Medier intervjuade överingenjören, som tilldelades en varning för att
ha uttalat sig offentligt.
I februari 2002 drog den italienska tillverkaren överingenjören, och ministeriet,
inför rätta och krävde ersättning på 30 miljoner mark. Tammerfors tingsrätt
remitterade ärendet direkt till EG-domstolen för att få förhandsbeslut bl.a. om här
var fråga om en s.k. förbjuden begränsning av handeln.
I mars 2004 konstaterade EU-kommissionen i ett utlåtande till EG-domstolen att
tjänstemän har yttrandefrihet och att lyften stred mot maskindirektivet. Det beskedet
nådde Finland först på höstkanten.
Den 19 april 2005 tog EG-domstolen upp ärendet till muntlig behandling. Förutom
kommissionen backade nu också Nederländerna och Sverige upp tjänstemäns
yttrandefrihet.
EG-domstolen väntas komma med sitt beslut i höst, varefter ärendet återgår till
tingsrätten.
Det italienska företagets ersättningskrav är nu en miljon euro.
Farliga billyftar användas fortfarande
Att det brister i konstruktionen och därmed i säkerheten hos billyften
har konstaterats av flera instanser. Låsanordningen i lyftarmarna håller inte, och
fungerar inte tillförlitligt. Lyftens dimensionering strider mot standarden, belastningen
borde ha satts till den halva. Att billyften strider mot direktiven konstaterade en
enhällig expertis vid sitt möte i Wien i april 2001. Ministeriet reagerade inte. Inte
heller på våren 2004 då Nylands arbetarskyddsdistrikt och oberoende Fimtekno
konstaterade bristerna. Utmattningssprickor fanns i alla, utom en, av de 15 billyftar som
fortfarande var i bruk i Nyland.
Att ingen metallare stod i vägen då en Mercedes ramlade ned från en billyft, var
rena rama turen, konstaterar Raimo Kärnä, arbetarskyddssekreterare på Metall.
Än har ingen dött, men ska vi verkligen behöva förlita oss enbart på turen,
frågar Kärnä upprört.
Metall har gjort flera påstötar både till förre ministern Soinivaara och hos
minister Mönkäre. Med klent resultat, konstaterar Kärnä.
Förtroendet för social- och hälsovårdsministeriet är på upphällningen.
Handhas frågorna i fel ministerium? Borde arbetarskyddet överföras till ett
"hårdare" ministerium, till arbetsministeriet eller handels- och
industriministeriet, undrar Kärnä bistert.
Han påpekar att arbetarskyddsdistrikten nog sköter sina åligganden.
Men snart vågar ju inspektörerna inte företa sig något! Beror det på
personer högre upp på beslutstrappan att situationen är den den är i dag, frågar han
retoriskt.
Finland utanför larmsystem
Ser AGM marknadsövervakningen som ett illegalt handelshinder i sig? Det frågar
Europafacket EFS i ett PM, där facket konstaterar att fallet är av största betydelse.
EFS tolkar det som att den italienska granskningsmyndigheten försummat bl.a.
hållfasthetstestet för lyftarmarna och efterlyser skärpt övervakning av granskarna.
Enligt maskindirektivet hör marknadsövervakningen till medlemsstaternas åligganden, och
de kan vid behov förbjuda att maskinen kommer in på marknaden.
Enligt EFS har problem med billyften förekommit också i andra medlemsländer. Den
informationen har inte nått Finland, som inte gått med i det internationella
larmsystemet.
EFS ser inget fel i att saken dryftats offentligt i Finland. Tvärtom. Säkerhetsrisken
var så allvarlig att det var bra att firmor som använde billyften fick information.
Inspektörernas öde i vågskålen
EFS framhåller att facket alltid ansett det viktigt att arbetarskyddsinspektioner är
fria från påtryckning.
Får AGM rätt får det långtgående möjligheter för arbetarskyddsinspektörernas
arbetsmöjligheter, konstaterar EFS. Det skriver Raimo Kärnä under.
Då är det fritt fram att importera vad som helst. Då måste andra åtgärder
övervägas, säger Kärnä, som under snart 30 år jobbat med arbetarskydd och aldrig
stött på något liknande fall som detta.
Bristerna i konstruktionen av billyften är ju så uppenbara, säger för sin
del Tarmo Lehtinen, som före Finlands EU-inträde själv typgranskade närmare 200
billyftar på fabriker runtom i Europa.
Han har också fungerat som ordförande för standardiseringsgrupper och bl.a. varit
med och utarbetat den europeiska standarden som gäller just billyftar.
För en utomstående betraktare ter detta sig som något av ett triangeldrama, med ett
finskt ministerium och ett italienskt företag på samma sida och experter i branschen på
den andra.
Så här ser den omtvistade billyften ut. Typgodkänd i Italien, men enligt experter
strider konstruktionen mot EU:s maskindirektiv.