Fader Zlatko skyndar med stora kliv genom huset, han hejdar sig mitt i
ett språng och sätter sig ner på huk för att hälsa på treåringen. Han talar tyska
med henne och hon förstår allt, för efter en liten stund dansar de något som ser ut
som en käck kroatisk folkdans så munkkåpan flaxar. De fnissar i samförstånd. Några
korta sekunder sker ett viktigt möte. Inte i EU-parlamentet i Bryssel, inte i World Trade
Center eller Kyrkornas världsråd, men på en prästgård ute på en holme i Östersjön.
Under och efter kriget på Balkan fick fader Zlatko den omöjliga uppgiften att ta hand
om en stor grupp barn som förlorat sina föräldrar. Jag måste vara både en mor och en
far för dem, berättar han och rösten bryts av rörelse. Jag tror jag förstår varför
han är så rörd när han ser de frimodiga Kökarbarnen leka trygga och fulla av tillit.
Av hans församlingsmedlemmar var den äldsta som dog under kriget en 104-åring som
sköts i huvudet av serberna, den yngsta en sexmånaders baby som blev skalperad. Efter
kriget bor fortfarande serber och kroater i staden Vucovar. Att nå en försoning är ett
långsamt, på gränsen till omöjligt arbete.
Ofta får religionen skulden för alla världens krig, exploateringar och
förföljelser trots att kärnan i så gott som alla världsreligioner är den gyllene
regeln: var mot andra så som du vill att de skall vara mot dej. Just nu är världens
ögon igen riktade mot Mellanöstern.
Tvåflodslandet, den bördiga halvmånen, området mellan Eufrat och Tigris har fött
många högstående kulturer. Här skrev man, målade, gjorde avancerade metallarbeten
långt före andra. I vår tid har många erfarna fredsförhandlare redan gett upp hoppet
om en bestående fred i Mellanöstern. Det är inte religionernas fel. Det handlar om
politik och makt och en våldsspiral som går långt tillbaka. Det kan ändå tyckas
obegripligt att den judiska staten Israel, med medborgare som sett sina barn dö på gatan
i ghetton, som sett sina släktingar deporteras med dödstågen, nu med öppna ögon kan
tillåta att staten bombar libanesiska städer där människor ligger och sover i sina
sängar. En förtvivlade libanesisk fader grät i teven: Jag har inte gjort något! Jag
har aldrig ens varit politiskt aktiv. Mitt barn är dött! Vad skall jag göra?!
Men visst måste man även fundera vad det är för samhälle, vilka mekanismer det är
som föder organisationer som Hizbollah eller palestinska självmordsbombare, som
frivilligt låter sig slitas i stycken för att ta med sig andra i döden, men det är
gravt felaktigt att säga att det bara är religionens fel.
I vårt samhälle där strävan efter ekonomisk tillväxt ständigt trissar upp tempot
och skapar ett hårdare klimat är det vår mänsklighet som går förlorad. Vi har inte
längre råd eller ekonomisk nytta att ta hänsyn till mänskliga faktorer. Inom judiskt
tänkande talar man om vikten av att vara Mensch. Att vara en riktig människa, med
tillgång till sina innersta tankar och känslor, och framförallt försöka göra det som
är gott och rätt. De svåra trauman som krig och svält innebär förändrar människan,
gör henne mindre mänsklig, mer djuriskt inställd på egen överlevnad.
Vägen till försoning i Mellanöstern känns omänskligt svår. Men vi måste hjälpa
varandra att inte förlora vår mänsklighet även i terrorns tid. En judisk rabbi sade:
Det är fredens morgon, när det är så ljust så du kan se dej själv i fiendens öga.