Företagen vill profilera sig som kunskapsorienterade och kunniga, de vill belöna
kunnande, och de måste anställa och utbilda kunnigt folk. Frågan är bara hur det ska
ske i en värld där kunskapen ändrar karaktär i ett allt snabbare tempo.
Det fanns en tid när det räckte med att kunna ett hantverk, möjligen kompletterat
med innehållet i en eller annan regelbok. Räckte inte detta, fanns det kataloger och
uppslagsverk att tillgå, eller så kunde man rådfråga någon äldre och mera erfaren
kamrat.
Den gamla folkskolan och läroverket lärde ut kunskap i form av orubbliga fakta.
Europas floder. De fyra räknesätten. Algebra. Geometri. Satslära och grammatik.
Planeterna som gamle Newton placerat på plats. Växtens delar och latinska namn. Allt
skulle man kunna rabbla upp. Helst utantill.
Förr i världen, för kanske hundra år sedan, rörde sig kunskapen framåt i sakta
mak, ungefär som Europas floder. Men förändringen var på gång. Inom naturvetenskapen
gällde redan andra regler. Det gällde att lära sig använda kunskap, hantera den och i
förlängningen skapa ny kunskap. Argumentera och försvara det man visste, eller trodde
sig veta. Allt var plötsligt relativt, ifrågasatt. Till och med fysikens lagar. Det rör
sig om det stora klivet från Newton till Einstein.
Herr O har på sina hyllor en del välinbundna böcker från gången tid, men från en
tid när det redan börjat röra på sig i vetandets värld. Det rör sig inte om några
rariteter utan om vad man kunde kalla loppiskvalitet. Icke desto mindre har de sitt
intresse.
Bland dessa finner vi till exempel "Kunskapens bok" i två upplagor, en som
utkom strax före andra världskriget, en annan ett par decennier senare. Åtta respektive
nio band. Syftet med verket är enligt titelbladet att: "väcka håg för studier och
stilla kunskapstörsten" samt att "främja förståelsen för vad som rör sig i
tiden". Ett motto som nog kan stå sig än idag.
Problemet på många arbetsplatser tycks vara, att organisationen och dess ledning inte
klarar av att anta den nya kunskapshanteringen. Modeller och regelverk från en gången
tid hänger kvar som heliga reliker. Kunskapen mäts fortfarande i antalet fel som den
anställde gör, när man i stället borde lära de anställda att greppa helheter, att
analysera och argumentera självständigt.
Jag hyser all aktning för, och ibland medlidande med, de ledare och konsulter som
förtvivlat försöker införa förändring i stelnade organisationer, dvs.
"utveckling". Men jag förstår också förändringsmotståndet. Att ta steget
från Newton till Einstein är smärtsamt och skräckinjagande. Det är tryggt att kunna
gömma sig bakom den gamla regelbokens paragrafer. Det är bara det att det tyvärr inte
längre är möjligt: kunder och samarbetspartners kräver flexibilitet och snabba
reaktioner.
Världen förändras allt snabbare, och de organisationer som inte har förmågan att
anpassa sin kunskapshantering till rytmen förlorar snabbt sin kunskap och sitt kunnande
och därmed sin marknad eller sin aktning eller bådadera. Om det gäller ett
privat företag innebär detta obönhörligt utradering, för en offentlig organisation
skapar det frustration och ständig konflikt med medborgarna. Vill vi undvika detta måste
vi våga släppa kunskapens krafter fria och lära oss hantera dem.