlemmar i facket är brist på information, liksom det
faktum att ingen har kommit och erbjudit dem att bli medlemmar. Kampanjen utmanar därför
FFC:s aktiva förbundens funktionärer, förtroendemän, aktiva i fackavdelningar
och fackets distriktsverksamhet att betydligt aktivare erbjuda arbetsplatsernas
unga att bli medlemmar i ett fackförbund.
Bakgrunden till kampanjen är det faktum, att medlemskap i facket inte längre är en
självklarhet för de unga,även om organisationsgraden i Finland ännu ligger i
världstopp. Den privata arbetslöshetskassan, den s.k. Loimaakassan, har på några år
vuxit till landets största a-kassa. Kassan lockar i synnerhet de unga. Största delen av
dess medlemmar har aldrig varit medlemmar i något fackförbund.
Medlemsvärvningen ackompanjeras av en bred reklamkampanj med temat "Djungelns
lagar gäller inte längre". Här utlovas gatuskyltar, tevereklam och annonser i
förbundstidningarna. I förbundstidningarna påminns läsarna om att det är klokt att ta
med familjens unga i skyddet av fackförbundens breda vingar.
Den sjuttonde januari öppnas kampanjens webbsidor på webbplatsen