. vane.jpg (302 bytes)

utrikes.jpg (2720 bytes)

Världsjätten Wal-Marts image skulle kräva arbetsmarknadsförhandlingar, men inte dess strategi

Walmartismen är ett skämt i arbetslivet

runu.gif (924 bytes)  Världens mäktigaste handelskedja

pune.gif (67 bytes)  Arbetslivet har begåvats med ett fenomen som inte kan betecknas som något annat än ett stort skämt: walmartismen. Ismen har fått sitt namn av den ledande minuthandelskedjan och uppenbarligen världens största arbetsgivare, Wal-Mart. Koncernen sysselsätter drygt 1,6 miljoner människor.

Det amerikanska livsmedels- och handelsfacket arrangerade stora demonstrationer för sina kanadensiska kolleger. Dessa tvingades göra rättssak av rätten att organisera sig fackligt. Foto: UFCWDet globala fackförbundet för privata servicesektorn och bl.a. mediebranschen UNI definierar walmartismen som en billigbod, vars framgång uteslutandet bygger på social dumpning och antifacklig verksamhet.

Walmartismen är farlig av tre skäl:

Wal-Mart är världens ledande handelskedja. Konkurrenterna tar modell av den och den definierar praxis och normer för arbetslivet.

Wal-Mart bedriver en hård påtryckning mot sina leverantörer.

Wal-Mart har en utstuderat förslagen filosofi och marknadsföringsideologi.

Företaget motiverar sin antifackliga inställning med att facket inte behövs. Arbetstagarna är "kompanjoner" och de förleds att hålla avstånd till facket. Wal-Mart tar så väl hand om dem.

I USA har Wal-Mart inlett en aggressiv imagekampanj. Den bygger på "samarbetsavtal" med kända nationella och internationella partners. Kanske just därför har Wal-Mart svarat positivt på UNI:s förslag om att inleda arbetsmarknadsförhandlingar, men inget avtal har ännu träffats. Enligt Jan Furstenborg som svarar för internationella frågor inom handels i UNI håller arbetstagareorganisationen sin dörr öppen för förhandlingar.

Kamp för kvinnorna

Facket i USA tvingades att genomföra en lång strejk för att förhindra andra handelskedjor från att införa Wal-Marts arbetslivsnormer. Organisationsfolket har nu gått till bred kampanj mot den amerikanska multijätten. Kampanjen är förankrad i Förenta staterna, men UNI har tagit på sig uppgiften att sprida information över hela världen om walmartismens faror.

Också medborgarorganisationerna har slutit upp. Ett av de synligaste projekten är en kampanj för kvinnornas rättigheter. Kampanjens förgrundsfigur är f.d. Miss Amerika, Carolyn Sapp.

Sapp, som talade vid UNI:s kongress i Chicago, berättade bl.a. att man har väckt gruppåtal mot Wal-Mart för kvinnodiskriminering.

Kvinnorna måste arbeta i 4,5 år innan de kan avancera. Motsvarande tid för män är 2,5 år. Två av tre kvinnor i förmansställning får inte förmanslön och mindre än 30 procent av dem som är i ledande ställning är kvinnor, trots att kvinnorna är i absolut majoritet bland de anställda.

Wal-Mart följer heller inte ILO:s konventioner om de fackliga grundrättigheterna. Koncernen utnyttjar barnarbetskraft och diskriminerar invandrare. I september väcktes ett åtal som gäller arbetsförhållandena i låglöneländerna.

Internationell jakt på bottenpriser

Många varutillverkare har lämnat USA pga. påtryckningar från Wal-Mart. Deras produkter har ratats för att de är för dyra, och därför har de drivits till länder med billigare produktion. Ett exempel är Levi Strauss jeansfabrik.

Enligt det amerikanska förbundet för livsmedels- och handelsanställda har Wal-Mart fått ett så säkert grepp om marknaden att bolaget enväldigt kan påverka arbetarnas löner och fabrikernas öden runtom i världen. Koncernens krav pressar ner lönenivåerna, trissar upp arbetstakten och förlänger arbetstiderna. P.g.a. Wal-Marts krav flyttar fabriker till andra länder.

Enligt tidningsanalyser är Wal-Mart en av Kinas största handelskumpaner, EK:s tidning Prima uppger att den t.o.m. är den allra största.

Kinas fackcentral ACFTU har anklagat Wal-Mart för att vara ett av de västerländska bolag som bryter mot lagen genom att motarbeta facket. ACFTU säger att Wal-Mart bromsar den ekonomiska utvecklingen i Kina.

Lågprisjätten har t.o.m. utnyttjat världspolitiska brännpunkter. Bl.a. tillverkar den produkter i de isolerade palestinska samhällena i Gaza och betalar löner som klart understiger den normala lönenivån.

I Europa har Wal-Mart etablerat sig i Tyskland. I Storbritannien har bolaget köpt upp handelskedjan Asda. Hos oss har jätten stött på arbetsmarknadsregler, som bromsar dess framfart.

HILKKA JUKARAINEN
Chicago
Översättning: ASTRID NIKULA

 

Världens mäktigaste handelskedjalt-ylos.jpg (843 bytes)

pune.gif (67 bytes)  Wal-Mart har en årsförsäljning på 288 miljarder US-dollar, cirka 240 miljarder euro. Bolaget har 1,5-1,6 miljoner anställda, av vilka en miljon arbetar i USA.

Wal-Mart driver cirka 5 000 butiker runtom i världen. Bolaget är marknadsledare i USA, Mexico och Kanada. Det har stort inflytande över marknaden i Stor-Britannien, Brasilien, Syd-Korea och expanderar stort i Kina. Wal-Mart äger en stor del av aktierna i en japansk affärskedja.

Enligt de senaste rapporterna planerar Wal-Mart att köpa upp turkiska Migros, med vars hjälp bolaget småningom ska få in en fot också på den ryska marknaden.

Wal-Mart grundades 1945 av Sam Walton, skämtsamt kallad Onkel Sam. År 1962 öppnades den första lågprisbutiken och i slutet av 1980-talet började supercentermodellen utvecklas. Då byggdes det gigantiska kasernliknande butiker i städernas utkanter.

Wal-Marts vd heter Lee Scott. Scott uppvaktade Europeiska unionens kommission i Bryssel, för att rapportera att koncernen vill etablera sig i Europa. Detta enligt tidningen Financial Times.

Löntagaren 7.10.2005 nr 8/05

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)

LÖN  nr 8/2005

Till första sidan

runu.gif (924 bytes) Ledaren
runu.gif (924 bytes) Kolumner
runu.gif (924 bytes) Tema
    När facket bjuder upp
runu.gif (924 bytes) Aktuellt
runu.gif (924 bytes) Arbetslösheten
    i Svenskfinland

runu.gif (924 bytes) Arbetsmiljö
runu.gif (924 bytes) Utrikes

Walmartismen är ett skämt i arbetslivet

runu.gif (924 bytes) Språklåda
runu.gif (924 bytes) Kultur
runu.gif (924 bytes) Fritid
runu.gif (924 bytes) Karikatyr

www.sak.fi/på svenska